Tässä on Saksalaisen WikiWartburg sivua 313:stä.
http://wiki.w311.info/index.php?title=D ... _Sport_313Ja tässä vapaasti käännetyn version.
Wartburg Sport 313 / 1 näytettiin ensin Leipzig:n messulla keväällä 1957. Matalasta urheiluautosta voitiin nostaa pois peltikaton. Rättikattoa oli mahdollista ostaa lisävarusteena. Ilman kattoa voitiin ne kahdet varaistuimet käyttää, eli se oli aitoa 2-paikkaisen urheiluauton. (ymmärsinkö oikein?)
Pidennetyn moottoritilan sivussa oli ylimääräiset ilmastointiaukot ilman todellista käyttöä. 313 oli varustettu uudella etumaskilla, mikä tuli myöhemmin käyttöön toisella mallissakin.
Linjakkuuden takia autoa arvostettiin sekä sisä- että ulkomaalta.
Auto oli omakehitetty Eisenachissa, ja perustui muutetun 311 raamiin suhtkoht samalla pöyränetäisyydellä kuin 311. Kun vain moottoritila oli pidennetty, voitiin paljon 311:n osia käyttää, vaikka se näytti olevan pitemmän auton.
Moottoria oli myös Wartburgin oma, jolla oli varustettu tuplakaasarilla ja märkäimusuodattimella. Muunnetetun imujärjestelmän takia sillä oli oman äänensävyn. Puristussuhdetta oli myös korotettu. Ja muunnokset, mitkä olivat rallisportista tuttuja, antoi 50 PS. Sillä päästiin 140 km/h.
Matkustajat istuivat taemmaksi nahkaistuimessa, missä takapenkki oli normaalisti autossa. Kojelauta oli puusta tehty ja nahkalla päällystetty. Mittarit olivat vakiot, paisti nopeusmittari mikä näytti 160 km/h. Ratti oli 313 varten tehty, eikä muissa autoissa käytetty.
Ensinmäiset kuukaudet 313 valmistettiin 313 Eisenachissa, ja myöhemmin koritehtaassa Dresdenissä (1958 lähtien?). Se oli paljon kalliimpaa kuin tavallinen 311, ja kai sen takia siitä tehtiin vain 469 kappaletta vuodesta 1957 vuoteen 1960. (Myös 4 prototyyppiä tehtiin keväällä 1957). Vientiin menivät 143 kappaletta, ja niistä 8 kpl Amerikkaan. Eli 1958 se oli New York autonäyttelyssä.
Vaikka muiden verrattuna paljon yksilöä tuli tehtyä harrastajat maksavat tästä paljon. Se on nimitetty itäpuolen Porsche tai Mercedes SL, mutta näyttää olevan kopio Graf Görtz muotoiltu BWM 507:stä.
(Ja viimeiset kuvat näyttävät 313 / 2 urheiluauton, mistä muistaakseni vain 4 protoyyppiä oli tehty. Eisenach:n museon kellarissa pitäisi yksi niistä olla.)