Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Hieman Haka-Autosta
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=49
Sivu 1/5

Kirjoittaja:  warreossi [ 04 Joulu 2010, 18:17 ]
Viestin otsikko:  Hieman Haka-Autosta

Wartburg 353 mallin maahatuonti siirtyi 1971 Oy Rego Ab:ltä Kaj Eräjuuren omistamalle Haka-Autolle.Haka-Auto oli tuolloin Suomen suurin autotalo ja päätoimipiste sijaitsi Vantaan Kaivokselassa tai alue taitaa kuulua Silvolan puolelle.Autotalon vieressä oli tullivapaa alue,jossa maahatuotuja ajoneuvoja säilytettiin.Muita Haka-Auton maahatuomia merkkejä merkkejä oli mm.BMW,Mazda ja Jaguar.
Hämeenlinnan väylältä saattoi ihmetellä,varsin värikästä autokenttää.Olihan Wartburgien värimaailma hieman muista autoista poikkeava.
1979 Warren maahantuonti siirtyi Haka-Auton tytäryhtiölle Vara-Haka Oy:lle.
1981 Eräjuuri myi autoliikkeensä EKA yhtymään kuluneelle Renlundille,Haka-Auto jäi kuitenkin autotalon nimeksi.
Wartburgin maahantuonti loppui 1989 ja viimeinen Warre talosta myytiin 1991.
Nykyisin talossa toimii Inchcape Motors Finland,joka tuo mm.Mazdaa Suomeen

Muutama kuva noista omista arkistoista,valitettavasti tuosta autokentästä ei ole yhtään kunnon kuvaa

Kuva


Rostockista alkoi Warren matka Suomeen


Kuva



näin näyttävästi Wartburg oli esillä 70-luvulla,maahantuonnin loppuvaiheessa Warre löytyi portaiden alta piilosta..


Kuva

edellinen sisäkuva on tuosta päädystä,jossa lukee Mazda Kaivoksela


Kuva

Esitteestä napattu kuva samalta etupihalta,huomaa taustalla oleva vesitorni.Rakennuksen julkisivua on hieman muutettu matkan varrella.

Kuva

Kuvan takana kulkee pyörätie ja Hämeenlinnanväylä ja Kaivokselan kerrostalot näkyvät


Kuva

Suurinpiirtein samasta paikasta otettu kuva pyörätien puolelta

Kuva

Kuva autokentältä 1979.Kuvan Trabant toimitettu Suomeen tyyppikatsastukseen.Autohan ei sitten saanut hyväksyntää.

Kuva

taustalla oleva aidattu alueen takana on ehkä juuri ja juuri nähtävissä portti,joka oli tullivapaan alueen rajaa.

Kuva

Portti josta autoja on tuotu alueelle.

Kuva

Haka-Auton takapihalla suoritetaan rungolla ajelua

Kuva

tullivapaan alueen rajaa..hieman metsittyneenä


Kuva

Kuten myös tässä kuvassa

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 04 Joulu 2010, 19:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Hieman Haka-Autosta

Hienoja kuvia taas Ossilta! ;)

Yhden Warre-Teamiläisen isä on ollut 80-luvulla Haka-Autossa, Helsingin (keskustan myyntipisteen) johtajana ja liikkeessä myyntiin Mazdaa ja Warrea. Jaguarin myyntihän / edustus oli erikseen omassa liikkeessä Forumin kauppakeskuksessa joitakin vuosia. Paletissa oli mielenkiintoinen kolmikko!

Uuden 353:n sisälle kun pääsi pikkupoikana istumaan niin oli se sykähdyttävä kokemus. Jopa haju oli pelottava. :lol:

Kirjoittaja:  anssi [ 05 Joulu 2010, 06:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Hieman Haka-Autosta

Hienoja nostalgisia kuvia. EKAhan oli pääomistaja myös rakennusliike Hakassa sen loppuvuosina.
Oli ajat. :)

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 05 Joulu 2010, 22:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Hieman Haka-Autosta

Mikähän tuon rungolla ajelun tarkoitus oikein oli???

