http://wiki.w311.info/index.php?title=WerksbeschreibungYllä olevan linkin takaa löytyy mielenkiintoinen nettisivu Eisenachin tehtaista. Sivulla alimmaisimpana oleva ilmakuva vuodelta 1990 selityksineen on erityisen mielenkiintoinen.
Rakennuksien nimiä klikkaamalla saa lisätietoa rakennuksesta. Yllättävän suuri osa rakennuksista oli valmistunut jo 1910-luvulla.
Kuvassa voi nähdä keskellä täyteen rakennettua tehdasaluetta myös nostokurjen keskellä rakennustyömaata. Kartassa on tuossa kohdalla teksti Bauhof, mikä tarkoittaa vapaasti käännettynä käsittääkseni rakennusurakoitsijan pihaa. (Ainakin siltä kuva minusta näyttää.) Voisi olettaa, että tehtaan oli tarkoitus toimia alueella vielä useiden vuosien ajan, vaikka tilanahtaus oli käsitykseni mukaan koettu ongelmaksi. Muistaakseni kuulin tästä ongelmasta jostain saksankielisestä videosta, jossa näytettiin traktoreilla tehtaaseen kuljetettavia Tourist-mallin koreja.
Uudisrakennus oli tekeillä vuosina 1957-1960 rakennetun galvanointirakennuksen, 1910-luvulla rakennetun moottoritestausrakennuksen ja rakennusosaston (tai mitä bau tarkoittaa tässä yhteydessä?) rakennuksen sekä 1955 valmistuneen kirjasto-projektiosastorakennuksen viereen. Projektiosasto ja teknologian pääosasto toimi kirjastorakennuksen yläkerrassa. Tuotekehityksen varsinainen pääkonttori oli kuitenkin tehdasalueella toisaalla rakennuksessa O1.
Itse en ainakaan vielä onnistunut löytämään sivustolta tietoa mitä tarkoitusta varten uutta rakennusta rakennettiin tehdasalueelle. Olisiko tarkoituksena ollut tehdä lisätilaa jotain lähistöllä jo ollutta toimintoa varten? Rakennustyöt eivät ole kuitenkaan käynnissä sylinterilohkorakennuksessa, vaikka jo 1990 moottorit tulivat tehtaalle käsitykseni mukaan valmiiksi koottuina uudesta VW:n Itä-Saksaan rakennuttamasta moottoritehtaasta.
Detaljina sellainen yksityiskohta, että rakennuksessa O5 oli oma toimisto lottokuponkien jättämistä varten.