Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 7/11   [ 106 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 17 Tammi 2019, 17:08 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen
Avatar

Liittynyt: 17 Joulu 2010, 19:04
Viestit: 272
"Kuva 95. F8-mallista oli myös Luxus Cabriolet-mallia, jossa kori oli aivan omansa. Yhdennäköisyys keulan osalta on huomattavissa, kun vertaa BMW/EMW-327 urheiluautoon."
Satakunnassa on yksi tälläinen tai oli ainakin joitakin vuosia sitten. Entisöitynä tiptop upea punainen tuon tumman tilalla. "Viisaat" ihmettelivät, oliko IFA:n katto oikeasti alkujaan noin hyvin topattu. Useasti kuolasin sen perään kun samoihin ajoihin eksyttiin.
Oliko tämä kori Dresdenistä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 19 Tammi 2019, 20:30 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kuva

Kuva 97. DDR:ssa valmistettiin 1956-1959 myös Sachsenring P240 autoa, joita tehtiin myös Horch Sachsenring P240 merkillä. Länsisaksalainen Auto-Union konserni kielsi Horch-merkin käyttämisen 1957.
Valmistusmäärä oli n. 1300, joten auto on harvinainen. 2 autoa tuli myös Suomeen, joista toinen palautettiin Saksaan. Toinen ilmeisesti tallessa heikkona aihiona.






Kuva

Kuva 98. Konepellissä on Trabantista tuttu S-logo.






Kuva

Kuva 99. 2.4-litrainen 6-moottori on sukua BMW/EMW-moottorille, mutta täysin samanlainen se ei ole. Alustan tekniikka on perintöä 30-luvun BMW-autosta.


_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 21 Tammi 2019, 23:36 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kuva

Kuva 100. Pienestä tuotantomäärästä huolimatta tyylikästä Farmarikoriakin valmistettiin.






Kuva

Kuva 101. Myös 4-ovinen avomalli kuului valikoimaan.






Kuva

Kuva 102. Mitähän mahtoi miettiä Horch-tehtaan valumuotin tekijä, kun hänelle kerrottiin, että merkkiin tulee lisätä VEB-teksti. Oliko hän onnellinen, kun omisti nyt pienen osan tästä kansan
omistamasta tehtaasta?

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 22 Tammi 2019, 14:03 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kuva

Kuva 103. 1958 Itä-Euroopan sosialistiset maat päättivät, että ainoastaan Tatra sai valmistaa edustusautoja Itä-Euroopan alueella. Ilmeisesti sääntö ei koskenut omaa käyttöä, koska 1969 valmistettiin
tällainen Sachsenring P240 Repräsentant edustusauto.






Kuva

Kuva 104. Mittaristo on karua katseltavaa. Muovia ja Wartburgin mittareita. Kojelaudan kytkimet varmaankin jostain kotitalouskoneesta?






Kuva

Kuva 105. Rekisterikilvenvalot Wartburgista ja takavalot jotain työkoneisiin tarkoitettua tavaraa.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 28 Tammi 2019, 12:13 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kuva

Kuva 106. Tämän Horchin historia jäi epäselväksi. Yleisestä autosta ei kuitenkaan ole kysymys. Muodot ovat tuttuja F9-mallista.





Kuva

Kuva 107. Tottahan jokaisessa laatu-autossa on käsienpesumahdollisuus lämpimällä vedellä!





Kuva

Kuva 108. 1423 Sodan jälkeen Saksan autoteollisuus nousi jaloilleen ja kumpikin Saksa aloitti oman merkkinsä valmistuksen. Länsi-Saksan DKW F9 oli lähes identtinen Itä-Saksan IFA F9 kanssa.
Valmistus alkoi kummallakin puolella vuonna 1949.





