Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Wartburg 353W 1982
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=11145
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Tourist [ 12 Elo 2018, 16:55 ]
Viestin otsikko:  Wartburg 353W 1982

Tervehdys kaikille uudelta kirjoittelijalta. Forumia on tullut selattua jo vuosia ja sitäkautta jäsenten hienoja projekteja. Käyttäjätunnuksen tein jokin aika sitten, mutta kun ei ollut oikein mitään asiaa mihinkään, niin ensimmäinen viesti tulee tässä.


Hommasin alkuviikosta kotipihaan 20 vuotta metsänreunassa seisseen Wartburgin, joka nyt saa kunnian olla tämän projektikertomuksen pääosassa:

Kuva


Entuudestaan Warret eivät ole kovin tuttuja, vaikka minulla Unkarissa onkin yks "sekasikiö" kuten puskureista ja ovenkahvoista huomaatte. Auto on vuosimallia 1988 ja Caprigrün:

Kuva


Tosiaan, vuodesta 1998 liikkumatta ollut Warre ei ollut säilöttynä erityisen hyvin. Myönteisenä huomiona mm. se, ettei moottori ollut jumissa ja jarruistakin vain oikea takajarru. Ensin kaivettiin lapiolla maata, jotta tunkki mahtui alle, sitten pikkukompuralla hassunnäköisiin renkaisiin ilmaa, yksi jouduttiin heti vaihtamaan koska ilma tuli nopeammin ulos kuin sisään. Sitten Nivalla veto pois niiltä sijoiltaan ja vinssillä ylös Chevroletin vetämälle trailerille. Käsijarru toimii, sen avulla sain auton hyvin rullattua pihalla uudelle paikalleen. Kuvat kertokoon enemmän kuin monta sanaa:

Kuva

Kuva

Kuva


Kotipihassa aluksi pesu ja puhdistus. Olettaisin värisävyn olevan Flammenrot. Löytyy kyhmyvannetta ja pattirengasta :voi perk:

Kuva

Kuva

Kuva


Seuraavaksi auton identiteetin määrittelyä ja projektin mielekkyyden kartoitusta purkamisen kautta. Ajomäärä on karvan alta 60.000 kilometriä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Jonkin verran oli itä-saksalaista :DDR3: peltiä jäänyt suomalaiseen maastoon... Polttoaineen täyttöputki oli myös saanut osansa orgaanisesta aineesta ja samaa sisältöä on myös tankissa, joka pitäisi huolellisesti puhdistaa ja ilmeisesti pinnoittaa sisältä. Vetokoukun päätin poistaa lopullisesti, oli auton tuleva kohtalo mikä hyvänsä.

Kuva

Kuva


Jatkuu... :blaah:

Kirjoittaja:  Tourist [ 12 Elo 2018, 17:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353W 1982

Kaasutin lienee mallia BVF 40? Ei ole minulle tuttu entuudestaan. Muistaakseni Touristissani on kaksikurkkuinen Jikov.
Kohokammio on vuorautunut öljymäisellä kerroksella, joka ei lähtenyt raaputtamalla. Osat ovat parhaillaan UÄ-pesurissa, saas nähdä muuttuuko tilanne. Läpän akseli liikkui todella tahmeasti, joskin ehjästi. Kuuluuko akselin olla rasvattu?

Kuva

Kuva

Kuva


Myös polttoainepumppu on minulle täysin tuntematon. Hallussa oleva kirjallisuus ei näemmä tunne tätä tyyppiä myöskään, korjaamokäsikirja vuodelta 1967 on liian vanha ja varaosaluettelo vuodelta 1985 liian uusi. Osaisiko joku kertoa polttoainepumpun tyypin?

Kuva

Kuva


Kertovatko moottorin luvut ja merkinnät jotain kiinnostavaa?

Kuva

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 12 Elo 2018, 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353W 1982

Lohkossa merkintä 282, joten 82 on vuosimalli suurinpiirtein. Viimeisiä BVF-kaasarilla olevia. Pumppu on se uudempi, joka tuli 70-luvun alussa ja säilyi loppuun saakka. Onnea projektiin, peltitöitä näköjään tiedossa.

Kirjoittaja:  sami_k [ 12 Elo 2018, 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353W 1982

Onnea uudesta pelastuksesta :thumbpup::
Onhan siinä jonkun verran työntouhua mutta pintapellit näyttäisi kohtuu ehjiltä.
Aika lailla yhtä kauan ollut oman onnensa nojassa kuin oli tuo omakin projekti :mrgreen:

Kirjoittaja:  Tourist [ 12 Elo 2018, 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353W 1982

Kappas, ja kiitos Toveri Sladimir, niinhän se sama pumppu onkin. Tässä vaan ei ole vielä niitä sähkö-osia päällä, onnistui hämäämään.

