Wartburg & Trabant Forum http://www.warreteam.com/forum/ |
|
Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10826 |
Sivu 6/10 |
Kirjoittaja: | Toveri Sladimir [ 24 Marras 2016, 19:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen |
Minulla on Barkaksen koneessa vieläkin pahempia pystyuria, mutta koneessa on vetoja niin että pieniä poikia hirvittää. Tuskin urista haittaa on. |
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 01 Huhti 2017, 20:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen |
Kiinniottanutta vanhaa mottoria on vaivannut minua pitkään. Tein täällä viikolla koivusta lyöntituurnan. (männystä tehty välikappale halkesi) Liitteet: DSC09814.JPG [ 60.3 KiB | Katsottu 8026 kertaa ] Lekalla joko männät irtoavat tai särkyvät. Liitteet: DSC09819.JPG [ 47.84 KiB | Katsottu 8026 kertaa ] Heureka, se onnistui! Liitteet: DSC09831.JPG [ 81.58 KiB | Katsottu 8026 kertaa ] Kampiakselin runkolaakerit tuntuivat hyviä, enkä huomannut kampilaakereissä mitään vikaa. Kuitenkin löisin vain yhden irrallisen männänrenkaan. Tarkistin vauhtipyörän kiinnitystä. Siellä ongelma oli. Yhden pultireikää on porattu irti. |
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 17 Huhti 2017, 20:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen |
Lämmittämällä männät sain vielä kolmet männänrenkaat irti, mutta muut oli sahattava että pystyin rikkottamalla niitä poistetuksi. Hoonasin sylinterista ruostetta pois ja putsasin männät. Ykkössylinterin yläpäässä sain 0,10 mm rakotulkkin männän ja sylinterin väliin, mutta kakkos ja kolmas sylinterin yläpäässä vain poikittaissuunnassa. Pituusuunnassa mahtui vain 0,05 rakotulkki väliin. Elektroonisella työntömitalla sain ykkösmännän halkaisija 74,34 mm, kakkosmäntä 74,35 mm ja kolmasmäntä 74,40. Näillä männillä olivat 3 mm pitemmällä helmalla. Kasasin moottoria uudestaan paljon öljyllä ja ilman männänrenkaita. Jos vaihtaa kampiakselin vauhtipyörätappia, tästä voi syntyä vähänkäytetyn mottorin. Muuten, alkuperäismoottorin lohkoa on porattu 73,70 mm:ksi. Olen ostanut uudet 73,70 mm männät saksasta, jotka tulivat keskiviikkona perille. Nyt lohkoa hoonataan niiden mukaisesti. |
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 23 Huhti 2017, 18:00 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen | ||
Nyt alkuperäislohko (vm. 1968) on tullut koneveistämöstä. Jo ensinmäisellä ylimitalla (73,75 mm) urat poistuvat. Nyt lohko odottaa maalia.
|
Kirjoittaja: | Toveri Sladimir [ 23 Huhti 2017, 19:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen |
Paljonko laittoivat männänvälystä? |
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 24 Huhti 2017, 18:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen |
Pitäisi olla 0,06 mm kuten ohjekirjassa luetaan. Minulla ei ole mittamahdollisuudet, mutta tarkoitus on kokeilla yhden männän ja 0,05 mm rakotulkin avulla. |
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 17 Syys 2017, 14:17 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen | ||
Tarkistin välys rakotulkilla ja uudella männällä. 0,05 mm meni väliin muttei 0,10 mm. Siis aloitin mäntien asennus kampiakseliin. Sattui yllätyksen. Kahdet uudet männäntapit olivat ruosteissa. Yritin hiota pois yhdeltä, muttei ruostemadon jälkeet häipyivät, ja hiomapaperi P2000 oli vielä liian karkeaa. Asensin yhden männän, ja meinasin käyttää vanhat tapit, mutta niissä näkyy käytön jälkiä. Odotan nyt uudet männätapit Kuopiosta, ja kun syksy on tullut, niin toivottavasti postilla ei ole niin paljon nurmikkoa leikattavaksi Kuopion ja Pietarsaaren välillä. Kuvassa ylin tappi on käytetty ja tappi keskellä ja alin ovat saksasta tulleita.
|
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 20 Syys 2017, 18:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen |
Uudet tapit tulivat perille tänään. Nyt illalla kampiakseli männillä on paikalla. Uskon löytäväni alkuperäisen kiilahihnapyörän, toki ruosteessa. Alkuperäisestä vauhtipyörästä en ole aivan varma. Löytyy kahdet irralliset ruosteiset vauhtipyörät hyllyssä. |
Kirjoittaja: | sami_k [ 21 Syys 2017, 22:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen |
Onkos tämä moottori tulossa siihen ruskean väriseen kaunokaiseen vai johonkin muuhun projektiin? |
Kirjoittaja: | Warre 1000 [ 21 Syys 2017, 23:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen |
Kyllä se ruskeaan Wartburg:iin on tarkoitettu. Moottorilohko on siitä alkuperin tullut. |
Sivu 6/10 | Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |