http://cdn.ame.eisenachonline.de/files/a/d/d/9ad419dd9b1b3a0a2afd7d82fc54c/IFA-Journal%204-2015_Seiten_43-45.pdfAinakin toistaiseksi kaikkein viimeisimmäksi jääneen Wartburg-protyypin, Wartburg 1.4:n, kuva ja teknisiä tietoja löytyy tuon yllä olevan linkin kautta. Prototyyppi valmistui lokakuussa 1990. Auto edelleen tallessa museossa, mutta ei kuitenkaan tällä hetkellä esillä - jos nyt osasin kääntää saksaa oikein.
AWE koki kevättalvella 1990, että VW:n nelitahtimoottorin hinta oli aivan liian kallis, mutta heillä ollut mitään keinoja alentaa tämän VW-moottorin hintaa. Tämän vuoksi pyrittiin löytämään hinnaltaan halvempi vaihtoehto. Etsintöjen jälkeen vaihtoehdoksi löytyi Renaultin mallissa 19 käytetty moottori, joka sovitettiin Wartburg 1.3:n moottoritilaan. Saksojen yhdistyminen oli kuitenkin jo käynnissä, eikä tämä projekti johtanut enää mihinkään.
Tuon linkin tietojen ohi voi varmaankin todeta, että AWE:lle Renault olisi ollut myös ideologisesti sopiva yhteistyökumppani, sillä tuohon aikaan Renault oli valtion omistama yritys. Ainakin enemmistö yhtiön osakkeista oli vielä tuolloin Ranskan valtiolla. Vanhin tieto minkä löysin, oli että 17.11.1994 Renaultin osakekannasta 53 prosenttia oli Ranskan valtiolla, 2,5 prosenttia tehtaan työntekijöillä ja loput ulkopuolisilla sijoittajilla. Volvo omisti tuolloin Renaultista 11,4 prosenttia.