Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 6/7   [ 61 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 28 Kesä 2023, 19:32 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 362
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Ihan varmasti saa molemmilla, sekä molyrasvalla, että jarruöljyllä tällaiset jarrukumit pilalle.

Jarruöljyä VAIN (mineraali)öljyjarruihin!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 28 Kesä 2023, 20:39 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Ruotsissa kutsutaan jarrunestettä jarruöljyksi. Eli joku eli uskossa, että jarrunestettä on öljyä. Ja minä tietämättömuudessani olen nuoruudessani rasvannut jarrunesteellä. Toimihan se jotenkuten päivittäisessä ajossa. Sitä en ole kokeillut Warren uudessa jarrusylintereissa.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 28 Kesä 2023, 22:42 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 362
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Warre 1000 kirjoitti:
Ruotsissa kutsutaan jarrunestettä jarruöljyksi.


Tämä kyllä ihan piti katsoa, miten asia on siellä ilmaistu..

Kyllä! Näin näkyy olevan, ihan sujuvasti pari kauppaa puhuu öljystä kun myy DOT 5.1 nesteitä, ja autodokki DOT 5 nestettä.
Sitten kun on kuitenkin ihan oikeaakin jarruöljyä myynnissä niin onhan tuossa erehtymisen vaara aivan todellinen.

Tuosta nesteellä voitelemisesta sen verran on tullut huomattua, että ainakin LPR:n valmistamat sylinterit on tehtaalla kasattu nesteen kanssa, joskus sitä on kuumasaumatussa muovipussissa vajaa puolikin desiä pohjalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 30 Kesä 2023, 14:23 
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Avatar

Liittynyt: 09 Tammi 2016, 19:52
Viestit: 112
Paikkakunta: pirkanmaa
Mulla oli aikoinaan kilpurissa ATE:n sinistä jonka vaihdoin puolen vuoden välein mutta silti oli jonkinlaisia ongelmia, lähinnä kiehumisen kanssa. -87 sitten siirryin silikoninesteeseen ja ropleemit loppui siihen. Samat litkut siellä on edelleen. Jossain vaiheessa se tuulennopea ja kuvankaunis seisoi yli 17 vuotta taivasalla ajamatta. Kun sitten tuli aika muuttaa uuteen osoitteeseen ja raahata romutarhani mukana niin ei muuta kuin pensaa tankkiin ja uusi akku paikalleen. Lähti muuten eka startista (ei tarvi uskoa ellei halua). Kytkin oli kiinni mutta tokeni pienellä shokkikäsittelyllä , jarrut sensijaan toimivat kuin uutena. Sama juttu Lantikoiden kanssa, ei mitään ongelmia jarrujen tai nestetoimisten kytkimien kanssa. Koittakaa kanssakärsijät jo vihdoinkin hylätä perinteiset jarrulitkut. Koska ette kuitenkaan usko niin kysykää edes niiltä jotka käyttävät. Eikä sitten mitään SEKAKÄYTTÖÄ.

_________________
Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää......


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 30 Kesä 2023, 19:14 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Onko Dot 5 silikooninestettä, joka ei saa sekoitta Dot 4:n kanssa, mutta Dot 5.1 sopii Dot 4 kanssa?

Olenko yksin, jolla on ongelmia Dot 4:n kanssa Warressa?

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 30 Kesä 2023, 23:46 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 362
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
DOT 5 on silikonineste, ei saa sekoittaa muiden jarrunesteiden kanssa. :thumbdown:

Kokeile DOT 4:n tilalle 3 tai 5.1, kun näkyy tuolla valmistajien/kauppiaiden tietosivuilla lukevan, että joissakin DOT 3 määritellyissä järjestelmissä 4:n käyttäminen aiheuttaa jarrukumien turpoamista nesteen sisältämien boraattien takia. :lukea:

Itse olen käyttänyt vuosia 5.1 nestettä joka ajoneuvossa mitä on tullut rassattua, kun on vain yhtä hyllyssä niin ei tule laitettua ainakaan väärää noihin uudempiin vehkeisiin. Ei ole tullut huomattua vielä mitään ongelmia noiden kumien suhteen, mutta enemmän juuri tuosta rasvattomuudesta aiheutuneita vikoja. :odottaa:

Ajossa rasvaton pyöräsylinteri toimii ihan hyvin kun on säännöllisesti liikkeessä, sitten jätetään seisomaan, ja paljas metallipinta ruostuu. Sitten otetaan taas ajoon, ja painetaan kumit ruostuneelle pinnalle. Valmis! :pokaali:

Miten sitten lienee esimerkiksi noissa jarruletkuissa, ajoittainhan niissä on ollut "palkeenkieliä", eli virtaus menee sylinteriin päin, mutta ei takaisin, ja sitten on jarru jumissa kunnes päästää paineen pois ilmausruuvista. Voisikohan niissä olla osasyyllisenä nesteen aiheuttama turpoaminen..?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2023, 12:04 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Kiitos Santtuvaari kokemuksestasi.

Pääsylinterissä syntyi ongelmia. Aukaisin sitä ja huomisin ettei mäntä palautuu tarpeeksi. Hion pois päädyssä olevaa ruostetta, mutta ei se kuitenkin palautunut tarpeeksi. (Sama homma olen huomannut Valmetissa. Uusi pääsylinteri toimii muutamaa kuukautta, kunnes se ei enää palaunut kunnolla. Aloitin epäröidä että uutta Dot 4 jarrunestettä turpoavat kumit). Googlasin selvittääkseen enemmän jarrunesteistä.

