Niin jos halutaan oikeasti verottaa käyttöä, joka tässä nyt koittaa olla yksi peruste, niin maksuthan ei pitäisi olla sidottu mitenkään autoon vaan käyttäjään. Itse en ainakaan pysty yhtä aikaa ajamaan useampaa autoa, vaikka niitä omistankin. Todellisuudessahan tämä on samanlainen "kerskavero" kuin joka juuri moottoripyörille ja veneille järjestettiin, vain hieman eri vaatteissa ja vanha käyttövero vain sen sisään naamioituna. Ja uskokoon kuka tahansa, että jos nyt tämän myötä polttoaineen hinnan verotusta kevennettäisiin (näinhän on luvattu), niin eikö se olisi parin vuoden päästä ennallaan... Vanha järjestelmä, jossa veroa kerätään polttoaineen hinnassa on tämän suhteen paljon oikeudenmukaisempi ja jopa jollain tasolla suhteessa päästöihin noin kulutuksen kautta. Lopun viimein tässä ollaan vaihtamassa vuosittainen noin 100 €:n käyttömaksu yli 500 €:n käyttömaksuun, sillä varjolla että uusien autojen vero jäisi pois. Eli tässäkin köyhemmät maksaa rikkaampien huvit, vaikka toki käytettyjen autojen hinnat toki jollakin aikavälillä laskevat. Mutta se muutamien tuhansien autolla ajaja on tässä lopun viimein suurin maksaja, vaikkakin jossain vaiheessa saa ehkä hieman ns. paremman (=kalliimman huollettavan) auton ajettavakseen. Verottajahan tässäkään ei tule olemaan se jonka potti tulee pienenemään, rahan tulo vain ohjataan eri tahoilta.
Tien parannukset yms lisärahan myötä luvatut asiat on myös harhaa. Liikenteestä tulee valtiolle roppakaupalla rahaa, josta käytetään liikenteeseen vain murto-osa, lopulla rahalla rahoitetaan kaikkea muuta enemmän tai etenkin vähemmän tarpeellista.
AJ
_________________ Ifa F9 309/9 -54 Ifa F9 ”coupe” -54 Ifa F9 309/1 -55 Wartburg 311/9 -56 Wartburg 311/9 -62 Wartburg 311/2 -59 Wartburg 311/0 -59 EMW 327-2 -55
|