warreteam.com kirjoitti:
Kun auto myydään Suomi --> Saksa niin tuote käydään tietysti noutamassa täältä ostajan piikkiin = ei siitä synny myyjälle kustannuksia. Mitä suuremmalle alueelle levittää myynnin niin sitä parempihan se on myyjälle.
Tuossa laskelmassasi 3900€ + 1000€ + 150€ on loppukustannus silti minimissään yli 5000€. Sitten on vielä mahdollisuus, että jotain takaiskuja tulee. Auto ei ole sellainen kun ollaan sovittu ja kaupat peruuntuvat = välittäjä ottaa vaivasta lisäpalkkaa kun menee katsomaan seuraavaa ehdokasta (vai kuinka montaa autoa kaverisi käy katsomassa tuohon hintaan?). Katsastukseen voi joutua laittamaan jotain yllätyksiä kuntoon jne. Jos autoja ei ole tuonut ulkomailta niin usko on yleensä kova, että homma on kuin kävely puistossa.
Kommenttini ja esimerkit perustuukin vahvasti noihin "halpa verrattuna saksan hintoihin" kommentteihin. Eihän se halpa ole kun myyntihinta on saksan hinnoissa tai yli. Siihen tulee saksan pojalle vientikuljetukset päälle, joten se onneksi poissulkee tuota joppaamista.
Esimerkkini oli vanhemmasta mallista, jotka ovat saksassakin kalliimpia. Hetken kun seuraa niin w- malleja löytää sitä halvemmalla, jolloin hintahaitarikin tämän yksilön suomi pyyntiin tasoittuu kuljetuskustannuksineen.
Mutta tämä suomessa myytävä yksilö on sinänsä erikoistapaus ja
huono esimerkki, ei näitä tällä hinnalla ole härmässä ollut kaupan eikä etenkään kauppoja tehty.
Tottakai nämä kannattaa yleensä ostaa suoraan suomesta jo hinnan puolesta ja siksi, että kotimainen kantaa säilyy.
Millä hinnalla kauppa nyt sitten tehtiinkin, niin kyseessä taitaa olla suomen ennätys 353:n osalta.
Mutta hyvä, että auto löysi suomesta asiaan vihkiytyneen omistajan, joka nähtävästi arvostaa hankintaansa.
Nämä on niin henkilökohtaisia asioita mitä kukin arvostaa ja miten mihinkin haluaa panostaa.
Se sitten onko tuo warrejen hinnannousu pelkästään positiivinen asia noin harrastuksen kannalta, on sitten toinen asia, itse en näe sitä välttämättä niinkään positiivisena.
Pyyntihinnan nousu ei suinkaan kerro arvostuksen noususta suomessa, kun hinnan nousupaine tulee ulkomailta. Enemminkin se voi jopa laskea mielenkiintoa harrastukseen täällä härmässä. Ne nopean rahan tavoittelijat kun ei tahdo olla niitä oikeita harrastajia, vaan vain tavaran kierrättäjiä.
Minusta tämän pitäisi olla matalan kynnyksen harrastehankinta jollaiseksi itse autonkin hankinta on aikanaan pyritty tekemään.
AJ