Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Vaihteiston öljytikku poikki - miten mittaatte määrän?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5973
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 18 Kesä 2012, 11:39 ]
Viestin otsikko:  Vaihteiston öljytikku poikki - miten mittaatte määrän?

353:n vaihteistossa on X määrä ATF-öljyä mutta korkissa oleva tikku on menny poikki. Se kuulemma löytyi muinoin laatikon pohjalta ja tämä on varmaan tapahtunut useimmissa Helmissä. Oletteko korjanneet tikun jotenkin vain onko guruilla joku simppeli keino määrän mittaukseen? Kuinka pitkä mittatikku on?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 19 Kesä 2012, 13:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihteiston öljytikku poikki - miten mittaatte määrän?

Minulta löytyy uusia!

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 19 Kesä 2012, 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihteiston öljytikku poikki - miten mittaatte määrän?

Voishan sitä ostaa uuden - etenkin jos pyydät siitä alle 850€? :D

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 15 Elo 2013, 14:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihteiston öljytikku poikki - miten mittaatte määrän?

Nostetaan vanhaa topiccia ylös. Eli ceissi oli seuraava: laatikon öljytikku oli mennyt poikki ja jäljellä oli vain korkki.

Sain Kalevilta uuden öljytikun. Mittasin viikkoa aikaisemmin Idän Ihmeiden matkaa öljyn määrän laatikosta ja tulos = tikku ei kastu ollenkaan?! Mitäs helv…. Kelasin, että auto on vuotanut 1.5 vuodessa öljyt pikkuhiljaa mäkeen (muualle kuin parkkihallin lattialle) ja lisätäyttöä selvästi kaivataan. Laitoin sisälle 1.6l ATF-öljyä :shock: ja tikun mukaan taso nousi yläviivalle. Tämän jälkeen lähdin ajamaan tyytyväisenä Cruising-iltaan ja auto/laatikko toimi normaalisti kaupunkinopeuksissa (alle 50km/h).

Seuraavana päivä lähdin ajamaan JK:lle ja matkaa on 40km motarilla (80-100km/h). 10km:n ajon jälkeen auton alta alkaa nousemaan helvetillinen James Bond –tyylinen savuvana, kun laatikon öljyt vuotavat jostain kuuman pakoputken päälle. Vuoto on niin suuri, että farmarin takaikkuna tulee öljyiseksi(!). Takana ajavat autot raivoavat Wartburgin taas alimpaan helvettiin ja odotan vain koska joku kiilaa minut motarilta jorpakkoon. Otan neuvoa antavan puhelun Sladimirille ja epäilemme pohjakotelon läpiviennissä / stefassa jotain suurta vuotoa.

Joudun ajamaan savuavalla autolla vielä 100km ennen kuin pääsemme montulle tutkimaan asiaa. Öljyn tihkuaminen (ja savuaminen) loppuu kuitenkin n 60km:n ajon jälkeen ja ajattelen mielessäni, että laatikko on varmaan tyhjentynyt kokonaan ja siksi ei enää vuoda. Montulla kuitenkin selviää, että autoni öljytikku on liian lyhyt (toisesta mallista tai kokonaan toisesta merkistä) ja täytin laatikon tästä syystä aivan liian täyteen (varmasti se 1.6l oli kaikki liikaa). Lopputuloksena laatikko on vuotanut huohotinkanavasta ylimääräiset ulos, roiskuen kuumalle putkelle. Kun normaali taso oli saavutettu, oli tihkuaminen loppunut ja savuvanat samalla.

Tämä vaan esimerkkinä muille ettei tule samanlaista kämmiä / sekannusta. :oops:

Tässä galleriassa kuvia tikusta. On se liian lyhyt tikku housussa tai laatikossa niin ongelmia tulee! :D

Kirjoittaja:  warreossi [ 15 Elo 2013, 18:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihteiston öljytikku poikki - miten mittaatte määrän?

Siinähän tuli samalla ruostesuojaus tehtyä.. :D

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 15 Elo 2013, 23:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihteiston öljytikku poikki - miten mittaatte määrän?

Helvetinkoneella mitataan yhden kennon kuormitettavuus akussa. Sitä ei voidaan mitata enää uudemissa akuissa. Puhumattakaan yhden 2 voltin kennon vaihtamista!

Kirjoittaja:  warremies [ 26 Elo 2013, 17:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihteiston öljytikku poikki - miten mittaatte määrän?

Lyhyempi mittatikku on 311 laatikosta.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/