Tällä viikolla olen illalla vaihtanut Warressa kunnostettuun alkuperäiseen moottoriin. Se ei lähtenyt eilen käyntiin.
Kipinä syntyi sytytystulpassa eli tarkistin sytytysajankohtat. Se oli päin persettä. Kaakkossylinteri oli kaukana yläkohdassa kun sen kipinä syttyi. Eli pitäisi vaihtaa sytytyskaapelien paikat. Ongelma oli etten saanut selville sopiko se ykkös tai kolmas sylinterille.
Tänään tarkistin asiat paremmin. Ja tosiaan kaikille sylintereille syntyi kipinä männän olevan alakohdassa. Muistaakseni kiilahihna pyörä ei voi asentaa 180 astetta väärin. Irrotin vanhasta moottorista ja totesin ettei näin voi tapahtua.
Liitteet:
DSC00237.JPG [ 61.42 KiB | Katsottu 10254 kertaa ]
Olisko uutta kiilahihnapyörää väärin työstetty? Kyllä tappi vanhassa ja uudessa näyttää olevan vasemmalle sivulle ruuvien verrattuna.
Liitteet:
DSC00246.JPG [ 75.22 KiB | Katsottu 10254 kertaa ]
Tarkistin että minulla on toinen katkojenkärjen pesä ja tein uran muovikappaleeseen toiselle puolelle (vanha ura ei näyttää hyvältäkään).
Liitteet:
DSC00250.JPG [ 41.56 KiB | Katsottu 10254 kertaa ]
Tein uuden merkit kiilahihnapyörään alkuperäisien väliin. Säädin kakkos ja kolmas katkojen väliä pikkusen. Nyt on kyllä syytä mitata männän korkeus yläkuolokohdasta sytytysajankohdan säätäessä. Uuden uran paikka onnistui yllättävän hyvin. Sytytysajankohta on ollut säädetty poiketen myöhempään 2,5 mm. Se tuli nyt 2,7 mm. Kakkos ja kolmas sytytysajankohdat joudun pikkusen säätää.
Tarkistin ja nyt kipinä syntyy männän olevassa yläpäässä. Joudun kyllä vetää kiilahihnapyörän vähän vauhdilla ennenkuin kipinät syntyivät.
ELI OSTAMANI KAMPIAKSELIN VIIMEINEN PÄTKÄ ON 180 ASTETTA VÄÄRINPÄIN ASENNETTU.
Kuitenkin en saanut moottoria vielä käyntiin.