Kuva

Kuva 109. Edestä katsottuna Serkukset muistuttivat toisiaan. Oikealla oleva DKW on kuitenkin F89, jossa käytettiin F8-mallista periytyvää 2-sylinteristä moottoria. Maski oli tässä mallissa omansa.
Tämän valmistus alkoi vuotta myöhemmin 1950. Miksi vanha tekniikka otettiin myöhemmin käyttöön ja vielä vauraammalla Länsi-puolella? Itä-Saksalaiset tosin jatkoivat F8-mallin valmistusta vielä
vuoteen 1955.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 28 Tammi 2019, 16:56 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2013, 09:22
Viestit: 847
Paikkakunta: Sipoo
Eikös näitä myyty alussa jopa ifa-dkw nimellä, molempien merkit keulalla..
Tällaisen jutun muistan lukeneeni, taisi olla mibilistissa. Sellainen löytyy Suomesta.
Lämppäriä mm ei ollut ollenkaan, jotain muitakin eroja oli myöhempiin ifoihin verrattuna.

_________________
Ifa F9 309/9 -54
Ifa F9 309/1 -55
Wartburg 311/9 -56
Wartburg 311/9 -62 x2
Wartburg 311/2 -59
Wartburg 311/0 -59


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 28 Tammi 2019, 21:36 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2013, 09:22
Viestit: 847
Paikkakunta: Sipoo
Ja se moblahan oli 4/2003, jossa tuo ifa dke juttu oli, vuosimalli 1951

_________________
Ifa F9 309/9 -54
Ifa F9 309/1 -55
Wartburg 311/9 -56
Wartburg 311/9 -62 x2
Wartburg 311/2 -59
Wartburg 311/0 -59


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 11 Helmi 2019, 22:13 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kuva

Kuva 110. Trabantin prototyyppi ei muistuttanut varsinaista trabantia juurikaan. Lähinnä mieleen tulee pienennetty Zwickau.





Kuva

Kuva 111. Ulkonäkö muistuttaa Zwickauta suuresti, varsinkin kun ajovalot ovat samat.





Kuva

Kuva 112. Ohjaamossa oli vielä roikkuva vaihdekeppi, joka ei tullut enään tuotantoon. Penkit olivat hyvinkin askeettiset näissä proto-versioissa.






Kuva

Kuva 113. Viimeiset Zwickaut saivat takaluukun, mutta proto-Trabissa sitä ei taaskaan ollut.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 16 Helmi 2019, 19:55 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kuva

Kuva 114. Trabantin kori on terästä, vaikka sitä pahvikoriksi haukutaankin. Lokasuojien pinnat, ovien pinnat, katon pinta-osa, etu- ja takakansi, sekä maski olivat Duroplastia. Poikkeuksen tähän
listaan tekee P50/60 farmarin katto, sekä 80-lukuisten maski, jotka tehtiin pellistä.





Kuva

Kuva 115. Duroplast-osat leikattiin ylikokoisiksi osiksi.





Kuva

Kuva 116. Puuvillaa liukuhihnalla. Kuvaako keltainen liisteri sitä Fenolimuovia, jolla puuvilla kyllästettiin? Toisaalta leikatut osat ovat vielä puhdasta puuvillaa.





Kuva

Kuva 117. Fenolimuovilla kyllästetty osa laitettiin muottiin, joka prässättiin höyryllä kuumennetulla prässillä oikeaan muotoon. Ylimääräiset purseet leikattiin pois. Lokasuojat olivat takapäästään
ylimittaisia. Oven pinnat, sekä takalokasuojat olivat molemmista päistään ylimittaisia. Kun osat olivat kiinni korissa, lokasuojan takareuna, sekä ovien ja lokasuojien välit sovitettiin leikkaamalla
kohdilleen. Tällä saatiin tasaiset välit oviaukkoon, tosin vaihtokelpoisuus myöhemmin käytettynä osana oli vaikeaa.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
ViestiLähetetty: 18 Helmi 2019, 12:01 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kuva

Kuva 118. Zwickau oli DDR:n ensimmäinen ”muovikori”-auto. Oliko materiaali myös Duroplastia, vai jokin Duroplastin esiaste? Kestävyys oli ainakin heikkoa, vaikka Trabantit kestivät jopa
ympäriajon ilman pintaosien vaurioita.





Kuva

Kuva 119. Vaikka Zwickau oli edeltäjäänsä IFA F8-mallia laiskempi, tehtiin siitä myös urheilullinen Coupe.





Kuva

Kuva 120. Suomeenkin tällaisia Coupe-malleja saatiin, ehkä 20 kpl? Muutamia on säilynytkin näihin päiviin saakka.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 7/11   [ 106 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com