


Skoda-Wartburg-Trabant Häät, jotka ei koskaan toteutuneet
Yhteensä yhdeksän vuoden ajan, Tšekkoslovakian ja Itä-Saksan autosuunnittelijat tehtailivat yhteistä autoa. Kunnianhimoinen hanke, joka aloitettiin vuonna 1970 nimellä P760, oli lopulta pelkkä fiasko.
Tarkoituksena on kehittää Tšekkoslovakian ja Itä-Saksan auto yhteisistä osista. Mutta mikä on nykypäivän autoteollisuuden maailmaa ja yhteishanke mikä oli melko yleistä SEV-maissa, osoittautui lopulta pelkäksi utopiaksi.
Skoda ei ollut toimintansa aikana (60vuotta) valmistanut etuvetoista autoa.
"Itäsaksalaiset, esimerkiksi valmistivat nykyaikaisia vetoakseleita, jotka muutoin olisi pitänyt ostaa "lännestä". Ja tuolloin sellainen ei olisi tullut kuuloonkaan", kertoo silloinen autosuunnittelija Vaclav Kral.
Itä-saksalaiset halusivat puolestaan Tsekkoslovakiasta nelitahtimoottorit, koska DDR kaupungit kadut olivat täynnä "kaksitahtisten savua", ja se koettiin isoksi ongelmaksi.
Korimalleina Trabant suunnitteli 3-ovista hatchbackia, Skoda ja Wartburg sedania. Alkuvuodesta 1973, itä-saksalaiset kuitenkin taloudellisista syistä päättivät tuottaa vain yhtä mallia, mikä oli tarkoitus valmistaa Trabantin tehtaalla Zwickaussa. Wartburgin Eisenachin tehdas olisi ainoastaan osien toimittaja.
Mutta samana vuonna kaikki muuttui. Wartburg ja Trabant valtuutettiin Sosialistisen Työväenpuolueen päätöksellä kehittämään yhteistä automallia mutta ilman Skodaa. Se toimittaisi ainoastaan moottoreita ja jotain pisteosia.
Mutta tästäkin näennäisestä yhteistyöstä luovuttiin. Syyskuussa 1979 molempien maiden poliittiset edustajat lopettivat tämän pitkäaikaisen yhteistyöprojektin, jolla oli hyvin vähän tuloksia.
Surullisesti päättyneestä Project 760:sta oli jäljellä enää molemmissa maissa muutama kymmenen prototyyppi ja suuret taloudelliset tappiot. Itä-Saksalla niitä laskettiin olevan 60 miljoonaa markkaa eikä Skodan tappioita koskaan julkistettu.
Projekti P760:n epäonnistumisen seuraukset vaikuttivat pitkään kaikkiin kolmeen osapuoleen. Skoda aloitti nykyaikaisen etuvetotuotannon vasta 1987 ja Wartburgin 4-tahtikonetta (VW) saatiin odottaa vielä pitempään. Trabant sai nelitahtikoneen vasta Berliinin muurin sorruttua, eikä se ehtinyt koskaan "Honeckerin aikaiseen bakeliitti-ihmeeseen" .
http://auto.idnes.cz/auto_ojetiny.asp?r ... jetiny_fdv