"Leifi82" on yhden virittäjän, joka on piirtänyt ja teettänyt uudet sylinterikannet CNC-koneella Wartburgille. Sekä myös valmistanut uudet "311" näköisiä sylinterikannet.
Jossain tästä ne kuvat löytyy
http://www.w311.info/viewtopic.php?f=2& ... 3f#p151198Minä uskon hänen tietävänsä mistä puhuu. Yritän tehdä lyhennyksen hänen kirjoituksinsa 1000 cm3 lohkosta.
Ongelma on seinämäpaksuus
huuhtelukanavan ja sylinterin välillä. Joko se kestää tai ei sitten. 312 sekä varhaat 353 lohkot ei pitäisi porata yli 77,5 mm ohuemman sylinteriseinämäpaksuuden takia. Myös uusimmat lohkot, uskon jotain 80 luvun jälkeen, on ohuemmalla seinämällä valettuja. Vuoden 72 lohkon hän on porannut 77,5 mm:ksi. Kun porataan tavallisen 1000 cm3 lohkon 73,5 => 77,5, niin kanavien avausajat muuttuvat 10°. Pienien kanavien johdosta saat 10 % suuremmalla sylinteritilavuudella vain 7% teholisän. On edullisempaa sekä helpompaa saada 20-30 % teholisäyksen tavallisen 1000 cm3 moottorin kanavien hionnalla. Ja suuret männät on tosi vaikea löytää. Hän on antanut valmistaa kahdet sarjat 77,5 mm, jotka maksoivat 400 euro/sarja (vain aihiot?).