Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=11175
Sivu 10/11

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 01 Huhti 2019, 12:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 157. IFA S4000 Kuorma-autoja valmistettiin 1958-1967. Moottori oli 6-litrainen 4-sylinterinen nestejäähdytteinen Diesel-moottori. Kuvassa näkyvä malli oletettavasti lyhimmällä akselivälillä oleva.






Kuva

Kuva 158. IFA W/L 50/60 oli DDR:n keskiraskas kuorma-automallisto 1965-1990. Moottori oli 50-mallissa 6,5-litrainen 4-moottori ja 60-mallissa 9,1-litrainen 6-moottori.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 05 Huhti 2019, 00:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 159. Multicar oli nimestään huolimatta DDR:n oma pienoiskuorma-auto. Ensimmäistä mallia M21 valmistettiin 1956-1964 pienellä 6,5 hp. Dieselmoottorilla. Autoa ohjattiin seisten vivuista halliten.






Kuva

Kuva 160. Multicar M25-mallia valmistettiin 1978-1992. Moottori oli 2,2-litrainen diesel ja autoa sai myös nelivetoisena. Multicarin valmistus jatkui M26/27-malleilla vielä pitkään Saksojen yhdistymisen
jälkeenkin ja Multicareja tuotiin Suomeenkin. Helsingin palolaitoksella on Multicarin alustalle tehty tikas-auto.


Kirjoittaja:  pyhimys [ 05 Huhti 2019, 06:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Mikäs tuo taustalla oleva rattori on?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 05 Huhti 2019, 13:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Lanz Bulldog. Yhteisen Saksan tuotoksia sieltä länsipäästä. 1-sylinterinen kuulasytytysmoottori. Moottorin tärinä tuntui jalkojen alla vielä kymmenen metrin päässäkin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lanz_Bulldog

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 05 Huhti 2019, 21:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Lanz-bulldog on sellainen traktori, minkä ostan kun voitan lotossa. Sen käynnistäminen on omat proceduurit.

Aluksi lämmitetään kuula muutamaa minuuttia.
Otetaan ratti pois ja työnnetään sen vauhtipyörään.
Vedetään väärinpäin aluksi että saadaaan vähän puristuspainetta.
Sitten annetaan lisää vauhtia, kun se tulee takaisin oikeinpäin pyöriessä.
Ja löytyy myös joku vipu millä voidaan yrittää vääntää, jos ei kerralla onnistuu.

Tässä pienen videonpätkän sen käynnistäminen.



https://www.youtube.com/watch?v=pYxE2xSPENk

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 14 Huhti 2019, 00:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 161. Fortschritt oli DDR:ssa valmistettu traktorimerkki. Fortschritt-merkkisiä puutarhakoneita ja suurempia maatalouskoneita tuotiin Suomeenkin. Tuliko Fortschritt-merkkisiä traktoreita ollenkaan?

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 14 Huhti 2019, 00:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 162. Framon tehdas Frankenbergissa aloitti ajoneuvojen valmistuksen 1923. Auto oli etuvetoinen ja varustettu DKW-moottorilla.






Kuva

Kuva 163. Vaatimustason kasvaessa saatiin myös umpinainen korirakenne. Oikealla oleva auto on Framo Stormer, sekin kolmipyöräinen, mutta takapyöriä vain yksi. Mikä tämän kolmipyöräisyyden takana
sitten oli? Verotusko?







Kuva

Kuva 164. Framo Piccolo muistutti jo oikeaa autoa






Kuva

Kuva 165. Moottori tosin oli vain 200-kuutioinen Barkas-moottori

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 22 Huhti 2019, 20:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 166. Yksipyöräisen ja etuvetoisen Framon etuhaarukka on Saksalaista insinöörityötä parhaimmillaan. Ohjaus, voimansiirto ja jousitus samassa paketissa.






Kuva

Kuva 167. Framo 500 oli ennen sotia tuotantoon tullut pakettiauto.






Kuva

Kuva 168. Moottorina oli DKW:n kaksisylinterinen puhallinjäähdytteinen 2-tahtimoottori. Auto oli takavetoinen.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 22 Huhti 2019, 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 169. Framo HT1200 oli ennen sotia valmistettu kuorma-auto.






Kuva

Kuva 170. Moottori oli 1200-kuutioinen Fordin bensiinikäyttöinen nelosmoottori.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 22 Huhti 2019, 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 171. Framo 501 pakettiautoa valmistettiin 1941-1951.






Kuva

Kuva 172. Moottorina oli jo aiemmin tässä kuvasarjassa esitetty 4-mäntäinen ja 2-sylinterinen moottori. Koska moottorissa on yhteinen palotila kahdelle sylinterille, Saksalaiset haluavat kutsua sitä kaksisylinteriseksi.

Sivu 10/11 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/