Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 12 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 03 Huhti 2024, 16:20 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 81
Paikkakunta: Urjala
Oliivin väriset kelvolliset sedanin penkit olisivat tarpeen tai pelkkä kangas. Onkohan oliivin väristä kangasta tai sen kaltaista jostain saatavilla? Jossain vaiheessa oli ruskeita verhoiluja myynnissä toki nekin olisivat paremmat kuin kulahtaneet, mutta tuo vihreä sävy kyllä kiehtoisi. Toisaalta etupenkitkin on vaihtuneet niskatuellisiksi mutta taidan antaa niin ollakin ihan turvallisuus syistä. Museoautoa ei ehkä tavoitella.



https://warreteam.com/wartburg353/353_Varikartat_2.htm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 05 Huhti 2024, 09:19 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1466
Kalanruoto-ruskea tuli 1980 niskatuettomiin, ja sitten niskatuellisiin Suomessa. Saksassa oli muitakin värejä tarjolla. Jotenkin hahmotan, että 70-luvun lopussa kaikki suomiautot olisivat tummanruskealla yksisävyisellä verhoilulla kaikki. Minulta voisi löytyä kankaat yhteen autoon ruskealla kalanruodolla. Muiden värien kanssa joutuu katsomaan tarjontaa muualta, eikä tule mieleen mistä. Tuolta voi katsella muutamaa valmista settiä. Istuvuuden kanssa joutuu hieman askartelemaan, eli pätevä verhoilija tekee irtopenkkiin paljon paremmat.

https://ost-sattler-shop.de/

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 25 Elo 2024, 23:36 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 81
Paikkakunta: Urjala
Tähän autoon on nyt hiukan ehtinyt perehtyä. Korissa ei ole merkittäviä ruostevaurioita, joita pitäisi hitsata. Ainakaan missään paikassa, joka on päältä tai alta mitään purkamatta näkyvissä. Ulkopinnassa iän ja käytön tuomaa haalistumaa ja pikku lommoja. Kuskin etuoven ikkunanpoka takareunasta katkennut ja virityksellä korjattu. Se kaipaa hitsausta.

Ajatus on ollut, että tämän auton osalta en pura kauheasti vaan osa ja alue kerrallaan kuntoon.

Jarrut taakse piti laittaa ja kaasuttimen koho vaihtaa ennen katsastusta. Jarruista tuli uusinta näyttö mutta nyt on hyvät.

Lisäilen kuvia kun saan nämä digihommat pelittämään.

Sytytystä säädettäessä tuli havaittua melkoinen klappi kampiakselin laakereissa. Onneksi on tullut kerättyä/säästettyä monenmoista osaa nurkkiin. Löytyi hyväksi väitetty 1989 moottori, josta puuttui kaasutin ja kytkin/asetelma.

Sitten jumppa vanhasta koneesta uuteen kansi, imusarja kaasuttimineen , laturi, jakaja paikalleen ja kone autoon.

Homma sujui hyvin tuleva Warrekuski joka on jo käynyt DDR ajoneuvo tapahtumissa ja toinen kaveri vielä apuna koneen paikalle laitossa. Illalla jo pääsi kokeilemaan ja hyvältä vaikuttaa.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Moottori on mukautettuna paikallaan ja käy hyvin. Montaa voimasanaa ei tarvittu.
20240825_191342.jpg
20240825_191342.jpg [ 233.97 KiB | Katsottu 21859 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Uusi ja vanha moottori. Teknistä kehitystä on selvästi tapahtunut kymmenen vuoden aikana. mikä on näiden koneiden ikäero.
20240825_092524.jpg
20240825_092524.jpg [ 285.5 KiB | Katsottu 21859 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Hiukan huuhtelua lämmittimen kennolle ja jäähdyttäjälle.
20240825_090232.jpg
20240825_090232.jpg [ 303.72 KiB | Katsottu 21860 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Vanha kone poistettu ja tästä hyödynnetään kansi, imusarja kaasuttimineen, laturi, startti vaihtokoneeseen.
20240821_203847.jpg
20240821_203847.jpg [ 254.94 KiB | Katsottu 21860 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 27 Elo 2024, 21:50 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1466
Eikös tuo vanha kone ole harvinaisempi kuparimolybdeenilohko, joten älä sitä hävitä. Mikä oli sen valmistusvuosi?

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 28 Elo 2024, 08:14 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 81
Paikkakunta: Urjala
Kyllä se sellainen on ja en hävitä. Moottorin lohkon merkintä on 22 3.73. Eli eikös tämä ole vuodelta 73 eli 6 vuotta autoa vanhempi.

