Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10826
Sivu 4/10

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 18 Syys 2016, 21:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Etuvaimennin muutostöiden jälkeen kiristin sylinterikantta. Tuntui että se oli vain 40 Nm ja kiristin sitä takaisin 60 Nm. Lisäsin myös jäähdytysnestettä. Vaihdon vielä bensaletkut sähköpumpusta kunnostetulle bensapumppulle.

Käynnistin moottoria ja pientä kolina vielä kuulu. Se on vähän kuin jotain vuotaisi tai kuin lehden pääsee sisätilan tuulettimelle. Minusta se on liian tiheää tahtia ollakseen mäntien kolinan. Enemmän kuin jossain laakerissa olisi ruostekuoppa mihin laakerikuulat kolisevat. Sora pakosarjassa se ei voi olla.

Irrotin kiilahihnan mutta se pieni kolina oli edelleen mukana. Tarkistin sytytyskohdat ja ne olivat kuten vanhassa koneessa eli 15° ennen yläkohta.

Lähdin koeajamaan noin 15 km lenkin ja nyt kesti kauemmin kunnes moottori lämpeni. Kuitenkin moottorin lämpötila oli rauhatonta. Välillä punaisella ja välillä vihreän keskellä. Mutta kyllä oli hiljaista ajaa. Tyhjäkäynnillä ei tiedettiin pyöriikö moottoria ollenkaan. Moottorin vedetessä pientä ääntä tuli vaihdelaatikosta. Ei ole kummalista, koska vaihdelaatikkoon menevä akselin on melko väljä. Tosiaan se voisi myös olla väljään pöyrälaakerin.

Kun lähestyn kotia niin moottoria alkoi pikkusen nykiä, ja vihdoin se pysähtyi tyhjäkäynnillä. Eikä se käynnistynyt uudestaan. Jouduimme työntämään sen katon alle.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 20 Syys 2016, 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Mä kiristin sekä kilpurin että asiakkaiden kannenpultit aina 8 kpm. tiukkuuteen ja tiiviste kiinni liimalla molemmin puolin. Ei tullut koskaan mitään valituksia että olisi kansipahvi pettänyt. Ongelmahan oli että tiiviste liukui sivuttain pois paikaltaan ja homma korjaantui liiman ja tiukkuuden avulla. Samalla vaihdoin ala-arvoista materiaalia olleet vaarnapultit ihan tavallisiin 8.8 pultteihin ja lohkossa olevat kierteet putsattiin ja voideltiin grafiittivaseliinilla.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 20 Syys 2016, 23:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Nyt sapui upouuden 45 HP kampiakselin Saksasta. (Jos se on ollut varastoituna 30 vuotta en tiedä). Matka kesti vain 7 päivää DHL:n mukaan. Se on lähes samaa aikaa mitkä rahat tarvitsevat kulkemaan piuhojen pitkiin Saksaan.

Tuli myös vähän muuta krääsää tilatuksi. Huomatkaa vasemmalla olevat kumilaipat jotka sopivat kromipuskurin pystytolppin.

Liitteet:
DSC09685.JPG
DSC09685.JPG [ 99.79 KiB | Katsottu 8059 kertaa ]
DSC09682.JPG
DSC09682.JPG [ 85.66 KiB | Katsottu 8059 kertaa ]

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 21 Syys 2016, 10:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

santtuvaari kirjoitti:
Mä kiristin sekä kilpurin että asiakkaiden kannenpultit aina 8 kpm. tiukkuuteen ja tiiviste kiinni liimalla molemmin puolin. Ei tullut koskaan mitään valituksia että olisi kansipahvi pettänyt. Ongelmahan oli että tiiviste liukui sivuttain pois paikaltaan ja homma korjaantui liiman ja tiukkuuden avulla. Samalla vaihdoin ala-arvoista materiaalia olleet vaarnapultit ihan tavallisiin 8.8 pultteihin ja lohkossa olevat kierteet putsattiin ja voideltiin grafiittivaseliinilla.


Varaosakataloogi kertoo vaarnan lujuudeksi 10.9. Haka-Auton osissa oli laatikoittain kannenpultteja, jotka eivät olleet lähelläkään tuota lujuutta. Ilmeisesti näistä tuli sitten palautetta asiakkailta, kun olivat hylkytavaraa. 8.8-pultille ei kyllä luvata lujuutta edes normaalin ohjearvon verran. Tuota DIN 935 10.9 vaarnaruuvia ei löydy sitten mistään maailman kolkasta uustuotantona. Teetettynä hinta nousee yli kipukynnyksen. Yksittäisiä kappaleita löytyy silloin tällöin Unkarista, mutta Sakemannitkin nostelevat käsiään. Helppohan tuo on korjata normaalillakin pultilla, jos ulkonäkökysymyksiä ei mietitä. Voisi kyllä kokeilla paljonko 8.8 vaarna oikeasti kestää, niitä kyllä saa isommissa erissä tilattua. Olikos Santtu tosiaan niin, että 8.8:lla uskallat vetää 8 kpm saakka?

Kirjoittaja:  pyhimys [ 21 Syys 2016, 12:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

8.8:lle annetaan seuraavat kiristysarvot:
10 mm 53 Nm
12 mm 91 Nm

10.9:lle vastaavat
10 mm 74 Nm
12 mm 128 Nm

AJ

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 21 Syys 2016, 13:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Minkä kokoinen ja standardin (DIN 938, DIN 939, DIN 835, DIN 940) vaarna on kyseessä? Esim Din 939 lujuudessa 10.9 löytyy ihan IHK:n katalogista, mutta en tiedä tähän hätään minkä kokoinen pitää olla. DIN 935 näyttää olevan kruunumutteri.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 21 Syys 2016, 21:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Perhana kun juoksutatte vanhaa ihmistä, mun täytyi oikein käydä katsomassa että tekikö muisti tepposen mutta kyllä ne pultit oli8.8. Valmetilla pojat joskus vetelivät niitä vaarnoja poikki ja materiaali oli ihan mitä sattui. Jokuset alkoi venymään jo alle 4 kilon.
Kyllähän sen tuntee käteen kun pultti alkaa antaan periksi mutta ei mulla koskaan ollu ongelmia ja olen sentään tehnyt kymmeniä kansihommia eikä asiakkaat ole koskaan valittaneet, päinvastoin sanoneet että kansipahviongelmat loppuivat siihen.
Olisiko noissa lukemissa aika reilu varmuuskerroin. :fingers:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 22 Syys 2016, 11:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Täällähän jopa luetaan, mitä kirjoitetaan :happy 2: . Siis 835 DIN kyseessä ja 10x80 10.9. Vaikea tapaus. DIN 939 on ihan yleistä tavaraa. Siinä kierrettä "alapäässä" vain 10mm, joten saattaa korkata.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 22 Syys 2016, 12:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Oletko kysynyt?
http://ruuvihankinta.fi/

Tuolta saa melko hyvin

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 22 Syys 2016, 19:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Voi tosiaan olla kiusallinen löydettävä. Ensi viikolla alihankintamessut, joissa saattaa olla jokunen erikoisempikin ruuvikauppias kuten http://erikoisruuvi.fi/. Täytyy pitää silmät auki jos ehtii tänä vuonna paikalle.

Sivu 4/10 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/