Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10826
Sivu 3/10

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 07 Syys 2016, 22:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Asennettuna huomataan että uudella renkaalla tulee suuremman kiristyksen. Onko vanhat renkaat löystyneet? Sisäpuolen lovetuksessa pääse pakokaasut painamaan vielä enemmän sylinteriseinää vasten. Mahtaako männänrenkaiden painetta tulla liian isoksi 2T-koneeseen?

Liitteet:
DSC09532.JPG
DSC09532.JPG [ 77.81 KiB | Katsottu 8947 kertaa ]

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 08 Syys 2016, 09:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Eikös tuo ole 4-tahtiseen tarkoitettu rengas, kun tuossa on tuo terävä reunus. Kävisikö niin, että se kaapii öljyt pois?

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 08 Syys 2016, 10:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Edellisellä sivulla myös uusia kuvia...

Kirjoittaja:  pyhimys [ 08 Syys 2016, 14:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Toveri Sladimir kirjoitti:
Eikös tuo ole 4-tahtiseen tarkoitettu rengas, kun tuossa on tuo terävä reunus. Kävisikö niin, että se kaapii öljyt pois?

Mitä eroa on perus renkaissa? Eipä ole tullut koskaan tutkittua sillä silmällä.
Jokatapauksessa myös 4 tahtisessa pitää olla öljykalvo sylinterin seinämissä (tosin roiskeiden aiheuttamana), joten ei ne renkaat voi kaikkea öljyä kaapia pois. Öljyrenkaat pitää paikat kosteina kun niissä ei ole tuota männän molemmin puolin voitelua...

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 10 Syys 2016, 00:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Näitä nelitahtikoneen renkaat toimivat erittäin hyvin. ;)

Nyt kun männät, kampiakseli, vauhtipyörä ja alapohja on ruuvattu kiinni, niin postikirje tuli perille. Se on leimattu 23 .08 eli on ollut matkalla 16 päivää.

Vaihdan kakkosmännän kahdet alimmat renkaat ja viistän kolmet renkaat ylimmän paikan varten. Valitettavasti ei kromattuja ylempää rengasta oli saatavilla. Wartburgin renkaat ovat aivan nelikantiset paitsi ylin rengas mikä on pikkusen viistetty ylänurkasta.

Tästä kuvasta näkyy että 4-tahtirenkaalla on pidempi rako vapaana kuin Wartburg renkaalla.
Liitteet:
DSC09615.JPG
DSC09615.JPG [ 62.21 KiB | Katsottu 8764 kertaa ]

Ja tässä ylin rengas on uusi ja on pikkusen paremmassa jännityksessä.
Liitteet:
DSC09590.JPG
DSC09590.JPG [ 74.13 KiB | Katsottu 8764 kertaa ]

Uusilla renkailla oli paljon pienempi rako alasylinterissa. Kuitenkin kaikki renkaiden raot ylitti 0,25 mm.

Liitteet:
DSC09578.JPG
DSC09578.JPG [ 80.03 KiB | Katsottu 8764 kertaa ]

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 10 Syys 2016, 09:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Tilapäismoottorin kiilahihnapyörän lukituspelti oli rikki eli jouduin tekemään oman.
Liitteet:
DSC09543.JPG
DSC09543.JPG [ 84.06 KiB | Katsottu 8714 kertaa ]

Silmälaakeri kampiakseliin ei mahdu. Reikä on vain 14 mm ja silmälaakeri 16 mm.
Liitteet:
DSC09571.JPG
DSC09571.JPG [ 72.35 KiB | Katsottu 8714 kertaa ]

Muistaakseni 312 vaihdelaatikon akselissa ei ole tappia kytkinlevyn urituksien jälkeen.
Miten 311 vaihdelaatikkoa on tehty. Pettääkö muistikuvani?

Tarkoitukseni on varmuuden vuoksi laittaa kampiakseliin muovipalan. Se toimisi kuten liukulaakerina vähän ajaksi. Tuskin voidaan sitten seisoa liikennevalolla kytkin sisäänpainettua pitkäksi ajaksi.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 10 Syys 2016, 20:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Vanhassa sivusta purettavassa laatikossa ei ole silmälaakeria, mutta uudemmassa on. Sinun täytyy poistaa vauhtipyörä, ennen kuin saat silmälaakerin paikoilleen.

Kirjoittaja:  warremies [ 10 Syys 2016, 22:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Ettei näiden "paremmin puristavien" renkaiden kanssa kävisi vain niin, että ne työntyvät pakoaukkoihin enemmän kuin alkuperäismalliset ja katkea..? (toivottavasti näin ei käy)

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 11 Syys 2016, 10:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Kyllä olen tyytyväinen siihen, etten tarvinnut käyttää kireämmät männänrenkaat. Siinä olisi ollut omat riskeinsä.

Eilen illalla oli jännää käynnistäessä tilapäismoottoria. Käynnistysmoottoria juuri jaksoi pyöriä moottoria. Se voisi johtua heikosta akusta. Ennen olin veivannut mottoria ilman kaasutinta ja sylinterikanta vähän aikaa "ajamaan" pahimmat karheudet pois. Onneksi oli vielä sähköbensapumppu kytkettynä ettei monta sekuntia tarvinnut pyöriä kunnes käynnistyi.

Tyhjäkäynti tuntui matalalta ja kilometrin ajomatkassa lämpömittari oli keskellä. Se tapahtui vasta kahta kilometria vanhalla moottorilla. Joko kannentiivistettä vuotaa tai joku laakeri hankaa. Käänsin kotiinpäin. Pihalla yritin käynnistää uudestaan. Nyt kyllä käynnistysmoottorissa sai vauhtia, muttei se käynnistynyt. Kokeilin vetää ryyppyä ulos eikä auttanut. Ryyppy pois ja kaasu pohjassa niin se vihdoinkin alkoi luvata ja käynnistyi.

Ajoin sen talliin ja aukasin konepeltiä. Tyhjäkäynti tuntui paremmalta mutta se kolise niin kovaa että voitaisiin uskoa sen räjähtävän. Se väheni paljon kuin laitoin putkipihdit etuvaimennin päälle, mutta edelleen moottori kolisee. Kummalista koliseminen ei kuullut ohjaamossa.

Seuraavaksi tulee kannen jälkikiristystä sekä etuvaimennin vaihtoa. Sitä ostin pari vuotta sitten mutten vielä asentanut pienen muutostyön takia.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 11 Syys 2016, 18:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

"Se on leimattu 23 .08 eli on ollut matkalla 16 päivää."

Pöljältä länsirannikolle on pitkä matka. Välille mahtuu monta pihaa, missä täytyy käydä leikkaamassa nurmikoita. Hyvä Suomen Posti :thumbdown: .

Sivu 3/10 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/