Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tallissa tapahtuu
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1886
Sivu 1/7

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 29 Loka 2011, 23:25 ]
Viestin otsikko:  Tallissa tapahtuu

Helmet ovat taas menossa kuukausiksi talleihin. Millasia projekteja / kunnostusta / korjauksia foorumilaisilla on yleisesti suunnitteilla talvikaudeksi?

WT:n mobiilin kunnostuslistalla ovat seuraavat jutut:

- Laturi vaihdetaan uudemman malliseen (jossa on jännitteentasaaja integroituna) ja samalla vaihdetaan täysin uusi jännitteentasaaja ja vanha tasaaja ohitetaan. Laturin merkkivalo on syttynyt satunnaisesti palamaan ja tämä halutaan eliminoida.

- Katsastuksessa löytyi takapyörän laakereista on pieni klappi. Selvitetään voiko sen saada kiristämällä pois vai pitääkö vaihtaa pyörän molemmat laakerit. Uudet on paketissa. Jos menee laakereiden vaihtoon niin sitten voi tulla hikikarpaloita otsalle...

- Konehuoneessa maalataan ilmaputsarin kotelo ja muutama muu osa josta on lähtenyt maali lohkeilemaan. Samalla konehuonetta puhdistetaan ja kiillotetaan (tämä proggis ei varmaan lopu koskaan).

- Pelkäänjän puolen kromipeili vaihtuu uuteen, maalipinnassa on muutamia paikkoja mitkä pitää maalata... kyllä näissä muutaman illan saa taas menemään mukavasti. :D

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 30 Loka 2011, 12:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Warressa on kuulauralaakerit, ettei pyöränlaakerit voidaan kiristää kuten normaali kartiorullalakeroiduissa pyörissä. Paitsi jos joku ei kunnolla kiristänyt mutteria tarpeeksi, kuten minä kerran tein vetoakselin kiinnittämisessä.

On syytä tarkista tukivarren takapuolella oleva kumilaippa, ettei se vuotaa vettä laakeriin. Normaalisti minä irrotan jarrukengät päästääkseen irroittamaan laakeripesän kuusikoloruuvit. Minulla on siihen katkaistu kuusiokoloavain. Näitä kuusiokoloruuvit voi olla tiukasti kiinnittynä. Joskus olen katkaisutaltalla vasaroinut jonkun ruuvin auki. Sen jälkeen olen tavallisella ulosvetimellä poistanut pyörännavan laakeripesästä.
Liitteet:
IMG_1930.JPG
IMG_1930.JPG [ 126.4 KiB | Katsottu 21809 kertaa ]

Liitteet:
IMG_1934.JPG
IMG_1934.JPG [ 182.46 KiB | Katsottu 21809 kertaa ]



Todellisuudessa pitäisi ensinmäiseksi irroita pyörännapan ulosvetimen avulla. Sellainen ei ole minun omistuksessa. Pyörännapan olessa poissa pääsee paremman kiinni laakeripesän kuusiokoloruuveihin.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 30 Loka 2011, 18:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Napa irtoaa parhaiten, kun irroittaa ensin sen pultin, mikä pitää napaa kasassa. Sen toinen pää löytyy navan takapuolelta sen kumitulpan alta. Sitten sopivalla tapilla naputtelee sisäpuolelta navan ulos. Ei tähän välttämättä mitään erikoistyökaluja tarvita. Jos osat ovat jumiutuneet, niin voimaa tarvitaan reilusti. Noi uudesta autosta kun on kysymys, niin tuskimpa siellä on mikään ehtinyt jumiutumaan :D . Mistä se välys sitten johtuu, on sitten toinen asia. Napapultti vedetään 100-120 Nm kireyteen. Jos se on ollut löysällä, niin sisemmän laakerin ja navan väliin on tullut välys. Napa menee silloin vaihtoon. Tuon pultin kiristys tapahtuu seuraavasti: Kiritään mutteri 100Nm kireyteen. Jos sokka menee paikoilleen, niin hyvä näin. Jos ei, niin kiristetään mutteria kunnes sokka menee paikoilleen. Jos aloitetaan 120 Nm kiristyksellä, niin joudutaan kuitenkin ylikiristämään, kun sokalle etsitään sopivaa asentoa.

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 31 Loka 2011, 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Mielestäni yksi paljon kiroilua aiheuttava rakenne on takajarrukenkien kasaaminen. Ainakin uudemmissa (olisiko ollut 35 mm leveät). Viimeksi meni yllättävän hyvin näin: (suurin piirtein, ulkomuistista kerron)
-Jarrusylinteri pois
-Peruslevyn tapit sisimpään asentoon painamalla teräskieleke alas
-Kenkäpaketti kasaan ulkopuolella, siten että yläjousi ja välirauta kiinni (en muista laitoinko alajousenkin)
-Käsijarruvaijeri kiinni kenkään
-Kenkäpaketin pujottaminen paikalleen navan ohi, yläpää ensin. Alapää menee navan ohi kun taivuttaa kenkien alapäitä erilleen toisistaan, toista sisäänpäin ja toista ulospäin. En muista onnistuiko kun alajousi oli kiinni vai pistinkö alajousen paikalleen toiseen kenkään vasta kun kengät olivat navan sisäpuolella.
-Kengät tappeihin ja alapäät koloihin yksi kerrallaan kampeamalla, vai oliko alapäät ensim ja tapit sitten :)
-T-mallinen tappi ja jousi paikalleen lukiten kengät
-Sylinteri paikalleen.