Vähän samantapainen tarina kuin sami_k:n autolla, vaikken tiedä oliko tästäkin rengas puhjennut :shock: Kuulemma autossa ei ollut mitään vikaa, se vaan "jäi". Auton myyjä on muuten samainen henkilö, joka on museotarkastanut mm. "Money":n punaisen Touristin. Jos olisi sisällä ollut tilaa (muutama muukin Wartburg laanilla), niin eihän tämä auto olisi mennyt miksikään. Sinun projektisi seuraaminen antaa kieltämättä motivaatiota tähän omaankin. :thumbpup:

Suhteellisen siistit tuli pumpusta ja kaasuttimesta. Seuraavaksi tiivisteiden hankinta. Takavalot ja vilkutkin puhdistuivat ja ovat onneksi aivan ehyitä.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 13 Elo 2018, 00:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353W 1982

Onneksi olkoon löydystäsi!

Vuonna 1966 tuli tämä kantikas Wartburg, ja sen sarjanumerot alkoivat 01xxxxx. Sinun Warressa sarjanumerot alkavat 17xxxxx, mikä merkitsee vuosimallia 1982. Se sarjanumero mikä käytetään rekisteriotteessa on raamin sarjanumeroa. Se löytyy raamin poikkivarressa vasemmelle suurin piirtein kaasuttimen edessä.

Minusta Warresi ei pahasti on kärsinyt 20 vuotta jälkeen seisomassa ulkona metsänreunassa. Olen nähnyt pahempaa, mikä on säilytetty katon alla. Moottori jumissa ja vaihdetta ei saatu vapaalle niin voimalla vedettiin ulos tallista toista etupyörää pyörien väärinpäin.

Liitteet:
DSC08558.JPG
DSC08558.JPG [ 200.69 KiB | Katsottu 11111 kertaa ]

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 13 Elo 2018, 10:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353W 1982

Tervetuloa Foorumille ja tsemppiä projektiin! Hienoa kun ketjussa on jo näin paljon kuvia :pokaali: :thumbpup:

Ai tällä museotarkastajalla oli jäänyt tämmönen helmi ulos seisomaan... :?

Kirjoittaja:  Tourist [ 13 Elo 2018, 17:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353W 1982

Warre 1000 kirjoitti:
Onneksi olkoon löydystäsi!


Kiitoksia! En tiedä huomasitko, mutta otin kuvan kaikista numeroista, ainoa jonka merkitystä en tunne oli se rungossa vasemmalla oleva, samanlaiseen lappuun lyöty kuin korinumero (numero 17 17832 ehkä)? Rungon numerohan on oikealla sekä valmistekyltissä, 17 12688. Toverilla varmaan löytyisi infoa tarkemmasta valmistusajankohdasta?

Eiköhän nämä ulkona seisotetut ole aika yksilöllisesti hajonneet... Silläkin lie merkitystä onko aina varjoisa paikka vai aurinkoinen, minkälaisia puita ja kuinka lähellä ja miten vaikka sadevedet vaikuttaa. Tässä tosiaan on pintapellit ihan hyvät, kuten sami_k jo huomasikin. Sen vähän mitä olen raamia kurkkinut näyttää sekin eheältä. Helmat, ovien alareunat, lattiapellin nurkat, ja juuri esimerkiksi tuo paikka josta kuvan laitoit eli takalokarin yläreunat, ovat huonoimmin kestäneet aikaa. Etupäästä ei ehkä muuta tarvitse tehdä kuin suoristaa spoileri.

Jarruihin asti en vielä ehtinyt, mutta neste on jonnekin hävinnyt. Luultavasti saa tehdä linjat uusiksi. Kone näyttää sisältä siistiltä ja puristuksia tuntui olevan (en vielä mitannut), apulaitteet olivat alkuperäisiä mutta ainakin laturi täytyy rempata ja kärkipöydän laakeri tuntui todella tahmealta, samoin vesipumpun.




warreteam.com kirjoitti:
Tervetuloa Foorumille ja tsemppiä projektiin! Hienoa kun ketjussa on jo näin paljon kuvia :pokaali: :thumbpup:


Kiitos huomiosta ja kuvathan on kivoja :tanssi: Itse kun on vielä niin lahopää, niin ellei joka vaiheesta olisi kuvia, en muistaisi tuleeko ratti sisä- vai ulkopuolelle autoa.

Niin, se on kai tuollaista kun autoja on liikaa... :vihellys: No hän malttoi kuitenkin luopua, itse asiassa häneltä vielä tuli aloite tähän. Kieltämättä varmasti viime hetket käsillä tämänkin tapauksen pelastamiseen.


Nyt tullee hommiin ja päivityksiin parin viikon tauko, lähden etsimään Unkarista osia :IFA:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/