Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Wartburg 313 Suomessa
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=10487
Sivu 2/4

Kirjoittaja:  pyhimys [ 05 Joulu 2013, 19:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 313 Suomessa

Paljonkos näitä on muuten tehty?

Kirjoittaja:  Barkas [ 05 Joulu 2013, 19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 313 Suomessa

469 kappaletta

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 26 Joulu 2013, 23:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 313 Suomessa

Tässä korin numero Sladimirin puolesta:

Kuva

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 27 Joulu 2013, 01:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 313 Suomessa

Eli mahtaisiko 13100017 meinaa se 17 kappaleen, mikä siinä vuotta tehtiin?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 27 Joulu 2013, 01:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 313 Suomessa

Rungon numerossa viimeinen numero on vuosilukuun viittaava eli minulla 1310014-7, eli neljästoista auto vuonna 1957. Miten tuo korinumerointi menee? Samalla logiikalla ensimmäinen 1957, mutta kun väliviivaa ei ole niin olisiko seitsemästoista kori kaikenkaikkiaan? Miksihän nämä eivät seuraa toisiaan? Laitatko Stigu kyselyn Saksan foorumille?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 27 Joulu 2013, 13:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 313 Suomessa

Korin ja raamin valmistenumerot eivät täsmää aivan tarkalleen. Homma on sama mun 1968:ssa, mutta molemmat alkaa 03:lla, mitä merkitsee valmistusvuoden 1968, sekä alkuperäismoottorin numeroakin alkaa 03:lla.

Yritin etsiä saksan foorumista 311:n valmistenumerot. Löisin yhden jutun ja siellä sanottiin että 65 numerolla alkavat ovat valmistetut 1965. Mutta tässä paremman viittauksen. (Katso "Fahrgestellnummern")

http://wiki.w311.info/index.php?title=Wartburg_Kombi

Eli vuodesta 1960 lähtien Kombiwagen (tai pyöreätakafarmari) kahdet ensinmäiset numerot merkitsee valmistusvuoden. Ennen sitä viimeisen numeron merkitsee valmistusvuoden. Eli ajattelet oikein! Se on vuosimallia 1957 ja raami on se neljätoista valmistettua sitä vuotta. Kori on ilmeisesti 17 mitä tehtiin. (Tai voiko se olla ensinmäisen korin vuonna 1957?) Kombiwagen on tyyppimallia on 313 / 9. Tavallinen limosiinin typpimallia on 311 / 0 ja luxusmalli 311 / 1. Vain tyyppi 313 / 1 on mainittu 313:lla. Siis valmistenumero 131 alussa viittaa mallityyppiin 313/1.

Wartburg 313 aloitettiin tekemällä vasta vuosi 1957, eli
OLET LÖYTÄNYT YHDEN ENSINMÄISISTÄ VALMISTETUISTA 313:STÄ!
Olisi vielä hauskaa tietää onko joku vielä nuoremman 313 säilynyt jossain.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 27 Joulu 2013, 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 313 Suomessa

Tässä on Saksalaisen WikiWartburg sivua 313:stä.

http://wiki.w311.info/index.php?title=D ... _Sport_313

Ja tässä vapaasti käännetyn version.

Wartburg Sport 313 / 1 näytettiin ensin Leipzig:n messulla keväällä 1957. Matalasta urheiluautosta voitiin nostaa pois peltikaton. Rättikattoa oli mahdollista ostaa lisävarusteena. Ilman kattoa voitiin ne kahdet varaistuimet käyttää, eli se oli aitoa 2-paikkaisen urheiluauton. (ymmärsinkö oikein?)

Pidennetyn moottoritilan sivussa oli ylimääräiset ilmastointiaukot ilman todellista käyttöä. 313 oli varustettu uudella etumaskilla, mikä tuli myöhemmin käyttöön toisella mallissakin.

Linjakkuuden takia autoa arvostettiin sekä sisä- että ulkomaalta.

Auto oli omakehitetty Eisenachissa, ja perustui muutetun 311 raamiin suhtkoht samalla pöyränetäisyydellä kuin 311. Kun vain moottoritila oli pidennetty, voitiin paljon 311:n osia käyttää, vaikka se näytti olevan pitemmän auton.

Moottoria oli myös Wartburgin oma, jolla oli varustettu tuplakaasarilla ja märkäimusuodattimella. Muunnetetun imujärjestelmän takia sillä oli oman äänensävyn. Puristussuhdetta oli myös korotettu. Ja muunnokset, mitkä olivat rallisportista tuttuja, antoi 50 PS. Sillä päästiin 140 km/h.

Matkustajat istuivat taemmaksi nahkaistuimessa, missä takapenkki oli normaalisti autossa. Kojelauta oli puusta tehty ja nahkalla päällystetty. Mittarit olivat vakiot, paisti nopeusmittari mikä näytti 160 km/h. Ratti oli 313 varten tehty, eikä muissa autoissa käytetty.

Ensinmäiset kuukaudet 313 valmistettiin 313 Eisenachissa, ja myöhemmin koritehtaassa Dresdenissä (1958 lähtien?). Se oli paljon kalliimpaa kuin tavallinen 311, ja kai sen takia siitä tehtiin vain 469 kappaletta vuodesta 1957 vuoteen 1960. (Myös 4 prototyyppiä tehtiin keväällä 1957). Vientiin menivät 143 kappaletta, ja niistä 8 kpl Amerikkaan. Eli 1958 se oli New York autonäyttelyssä.

Vaikka muiden verrattuna paljon yksilöä tuli tehtyä harrastajat maksavat tästä paljon. Se on nimitetty itäpuolen Porsche tai Mercedes SL, mutta näyttää olevan kopio Graf Görtz muotoiltu BWM 507:stä.

(Ja viimeiset kuvat näyttävät 313 / 2 urheiluauton, mistä muistaakseni vain 4 protoyyppiä oli tehty. Eisenach:n museon kellarissa pitäisi yksi niistä olla.)

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 31 Joulu 2013, 13:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 313 Suomessa

Tarinaa täydennetty ja muuteltu saatujen tietojen mukaan. Jopa kahteen autolla ajaneeseen edelliseen omistajaan ole saanut yhteyden, ja kumpikin ovat "automiehiä", niin kuin tälläisen urheilumallin ostajat yleensä ovatkin.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 31 Joulu 2013, 20:34 ]
Viestin otsikko: 

Mitenköhän tietoja saataisiin täydennettyä uudella omistajalla Sipoosta? :roll: taitaa olla muutaman muunkin haaveilijan käsi olla pystyssä...
Menestystä projektille tulevalle vuodelle.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 26 Kesä 2015, 22:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 313 Suomessa

Kuva

Tässä kuva Toverin puolesta

Sivu 2/4 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/