Kirjoittaja:  E.P. [ 11 Joulu 2010, 00:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Hieman Haka-Autosta

Jos kukaan ei tiedä varsinaista pelkällä rungolla ajelun syytä, niin voimme kai availla? Muinoin autojen myynti oli erilaista. Mm. Bluebird:iä mainostettiin siten, että auto pudotettiin nosturin koukusta alas, ja sen jälkeen ajettiin pois paikalta (kuulema). Ehkäpä pelkällä Warren rungolla ajelu oli aikansa mainostamista. Vahva "runko" saattoi joidenkin mielestä kuvastaa auton kestävyyttä, tai pitkäikäisyyttä. Turvallisuus kun ei noina vuosina ollut vielä tarpeellista, paitsi Volvon mielestä. Saattoi siinä olla jotain kokeilunhalua, tai leikkisyyttäkin. Olishan pelkällä rungolla ajelu hauskaa tänäkin päivänä, varsinkin jos siitä saisi palkan. ;)

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 11 Joulu 2010, 08:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Hieman Haka-Autosta

Syytä rungolla ajelua en minäkään tiedä. Kuvan tarkempi katsottuna huomasin ylimääräinen tanko, mihin istuimen on kiinnitettynä. Edessä on rakennettu telinettä akkua varten. Ja näyttäisi että vasemmalta juosenkiinnityksestä on hitsattu tangon ratin kiinnitystä varten. En huomaa miten vaihdevipujan kiinnitystä on tehty.

Eli voidaan sulkea pois ajatuksen, että varaosarungolla olisi tehty ylimääräinen lenkin. Mies on pukeutunut haalariin, eli se voi olla korjausmiehen liekkikalu. Myöskin voi olla mainoksen takia johon kuljettaja on pukeutunut haalariin.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 18 Joulu 2010, 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Hieman Haka-Autosta

Kiitos Warre-Ossi hienosta kuvista!

Laitoin Saksalaiseen Wartburg-forumille linkin sinun tekemästäsi jutusta. Siitä saksalaiset riemuitsivat. Heitä kiiinnostivat sitä sankaria joka ajoi Warre-rungolla. Ne miettivät oliko se runko käytetty koulutustarkoituksiin, kun herra Ihling olisi opettanut warren korjailua.

Kirjoittaja:  warreossi [ 18 Joulu 2010, 22:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Hieman Haka-Autosta

Veikkaisin kanssa tuota koulutuskäyttöön tehtyä alustaa.Haka-Autossa oli kuitenkin aika kattavasti omien asentajien koulutusta varten materiaalia.Voisin linkittää muutaman kuvan asentajien koulutuksesta (kuvat on aika huonolaatuisia,jotain vanhoja Polaroid-kuvia)

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 19 Joulu 2010, 15:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Hieman Haka-Autosta

warreossi kirjoitti:
Voisin linkittää muutaman kuvan asentajien koulutuksesta (kuvat on aika huonolaatuisia,jotain vanhoja Polaroid-kuvia)

Mielellä! Tuskin tarvitsemme tunnistaa henkilöitä. Riittää kun saadaan selvillä, mistä osista koulutuksen koskee.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 20 Joulu 2010, 14:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Hieman Haka-Autosta

Jotta asia ei vaivaisi päitämme, kysyin tuosta rungolla ajelusta Haka-auton entiseltä korjaamopäälliköltä. Kuva on 70-luvun alusta, jolloin Warren edustus siirtyi Regolta Haka-autolle. Regolta siirtynyt moottoriasentaja sai tehtäväkseen nostaa korin pois uudesta Warresta. Alustalla ajeltiin ja sitä kuvattiin todennäköisesti markkinoinnin käyttöön. Sen jälkeen kori asennettiin takaisin ja auto palautettiin uudenveroisena myyntiriviin.

Sivu 1/5 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/