Minä tein vaihdon tällä tavalla.
1. Etsin Saksasta ja muualta uutta alkuperäistä pääsylinteriä. Sitä löysin vain peruskorjattuna ja silloin vanha oli palautettava. Muutama varaosatoimittaja myyvät Unkarissa valmistetut pääjarrusylinterit.
2. Huonon kokemuksen unkarilaisien jarrusyylinterien takia päätin korjata vanhan pääsylinterin ja tilasin uudet tiivisteet sekä varalla unkarilaisen pääsylinterin. DOT 5 jarrunestettä en löytänyt myytävänä Pietarsaaresta tai Kokkolasta, mutta Turusta Harley-Davidson varaosaliikkeestä sain tilattu postiennakkona.
3. Valitettavasti saadun pääsylinterin painetiiviste ei ollut oikea. Vintissä olevan vanhan pääsylinterin kumi oli vielä pehmeä eikä paljon kulunut, niin käytin sen tilalle.
Opin myös jotain uutta. Uusi kuiva kumi saattoi lukittua sylinterissa. Onneksi voitelemalla DOT 5:lla, se liikkui aivan sulavasti. Latoin viimeiksi silikoonirasva männän ulkopuolella.
4. Poistin kaikki jarrusylinterit. Hienolla P400 hiomapaperilla putsasin niistä pois sisältä rengasmaisen pintaruosteen, joka oli syntynyt painetiivisteen paikassa.
5. Viimeistelin pinnat peilisileäksi vielä P2000 hiomapaperilla. Tämä saattaa olla turha toimenpide, mutta toivon että sileä pinta ei niin helposti ruostuisi.
6. Kokon jarrusylinterit uudella painetiivisteellä voitelemalla DOT 5:lla sekä silikoonrasvalla männän ulkopuoleen.
7. Totesin etten tilannut kumit takapyörien lukitusventtiiliin. Muistaakseni sen mallia kiinteänä painerajoittimella käytettiin vain ensimäisessä vuosimallissa. Poistin sitä ja puhalsin paineilmaa sen läpi moneen otteeseen ja eri asennolla.
8. Jätin alkohoolin huuhtelua pois ja puhalsin paineilmalla kaikki letkut. Seuraava päivä toistin puhallusta.
9. Kokeilin uloshengittää etujarruletkujen läpi. Onneksi yli 10 vuoden DOT 4 vaikutusta ei ole turvonnut ne umpeen.
10. Laitoin kaikki sylinterit sekä jarrukengät paikalle .
11. Täytin jarrunestesäilön ja ilmasin jarrujärjestelmän.
Jarrupoljin tuntuu menevän melko syvää, mutta kuitenkin tulee seinää vasten, ja pumpaamalla se nousee. Nyt kaikki männät liikkuu takaisin ja koeajoissa hämmästyin, kun Warre liikkui itseästään taaksepäin päätien vierellä odottaessa. Ja pyörät sutii soratiellä jarrupoljinta painatessa.
Nyt täytyy ajaa vähän ja sen jälkeen tarkista vuotaako jarrunestettä jossain liitoksessa tai hiottujen sylinterien tullut liian väljäksi turpoamattomille kuumeille.
Mittasin eron vanhojen ja uusien tiivistekumien halkaisijat. Eteen vanha kumi oli lähes 25,5 mm ja uusi noin 24,5 mm. Eroa takasylinterin kumeissa ei ollut yhtä suuri eli vain lähes 0,5 mm.
Ilmauksessa kerättyyn DOT 5:seen sekoitin vähän DOT 4 katsottavan minkälaista puuroa siitä syntyy. Seuraavan päivän en huomannut mitään, ja minusta se näytti hyvältä. Olenko tullut huijatuksi? Nyt tiedän, puuroa tietysti täytyy myös keittää

.