Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

-79 Wartburg 353W Tourist
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=8502
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 27 Syys 2012, 15:11 ]
Viestin otsikko:  -79 Wartburg 353W Tourist

WT:n sivuilla on siellä täällä kuvia uuden Helmen matkasta nykyiseen kuntoon. WT kerää parhaat kuvat muutoksesta tänne.

Wartburg 353w Tourist -79
Seisonut 21v, josta suurimman ajan sisätiloissa
Ajettu ostohetkellä 42000km (nyt 44500km)


Viat ostohetkellä: Maalipinta himmeä, pahasti raidallinen ja monesta paikkaa lohkeillut. Puskurien kromit vekillä. Kone keittää ja käynnistyy vasta helvetillisen neuvottelujen jälkeen. Kone käy huonosti ja pakoputkesta tulee öljyn näköistä tavaraa. Jarrujen kunto täysi mysteeri. Äänitorvi ei soi. Bensamittari ei toimi. Akku sökö. Renkaat loppu. Peruutusvalot ei toimi. Pissapojan moottori ei toimi. Ehkä jotain muutakin jota ei huomata... :D


Kuva

Tästä lähdettiin liikenteeseen keväällä 2010 ja tämä vaikutti WT:n mielestä oikeen hyvälle yksilölle pelastaa… Kuvasta voi erottaa helposti kyljessä olevat raidat.


Kuva

Auto siirretiin Jokelasta Helsinkiin lavetilla koska jopa hinaus olisi ollut liian riskipeliä.


Kuva

Kyljen erivärisyys näkyy selvästi. Etuovi on kuin toisesta autosta.


Kuva

Päätepysäkillä Helsingissä. Auton tuominen lavetilla Jokela – HKI = 250€ ja tästä vasta lähdettiin liikenteeseen :roll:


Kuva

Perillä Helmi ei suostunut enään käynnistymään ja tuloksena oli vain musta öljyinen lammikko maassa… Mielessä kävi ensimmäisen kerran, että dodii - voi olla tulossa todellinen ”jackpot” kustannuksien suhteen. :D


Kuva

Kuva keittiöstä ostohetkellä


Kuva

Sisältä auto oli kuin uusi ja se olikin suurin syy miksi auton pelastaminen tuntui järkevältä.


Kuva


Kuva

Tämän jälkeen autoa myllytettiin tallissa n 18 tuntia ja siinä vierähti kuukauden päivät. Yksi hiomakone hajosi matkalla rasituksessa ja selkä oli aivan pa$kana. Ainoa paikka joka Helsingissä uskalsi aloittaa Warren pelastamisen tuonpuolleisesta oli Lauttasaaren ST1 korjaamo, jota ei enää ole. Tässä ollaan ensimmäistä kertaa lähdössä Porschen hinauksella kohti korjaamoa. Helmen ratissa on vaimo hoitamassa ohjaamisen(!)


Kuva

ST1:n korjaamolla. Paikalle kerääntyi pieni yleisö kun Porsche hinaa orassin Warren korjaamolle :D

Tässä vaiheessa auton jarrut käytiin täysin läpi. Uusiksi meni jarruputket, jarrulevyt, satulat, palat ja sylinterit. Takajarrut purettiin osiin ja putsatiin ja herkistettiin. Sinne ei tarvinnut kuin sylinterit molemmille puolille.

Kuva

Muuta korjattavaa oli, ylä ja ala pallonivelet, raidetangon päät, tulpat, tulppien johdot/hatut, termostaatti, syylari, suurin osa jäähdyttäjän letkuista, uudet äänitorvet, uusi pissapojan moottori, katkojan kärjet ja kondensaattorit, bensapumppu, kasarin sisuskalut, laturi ja laturin hihna. Lähes kaikki edellä mainitut osat olivat saksasta tilattuja, uusia osia. Yhteensä auto oli ST1:llä kolme päivää.


Kuva

Ennen katsastusta Helmi sai vielä uudet Nokian i3 renkaat 175/70/13 –koossa.


Kuva

Tässä vaiheessa pirssiä yritettiin katsastaa mutta se päättyi kyyneliin. Suurista korjauksista huolimatta koneen lämpenemisongelmia ei saatu ratkaistua ja Helmi keitti koko katsastuksen ajan. Auton kyljissä ja pohjassa oli myös liikaa ruostetta ja hylsy tuli oitis. WT:n valitus kuului jopa Jokelaan asti ja tässä vaiheessa Kalevi astui mukaan kuvioihin ja lupasi laittaa auton iskuun. Tässä ollaan lähdössä takaisin Jokelaan Dollyn kyydissä.


