fwp kirjoitti:
Moi!
Löytyykö foorumilta maalaustaitoisia velhoja, joilta voisi saada käyttökelpoisia vinkkejä?
Seuraavan lainen tapaus: 51v vanha Auto, jonka maalipinta alkuperäinen ja haluaisin pitää alkuperäisenä niin pitkälle kuin mahdollista.
Pari pientä lommoa löytyy, jotka saan oiottua verrattain helposti, mutta sitten...
Pientä ruostetäplää löytyy sieltä täältä, myös 45 v sitten pensselillä "korjattuja" täpliä. Mikä olisi "oikea" työjärjestys? Koko auton myllytys ja sen jälkeen täpläkohtien hiominen peltiin asti, jotain happoa alle, kittaus, pohjaväri, lopullinen väri (niin pienillä alueilla kuin mahdollista)?
Vai ruostekohtien parannus ensin ja sitten koko auto myllytykseen (vai käsinkö se kannattaisi hinkata? Ja millä aineilla?).
Ja löytyyköhän tarpeeksi lähellä olevaa sävyä valkoiseen Warreen mistään...
Kertokaa vapaasti mielipiteitänne ja varsinkin kokemuksia ja vinkkejä toimivista aineista (hapot, maalit, hiomatahnat/paperit...)
Itse tekisin ensin korjaukset ja siten myllytys, niin kaikki maalisumurajat yms saa häivitettyä.
Omaan -63:een aikanaan teetin valkoista maalia, irto-osasta sävytunnistimella katsottiin sävy. Maalintekijä sanoi, että oli helpposävy tehdä, ei tarvinnut monta pastaa sekoittaa. Ja paikka ei kyllä maalissa näkynytkään olenkaan.
Ja sitten sellainen huomio, että happovärin päälle et voi suoraan kitata. tarvitsee siihen eristysvärikerroksen päälle. Itse en ole tuota happomaalin ideaa oikein koskaan ymmärtänyt. Epoksilla kun tekee niin ei tarvitse kikkailla.
AJ