Kuitenkin pääpointti oli, että kun kengät ovat paikoillaan tapeissa, on jousien saaminen paikalleen kenkien reikiin kovin työlästä. Etenkin jos haluaa tappien pysyvän sisäasennossa että rumpu menee kenkien päälle... Pujottaminen onnistuu yläjousen ja väliraudan kanssa kun poistaa sylinterin.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 13 Maalis 2012, 22:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Talvi rupee olemaan kohta takana ja WT:n tallissa on tehty kaikkea pientä remppaa. Muiden vekottimien lisäksi myös Helmen kimpussa ollaan oltu tasaiseen tahtiin.

Nykyiset puskurit alkoivat oksettamaan siinä määrin, että Toveri Sladimirilta tilattiin eteen tällänen satsi - Kiitokset vaan sinne ;)

Kuva

Kaksi takapuskuria, etumaski ja muuta pikkusälää lähti Jokelan Kalevin matkassa Viroon kromattavaksi ja niitä odotellaan sieltä vieläkin. Suomessa ei ole enään mitään kunnollisia kromauspaikkoja ja Virossa kuulemma tehdään vielä kromaus "kunnon myrkyillä", jotka ei ole täällä enää sallittuja. No seuraavien viikkojen aikana nähdään millasta jälkeä siellä syntyy (ja MIKÄ lopullinen hinta on! :D ).

Emme lähteneet siihen takalaakerin vaihtorumbaan Helsingissä, vaan hoidamme sen Jokelassa jossa löytyy kunnon laitteet homman tekemiseen ja paikka tälläselle rempalle.

Tallin ulkopuolella WT oli apuna oranssin 353W Sedanin myynnissä ja auto löysi lopulta uuden kodin Etelä-Suomesta. Toivottavasti näemme auton kesän tapahtumissa ja omistaja löytää tiensä myös foorumille!

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 14 Maalis 2012, 21:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Tässä uudet puskurit Saksasta
http://www.ostmobile-shop.de/epages/614 ... 20Chrom%22
Olen jo pari vuotta haaveillut niitä, ja hinta on samana aikana noussut satasella. Kuljetuksen voikin tulla lähes samanhintainen kuin itse puskurit.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 15 Maalis 2012, 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Warre 1000 kirjoitti:
Tässä uudet puskurit Saksasta
http://www.ostmobile-shop.de/epages/614 ... 20Chrom%22
Olen jo pari vuotta haaveillut niitä, ja hinta on samana aikana noussut satasella. Kuljetuksen voikin tulla lähes samanhintainen kuin itse puskurit.


Mielenkiintoista tavaraa tuolla. Mutta 400€ puskureista + postitus!?! Onhan se aika tiukka hinta jos 1500€:lla saa jo koko auton jossa mukana kromiset puskurit... :roll:

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 17 Maalis 2012, 15:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Minustakin se on paljon rahaa, ja sen takia olen pitänyt silmäni auki. Mutta niissä harvinaisessa Warressa, mistä osia voi ostaa, on sama "vesirohko" iskenut aina jossain paikassa niin kuin minun kromipuskureissa se on iskenut. Odotan innoissa tietoa mitä uudenkromauksen maksaisi. Ruostetta ei ole vielä puhjennut puskureitani.

Kirjoittaja:  talitoope [ 23 Touko 2012, 17:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

mikäs tää viron kromaamo on nimeltään??

ite kattelin että http://www.easthighway.com/ Kromaa/välittää johonkin.
kromattavaa kamaa.

Olis tossa 311 puskurit lampunkehykset kylkilistat ja jotain pikkusilppua kromauksen tarpeessa ja aattelin tonne easthighwayhyn kuskata ne kaljan hakureissun yhteydessä.

Kertokaa jos on parempia paikkoja mielessä?

Matti Virkki

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 24 Touko 2012, 10:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Pelkän takapuskurin = 3:n palan oikominen (muutama pieni klommo), hionta ja uudelleen kromaaminen maksoi Virossa 850€. Tämä ei ole WT läppää vaan ihan oikea hinta. Ehkä aihiomme oli vähän huono mistä rupesimme tekemään mutta kallista se kromaaminen silti on. Lopputulos on täydellinen, virheettömästi peilaava pinta. Puolan ja Ruotsin kromauspaikkojen jonot ovat kuulemma yli 1 vuosi ja tuolla Virossa homma hoitui 2kk:ssa. Eli lopputuloksessa tai aikataulussa ei ole mitään valittamista.

Jos (hinnasta huolimatta) olet kiinnostunut Viron kromaamosta, niin laita meille sähköpostia osoitteeseen postmaster@warreteam.com ja kerromme lisätietoja miten paikkaan saa yhteyden.

Sivu 1/7 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/