Kuva

Kalevi korjasi auton moottorin kuntoon (kansipahvi vaihdettiin ja kärjet säädettiin uudellen) ja samalla bensamittari korjattiin toimivalla koholla. Kake (jolta Helmi ostettiin) hitsasi kylkien / pohjan ruosteet.


Kuva

Kolmannella (!) yrittämällä Warre sai kilvet Mäntsälässä.


Kuva

Helmi oli viimein, kuukausien ja miljoonia maksaneen taistelun jälkeen todellinen pesämagneetti! Luonnollisesti media oli siitä erittäin kiinnostunut. Tässä ollaan Mr. Ajoneuvoksen A.K.A. Werner Jägerrin kuvauksissa Helsingin Itä-Saksassa = Merihaassa. Esittelyvideo on ladattavissa tästä


Kuva

Seuraavaksi Helmeen asennettiin Sonyn MD soitin, 3-tie kaiuttimet, erilliset diskantit, Autostudion 2x50w vahvistin ja 400w subbari. Kaikki asennukset ovat täysin piilossa paitsi takaluukussa oleva subbari. Tässä kuvassa: Subbari asennettuna ja hiekkapuhalletut + pulverimaalatut vanteet odottamassa allelaittoa.


Kuva

Subbari ja kaikki takaluukun tavarat haluttiin piiloon. Takaboxille rakennettiin ovien värisestä keinonahasta suojapeite.


Kuva

Tässä kuvassa ollaan jo kesässä 2012. Helmi on saanut uudet puskurit eteen ja taakse. Myös maalipinta on myllytetty vielä kerran. Pyyhkijöiden sulkien varret on vaihdettu uudemman mallisiin, joka mahdollistaa normaalin sulan kiinnityksen. Alustan tukivarsia on ruostesuojattu, pakosarja maalattu keraamisella maalilla ja ovien kromikahvat vaihdettu.


Kuva


Kuva

Takapuskuri kromattiin Virossa ja lopulliseksi hinnaksi tuli (se kuuluisa) 850€. :D Myös pakoputken loppuosa on maalattu keraamisella maalilla. Tänä kesänä myös jännitteentasaaja ja takapään laakerit vaihdettiin uusiin.

Seuraavat päivitykset ovat nokan uutta vastaava maski ja sisätilan ehja tavarahylly. Niistä voin lisätä kuvia tulevaisuudessa. Myös se jatkuvasti murheita aiheuttava bensatankki pitää ratkoa joskus…

Mutta onko tämä lysti tullut kalliiksi? Ainakin sen mukana on tullut paljon uusia ystäviä ja nähnyt vanhaa kunnon talkoohenkeä - kiitos siitä kaikille jotka ovat tämän mobiilin kimpussa auttaneet! 8-)


PS: Entisöinnin voi kiteyttää Trianglen sivuilla olevilla ohjeilla:

• Entisöinti maksaa aina arvioitua enemmän
• Entisöinti kestää aina arvioitua kauemmin
• Mitä huonompi aihio, sitä kalliimpi lopputulos
• Kaikkia sijoitettuja rahoja ei saa myydessä takaisin
• Mikäli työ tehdään huonosti, menetetään kaikki sijoitetut rahat
• Entisöintiin kannattaa ryhtyä vain, mikäli aikoo pitää auton "loppuikänsä"

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 27 Syys 2012, 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: -79 Wartburg 353W Tourist

Hienoja kuvia ja kertomuksen. Tulen mieleen vanhan jutun kuin Porschella hinattiin Warrea. Sen minulla on pakko kertoa tässä uudemmassa versiossa:

Oli aikonaan Warrea joka oli sammunut tein varrella. Porschen omistaja pysyhtyi ja Warrea aloitettiin hinata. Oli sovittu että jos vauhti tuntuu liikaa, niin Warrekuskin antaa äänimerkin. Vähän matkan päästä Mersua ohitetti hinauskaverukset. Sitä Porschen ajuri ei voinut sietää ja painoi kaasua. Syntyy kilpailua Mersun ja Porschen välillä.