Mikä tämän CuMo lohkon taika lienee? Lohkon itsestään on ok oloinen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 28 Elo 2024, 09:10 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1466
Ei ole selvinnyt, miksi niistä on kysyntää Saksassa. Vaihtoehtoina materiaalin liukkaus, helppo työstö, isommat varat kanavien avarrukseen, hitsattavuus... Minulla on 2 CuMo-lohkoa, 69 ja 73. Vanhemmassa tyhjennysproput kampikammion pohjassa.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 10 Huhti 2025, 21:52 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 81
Paikkakunta: Urjala
Tämäkin projekti eteni talven aikana. Auto oli pitkäaikaistyönä maalarilla.
Auto oli lähes ruosteeton ja syynä oli varmasti ehkä Itä-Saksan Elaskon tai joku muu möhmylä, jota oli ruiskittu kaikki kotelot ja oven sisäpuolet sekä monet muutkin paikat täyteen.

Vain kaksi pientä paikkaa takaluukun alakulmiin tarvittiin. Lisäksi kuljettajan puoleinen C-pilari oli saanut jonkun tällin, joka korjattiin paikkaamalla se uudella pellillä.

Lopputulos vaikuttaa hyvältä ja maalari sanoi, että oli hänen viimeinen vanhan auton ylimaalaus. Pyrki hyvään ja löysi pieniä kolhuja sieltä täältä , myös Wartburgin isot sovitteet olivat ihmettelyn aiheena. Oli nähnyt painajaistakin konepellin lommoista.

Eilen laitettiin yhdessä ovet ja luukut paikallee, vielä hienosäätöä niiden sovittamisessa jää itselle.

Ensiviikolla siirrän omaan talliin ja jatkan kasaamista. Monta iltaa tähän vielä kuluu, mutta uutta
ja kunnostettua/puhdistetua osaa on kiva laitella paikalleen.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Uutta väriä ja ovien asennusta
20250409_161059.jpg
20250409_161059.jpg [ 219.55 KiB | Katsottu 7983 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Pohjatyövaihetta
20250319_120655.jpg
20250319_120655.jpg [ 206.86 KiB | Katsottu 7983 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Verhoilujen ehostusta vinyylimaalilla
20250408_184941.jpg
20250408_184941.jpg [ 201.79 KiB | Katsottu 7985 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Purkuvaihe
20241107_202844.jpg
20241107_202844.jpg [ 166.89 KiB | Katsottu 7985 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2025, 21:23 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 81
Paikkakunta: Urjala
Auto lähti omaan talliin. Nyt on mukavaa alkaa asentamaan purettuja osia kiinni uudelleen.


Liitteet:
20250415_160306.jpg
20250415_160306.jpg [ 226.64 KiB | Katsottu 5564 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 02 Touko 2025, 22:26 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 81
Paikkakunta: Urjala
Muutama tunti illalla tätä on tullut edistettyä. Säleikkö, malski, vilkut, umpiot, takavalot kaikki kahvat/lukot ja peilit laitettuna paikalle. Oviin ikkunankarmeihin lasien liuku-uriin uudet tiivisteet. Nämä melko yksinkertaisia ja mukavia hommia.

Hankalaa ja sormille kovaa hommaa oli oven sisä- ja ulkopuolella lasin alareunassa olevien tiivisteiden asennus. Myös takalasit olivat hieman haastavammat kuin etuovien lasit mekanismeineen. Paras tekniikka oli ensin asentaa ulompaan tiiviste. Laitoin alempaan tiivistettä kiinnipititävään uraan laittaa 1,5 neliön sähköjohto ja asentaa tiiviste sen avulla samaan tapaan kuin tuulilasi.

Sitten lasit paikalleen. Etuovissa sisemmän tiivisteen sain sormien voimin paineltua paikalleen. Takaovissa ei oikein mahtunut sormet tiivisteelle. Sain sen paikalleen painamalla tiivisteen yläkautta kiinnipitopeltiä alemmas kääntämällä näkyviin jäävän tiivisteen osan suoraksi jotta tiiviste mahtui ikkunan ja karmin välistä näin menemään. Ikkuna oli tällöin laskettuna alas. Sitten nostamalla ikkunaa ylös tiiviste loksahti paikalleen.

Monta kokeilua ja hampaiden kiristelyä oli ennen kuin löytyi ainakin itselle toimiva tapa asentaa nuo tiivisteet. Jos edes kerran vuodessa niitä asentaisin tekisin tai jostain hankkisin tähän tarkoitukseen tehdyn työkalun. Hyviä videoita on myös Wartburg Schaubengrübbe You Tube kanavalla.


Liitteet:
Screenshot_20250427_171344_Chrome.jpg
Screenshot_20250427_171344_Chrome.jpg [ 36.36 KiB | Katsottu 1610 kertaa ]


Viimeksi muokannut juha-66 päivämäärä 02 Touko 2025, 22:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 1979 Sedan
ViestiLähetetty: 02 Touko 2025, 22:30 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 81
Paikkakunta: Urjala
Pati kuvas projektin edistymisestä.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Ikkunat ja tiivisteet paikoillaan.
20250502_175748.jpg
20250502_175748.jpg [ 184.73 KiB | Katsottu 1601 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kromiosia ja säleikkö paikallaan.
20250420_154757.jpg
20250420_154757.jpg [ 178.83 KiB | Katsottu 1601 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 12 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com