DOT 3 ja DOT 4 on sekoitus glykoolista ja boraatista, ja imee kosteutta. Boraattia turpoaa kumiosat.

DOT 5 on silikoonista tehty, ja on vettä hylkäävää. Voi syntyä vesikuplia joka keihuu 100 asteessa. DOT 5 ei myöskään sopii ABS kanssa, koska edes takaisin vatkaamista voi synnyttää vaahtoa. DOT 5 suositellaan autoihin, joka seisoo pitkiä aikoja.

DOT 5.1 ei ole silikoonista tehty. SE DOT 4:STÄ VIRITELMÄÄ! Sillä on saavutettu korkeampi kiehumislämpötila, jolla kilpailee DOT 5 kanssa, ja sisältää edelleen boraattia.

Valitettavasti DOT 5 on harvoin myytävässä, ja jos löytyy niin lähes 10 kertaa kallimpi.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2023, 16:40 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 362
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Warre 1000 kirjoitti:
DOT 3 ja DOT 4 on sekoitus glykoolista ja boraatista, ja imee kosteutta. Boraattia turpoaa kumiosat.

DOT 5 on silikoonista tehty, ja on vettä hylkäävää. Voi syntyä vesikuplia joka keihuu 100 asteessa.


DOT 3 nesteessä ei kuuluisi olla valmistusaineena boraatteja, eli ei turvottaisi NBR/SBR -kumeja.

Silikonineste kun ei ime itseensä vettä, niin järjestelmässä jo oleva tai sinne pääsevä vesi kerääntyy pisaroiksi, joka sitten kiehuu mikäli sillä kohtaa lämpötila ylittää veden kiehumispisteen. Myöskin aiheuttaa pistekorroosiota rautametalliosille. Tavoitteena tietenkin, että kun järjestelmää valmistellaan silikoninesteelle, niin se huuhdellaan alkoholilla, jolloin mahdollisesti jäänyt vesi ja vanha glykolipohjainen jarruneste pois ennen silikoninesteellä täyttöä.

Huomio 26.7.2023:
Satuin katsomaan Bilteman DOT 3 jarrunestepänikän tarraa, ja siinä lukee litkun sisältävän ortoboraattia.. Että siinäpä meni sekin oljenkorsi, kun liemet ja mehut voivat sisältää mitä hyvänsä.

Edit2: poistin EPDM:n tuosta ylhäältä


Viimeksi muokannut warremies päivämäärä 26 Heinä 2023, 19:44, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 22 Heinä 2023, 22:22 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Tarkoitus on vaihtaa DOT5:ksi. On olemassa muutaman moottoripyöräliikkeet, jotka myyvät DOT5. Moottoripyörä on myös vehje, joka viettää talviunea.

Kiitos tiedosta alkoholihuuhdelusta. Tarkoitus on aukaistaa ja tyhjentää kaikki jarrusylinterit.

Jos olisin löytänyt DOT3 myytävänä, niin se olisi jo vuosia sitten Warressani. (En ajaa kilpaa eikä Pohjanmaalla löytyy niin suuria alamäkejä, että saisin jarrunestettä kehumaan). DOT3 ilman boraattia selostaisi, miksi en ole ennenkin huomannut kumit turpoavan.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2023, 19:43 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 362
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Noihin jarrujärjestelmien kumin turpoamiseen on tuolla pohjois-amerikan mantereella tehty vuosia sitten tutkimus, jossa oli vertailtu eri kauppamerkkien nesteitä ja siinä oli havaittu suuriakin eroja.

Eri foorumeilta lukiessani oli ainakin vanhempien Porsche-mallien harrastajilla ollut ongelmia letkujen turpoamisessa tukkoon.
Tämä letkun tukkoon meno on nopeasti todettavissa, kun jarrun jäädessä päälle ja polkimen ollessa ylhäällä avaa ilmausruuvia. Jos sieltä tulee paineella nestettä, niin letku on tukossa. Pääsylinterillä saa työnnettyä helposti paineen kuristusventtiilinä toimivan ahdistavan letkun läpi, mutta pyöräjarrun mekanismi ei jaksa painaa nestettä toiseen suuntaan ja jarruun jää paine päälle.

Jollakin Kawasakipalstalla annettiin vinkki tiivisterenkaiden saamiseksi lähelle alkuperäisiä mittojaan 2h liuottamisella spriissä. Vastaavasti 2h keittäminen kiehuvassa vedessä ei ollut saanut aikaan mitään muutosta, ei kutistusta tai lisää paisumista.

Eipä tässä oikein voi muuta kuin todeta, että jotkut nesteet voivat aiheuttaa joidenkin kumien turpoamista ja sitä ei tiedä ennenkuin niin käy. Jos sitten saisikin pestyä kumin takaisin mittoihinsa, niin mitäpä pitkäaikaista iloa siitä on, jos ne sitten kohta saa samanlaisella nesteellä pilalle uudestaan..

Lieneeköhän moderneissa jarruletkuissa EPDM sisäpinta?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 6/7   [ 61 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 258 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com