Site Admin |
|
|
Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46 Viestit: 1803 Paikkakunta: Global
|
WT:n sivuilla on siellä täällä kuvia uuden Helmen matkasta nykyiseen kuntoon. WT kerää parhaat kuvat muutoksesta tänne. Wartburg 353w Tourist -79 Seisonut 21v, josta suurimman ajan sisätiloissa Ajettu ostohetkellä 42000km (nyt 44500km)Viat ostohetkellä: Maalipinta himmeä, pahasti raidallinen ja monesta paikkaa lohkeillut. Puskurien kromit vekillä. Kone keittää ja käynnistyy vasta helvetillisen neuvottelujen jälkeen. Kone käy huonosti ja pakoputkesta tulee öljyn näköistä tavaraa. Jarrujen kunto täysi mysteeri. Äänitorvi ei soi. Bensamittari ei toimi. Akku sökö. Renkaat loppu. Peruutusvalot ei toimi. Pissapojan moottori ei toimi. Ehkä jotain muutakin jota ei huomata... Tästä lähdettiin liikenteeseen keväällä 2010 ja tämä vaikutti WT:n mielestä oikeen hyvälle yksilölle pelastaa… Kuvasta voi erottaa helposti kyljessä olevat raidat.Auto siirretiin Jokelasta Helsinkiin lavetilla koska jopa hinaus olisi ollut liian riskipeliä.Kyljen erivärisyys näkyy selvästi. Etuovi on kuin toisesta autosta.Päätepysäkillä Helsingissä. Auton tuominen lavetilla Jokela – HKI = 250€ ja tästä vasta lähdettiin liikenteeseen Perillä Helmi ei suostunut enään käynnistymään ja tuloksena oli vain musta öljyinen lammikko maassa… Mielessä kävi ensimmäisen kerran, että dodii - voi olla tulossa todellinen ”jackpot” kustannuksien suhteen. Kuva keittiöstä ostohetkelläSisältä auto oli kuin uusi ja se olikin suurin syy miksi auton pelastaminen tuntui järkevältä.Tämän jälkeen autoa myllytettiin tallissa n 18 tuntia ja siinä vierähti kuukauden päivät. Yksi hiomakone hajosi matkalla rasituksessa ja selkä oli aivan pa$kana. Ainoa paikka joka Helsingissä uskalsi aloittaa Warren pelastamisen tuonpuolleisesta oli Lauttasaaren ST1 korjaamo, jota ei enää ole. Tässä ollaan ensimmäistä kertaa lähdössä Porschen hinauksella kohti korjaamoa. Helmen ratissa on vaimo hoitamassa ohjaamisen(!)ST1:n korjaamolla. Paikalle kerääntyi pieni yleisö kun Porsche hinaa orassin Warren korjaamolle Tässä vaiheessa auton jarrut käytiin täysin läpi. Uusiksi meni jarruputket, jarrulevyt, satulat, palat ja sylinterit. Takajarrut purettiin osiin ja putsatiin ja herkistettiin. Sinne ei tarvinnut kuin sylinterit molemmille puolille.Muuta korjattavaa oli, ylä ja ala pallonivelet, raidetangon päät, tulpat, tulppien johdot/hatut, termostaatti, syylari, suurin osa jäähdyttäjän letkuista, uudet äänitorvet, uusi pissapojan moottori, katkojan kärjet ja kondensaattorit, bensapumppu, kasarin sisuskalut, laturi ja laturin hihna. Lähes kaikki edellä mainitut osat olivat saksasta tilattuja, uusia osia. Yhteensä auto oli ST1:llä kolme päivää.Ennen katsastusta Helmi sai vielä uudet Nokian i3 renkaat 175/70/13 –koossa.Tässä vaiheessa pirssiä yritettiin katsastaa mutta se päättyi kyyneliin. Suurista korjauksista huolimatta koneen lämpenemisongelmia ei saatu ratkaistua ja Helmi keitti koko katsastuksen ajan. Auton kyljissä ja pohjassa oli myös liikaa ruostetta ja hylsy tuli oitis. WT:n valitus kuului jopa Jokelaan asti ja tässä vaiheessa Kalevi astui mukaan kuvioihin ja lupasi laittaa auton iskuun. Tässä ollaan lähdössä takaisin Jokelaan Dollyn kyydissä.Kalevi korjasi auton moottorin kuntoon (kansipahvi vaihdettiin ja kärjet säädettiin uudellen) ja samalla bensamittari korjattiin toimivalla koholla. Kake (jolta Helmi ostettiin) hitsasi kylkien / pohjan ruosteet. Kolmannella (!) yrittämällä Warre sai kilvet Mäntsälässä.Helmi oli viimein, kuukausien ja miljoonia maksaneen taistelun jälkeen todellinen pesämagneetti! Luonnollisesti media oli siitä erittäin kiinnostunut. Tässä ollaan Mr. Ajoneuvoksen A.K.A. Werner Jägerrin kuvauksissa Helsingin Itä-Saksassa = Merihaassa. Esittelyvideo on ladattavissa tästäSeuraavaksi Helmeen asennettiin Sonyn MD soitin, 3-tie kaiuttimet, erilliset diskantit, Autostudion 2x50w vahvistin ja 400w subbari. Kaikki asennukset ovat täysin piilossa paitsi takaluukussa oleva subbari. Tässä kuvassa: Subbari asennettuna ja hiekkapuhalletut + pulverimaalatut vanteet odottamassa allelaittoa.Subbari ja kaikki takaluukun tavarat haluttiin piiloon. Takaboxille rakennettiin ovien värisestä keinonahasta suojapeite.Tässä kuvassa ollaan jo kesässä 2012. Helmi on saanut uudet puskurit eteen ja taakse. Myös maalipinta on myllytetty vielä kerran. Pyyhkijöiden sulkien varret on vaihdettu uudemman mallisiin, joka mahdollistaa normaalin sulan kiinnityksen. Alustan tukivarsia on ruostesuojattu, pakosarja maalattu keraamisella maalilla ja ovien kromikahvat vaihdettu.Takapuskuri kromattiin Virossa ja lopulliseksi hinnaksi tuli (se kuuluisa) 850€. Myös pakoputken loppuosa on maalattu keraamisella maalilla. Tänä kesänä myös jännitteentasaaja ja takapään laakerit vaihdettiin uusiin.Seuraavat päivitykset ovat nokan uutta vastaava maski ja sisätilan ehja tavarahylly. Niistä voin lisätä kuvia tulevaisuudessa. Myös se jatkuvasti murheita aiheuttava bensatankki pitää ratkoa joskus…
Mutta onko tämä lysti tullut kalliiksi? Ainakin sen mukana on tullut paljon uusia ystäviä ja nähnyt vanhaa kunnon talkoohenkeä - kiitos siitä kaikille jotka ovat tämän mobiilin kimpussa auttaneet! PS: Entisöinnin voi kiteyttää Trianglen sivuilla olevilla ohjeilla:• Entisöinti maksaa aina arvioitua enemmän • Entisöinti kestää aina arvioitua kauemmin • Mitä huonompi aihio, sitä kalliimpi lopputulos • Kaikkia sijoitettuja rahoja ei saa myydessä takaisin • Mikäli työ tehdään huonosti, menetetään kaikki sijoitetut rahat • Entisöintiin kannattaa ryhtyä vain, mikäli aikoo pitää auton "loppuikänsä"
_________________ WarreTeam.com
|
|