Polkupyöräilijä ohitettin ja se lensi ojaan ilmanvirtauksesta johtuen. Ojassa hän nosti kännykänsä ja soitti kaverille. "Lähtekää heti ulos, tiellä on jännä autokilpailua. Ensinmäisenä tulee Mersua ja sitten Porschetta. Viimeiksi kulkee Wartpurkki, joka antaa kovasti äänimerkkiä ja haluaa ohittaa."

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 29 Syys 2012, 21:10 ]
Viestin otsikko:  Re: -79 Wartburg 353W Tourist

Kyllä tässä nyt herjataan Warrea aivan liikaa! Tuossa Porsche-Warre kuvassahan on aivan selvästi Porschen työntötanko. Jyri ei vaan uskalla hinata Länsisaksan ylpeyttä korjaamolle, vaan työntää sitä Warrella!

p.s. Ei nuo hanskahyllyllä olevat IFA-pastillit kuulu Warreen, kun ovat jotain länsimaista hapatusta.

No asiaan. Hienoa, että Warrekin voi saada osakseen arvostusta ja rahallista uhrausta. Tätä ei sitten uhrata mihinkään Monster-näytökseen.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 30 Syys 2012, 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: -79 Wartburg 353W Tourist

Toveri Sladimir kirjoitti:
Hienoa, että Warrekin voi saada osakseen arvostusta ja rahallista uhrausta. Tätä ei sitten uhrata mihinkään Monster-näytökseen.


Kun Helmestä puhutaan on WT:n käytössä pohjaton kassa ja rajaton määrä ammattilaisia tekemään "mitä vain" Warren suosion eteen. :D Se WarreGT:n kaatuminen vieläkin vähän kolottaa mutta se ei ole kuollut, vaan dokumentti tehdään joskus isommalla ja kauniimmalla köörillä.

Ei kai tätä voi enää Monstereihin antaa...?? Lupaan et hinataan toi Porsche sinne ennemmin!

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 04 Marras 2012, 17:10 ]
Viestin otsikko:  Re: -79 Wartburg 353W Tourist

Keula sain viikonloppuna uutta ilmettä. Naamapelti oli ainoa ulkoa selvästi huonossa hapessa oleva kohta.


Kuva

Vanha naamapelti näytti tältä ja takaa oleva kaihdin kaipaa maalia:


Kuva

Tässä kuvassa näkee selvästi uuden ja vanhan naamapellin eron. Kaihdin on saanut keraamisen maalin päällensä (joka peittää tehokkaasti virheet).



Kuva

Lopputulos. Salama on aika armoton mutta lopputulos on hyvä. Samalla syynättiin nokasta kaikki liat pois bensalla. Rikulle iso kiitos viimesen päälle osasta :!:

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 24 Kesä 2016, 00:11 ]
Viestin otsikko:  Re: -79 Wartburg 353W Tourist

Helmi oli tänään katsastuksessa ensimmäistä kertaa ollessaan museorekkarissa. Edellisestä kerrasta oli siis 2 vuotta. Katsuri oli huumorimiehiä ja hän halusi katsoa päästöt, vaikka siitä lystistä ei tarvinnut mitään maksaa. Palamattomien polttoaineiden (HC) pitoisuus oli joutokäynnillä n 4500 kun nykyautoissa se on max 100. WarreKari lähetti minulle kuvan jossa hänen Warren HC-arvoksi oli mitattu yli 6500. Minulla on siis vähäpäästöinen Warre? ;)

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 14 Elo 2017, 22:23 ]
Viestin otsikko:  Re: -79 Wartburg 353W Tourist

Muutama kuva tältä kesältä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 16 Syys 2018, 00:39 ]
Viestin otsikko:  Re: -79 Wartburg 353W Tourist

Kuva

Keskiviikkona Warrea kuvatiin Ylen Pasilan studioilla ja pääsin seuraamaan kuvauksia aitiopaikalta. Mielenkintoinen ja hauska päivä! :kiitos:

Tämä kolmiosainen sarja tulee ulos kesäkaudella 2019. :thumbpup:


Avaa Galleria tästä

Kirjoittaja:  sami_k [ 16 Syys 2018, 10:16 ]
Viestin otsikko:  Re: -79 Wartburg 353W Tourist

No nyt on kuvaus puitteet kohdallaan 8-) :thumbpup::

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 22 Loka 2018, 23:15 ]
Viestin otsikko:  Re: -79 Wartburg 353W Tourist

Kuva

Ylen kuvaukset jatkuivat Sipoossa ja Itä-Pasilassa

:DDR2:

Avaa Galleria tästä

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/