Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 4/10   [ 93 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 18 Syys 2016, 21:27 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Etuvaimennin muutostöiden jälkeen kiristin sylinterikantta. Tuntui että se oli vain 40 Nm ja kiristin sitä takaisin 60 Nm. Lisäsin myös jäähdytysnestettä. Vaihdon vielä bensaletkut sähköpumpusta kunnostetulle bensapumppulle.

Käynnistin moottoria ja pientä kolina vielä kuulu. Se on vähän kuin jotain vuotaisi tai kuin lehden pääsee sisätilan tuulettimelle. Minusta se on liian tiheää tahtia ollakseen mäntien kolinan. Enemmän kuin jossain laakerissa olisi ruostekuoppa mihin laakerikuulat kolisevat. Sora pakosarjassa se ei voi olla.

Irrotin kiilahihnan mutta se pieni kolina oli edelleen mukana. Tarkistin sytytyskohdat ja ne olivat kuten vanhassa koneessa eli 15° ennen yläkohta.

Lähdin koeajamaan noin 15 km lenkin ja nyt kesti kauemmin kunnes moottori lämpeni. Kuitenkin moottorin lämpötila oli rauhatonta. Välillä punaisella ja välillä vihreän keskellä. Mutta kyllä oli hiljaista ajaa. Tyhjäkäynnillä ei tiedettiin pyöriikö moottoria ollenkaan. Moottorin vedetessä pientä ääntä tuli vaihdelaatikosta. Ei ole kummalista, koska vaihdelaatikkoon menevä akselin on melko väljä. Tosiaan se voisi myös olla väljään pöyrälaakerin.

Kun lähestyn kotia niin moottoria alkoi pikkusen nykiä, ja vihdoin se pysähtyi tyhjäkäynnillä. Eikä se käynnistynyt uudestaan. Jouduimme työntämään sen katon alle.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 20 Syys 2016, 21:23 
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Avatar

Liittynyt: 09 Tammi 2016, 19:52
Viestit: 112
Paikkakunta: pirkanmaa
Mä kiristin sekä kilpurin että asiakkaiden kannenpultit aina 8 kpm. tiukkuuteen ja tiiviste kiinni liimalla molemmin puolin. Ei tullut koskaan mitään valituksia että olisi kansipahvi pettänyt. Ongelmahan oli että tiiviste liukui sivuttain pois paikaltaan ja homma korjaantui liiman ja tiukkuuden avulla. Samalla vaihdoin ala-arvoista materiaalia olleet vaarnapultit ihan tavallisiin 8.8 pultteihin ja lohkossa olevat kierteet putsattiin ja voideltiin grafiittivaseliinilla.

_________________
Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää......


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 20 Syys 2016, 23:27 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Nyt sapui upouuden 45 HP kampiakselin Saksasta. (Jos se on ollut varastoituna 30 vuotta en tiedä). Matka kesti vain 7 päivää DHL:n mukaan. Se on lähes samaa aikaa mitkä rahat tarvitsevat kulkemaan piuhojen pitkiin Saksaan.

Tuli myös vähän muuta krääsää tilatuksi. Huomatkaa vasemmalla olevat kumilaipat jotka sopivat kromipuskurin pystytolppin.


Liitteet:
DSC09685.JPG
DSC09685.JPG [ 99.79 KiB | Katsottu 7958 kertaa ]
DSC09682.JPG
DSC09682.JPG [ 85.66 KiB | Katsottu 7958 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 21 Syys 2016, 10:58 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
santtuvaari kirjoitti:
Mä kiristin sekä kilpurin että asiakkaiden kannenpultit aina 8 kpm. tiukkuuteen ja tiiviste kiinni liimalla molemmin puolin. Ei tullut koskaan mitään valituksia että olisi kansipahvi pettänyt. Ongelmahan oli että tiiviste liukui sivuttain pois paikaltaan ja homma korjaantui liiman ja tiukkuuden avulla. Samalla vaihdoin ala-arvoista materiaalia olleet vaarnapultit ihan tavallisiin 8.8 pultteihin ja lohkossa olevat kierteet putsattiin ja voideltiin grafiittivaseliinilla.


Varaosakataloogi kertoo vaarnan lujuudeksi 10.9. Haka-Auton osissa oli laatikoittain kannenpultteja, jotka eivät olleet lähelläkään tuota lujuutta. Ilmeisesti näistä tuli sitten palautetta asiakkailta, kun olivat hylkytavaraa. 8.8-pultille ei kyllä luvata lujuutta edes normaalin ohjearvon verran. Tuota DIN 935 10.9 vaarnaruuvia ei löydy sitten mistään maailman kolkasta uustuotantona. Teetettynä hinta nousee yli kipukynnyksen. Yksittäisiä kappaleita löytyy silloin tällöin Unkarista, mutta Sakemannitkin nostelevat käsiään. Helppohan tuo on korjata normaalillakin pultilla, jos ulkonäkökysymyksiä ei mietitä. Voisi kyllä kokeilla paljonko 8.8 vaarna oikeasti kestää, niitä kyllä saa isommissa erissä tilattua. Olikos Santtu tosiaan niin, että 8.8:lla uskallat vetää 8 kpm saakka?

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 21 Syys 2016, 12:13 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2013, 09:22
Viestit: 847
Paikkakunta: Sipoo
8.8:lle annetaan seuraavat kiristysarvot:
10 mm 53 Nm
12 mm 91 Nm

10.9:lle vastaavat
10 mm 74 Nm
12 mm 128 Nm

AJ

_________________
Ifa F9 309/9 -54
Ifa F9 309/1 -55
Wartburg 311/9 -56
Wartburg 311/9 -62 x2
Wartburg 311/2 -59
Wartburg 311/0 -59


Viimeksi muokannut pyhimys päivämäärä 22 Syys 2016, 12:15, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 21 Syys 2016, 13:04 
Työn sankari
Työn sankari
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 19:36
Viestit: 53
Paikkakunta: Tampere
Minkä kokoinen ja standardin (DIN 938, DIN 939, DIN 835, DIN 940) vaarna on kyseessä? Esim Din 939 lujuudessa 10.9 löytyy ihan IHK:n katalogista, mutta en tiedä tähän hätään minkä kokoinen pitää olla. DIN 935 näyttää olevan kruunumutteri.

_________________
Warreton!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 21 Syys 2016, 21:57 
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Avatar

Liittynyt: 09 Tammi 2016, 19:52
Viestit: 112
Paikkakunta: pirkanmaa
Perhana kun juoksutatte vanhaa ihmistä, mun täytyi oikein käydä katsomassa että tekikö muisti tepposen mutta kyllä ne pultit oli8.8. Valmetilla pojat joskus vetelivät niitä vaarnoja poikki ja materiaali oli ihan mitä sattui. Jokuset alkoi venymään jo alle 4 kilon.
Kyllähän sen tuntee käteen kun pultti alkaa antaan periksi mutta ei mulla koskaan ollu ongelmia ja olen sentään tehnyt kymmeniä kansihommia eikä asiakkaat ole koskaan valittaneet, päinvastoin sanoneet että kansipahviongelmat loppuivat siihen.
Olisiko noissa lukemissa aika reilu varmuuskerroin. :fingers:

_________________
Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää......


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 22 Syys 2016, 11:24 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
Täällähän jopa luetaan, mitä kirjoitetaan :happy 2: . Siis 835 DIN kyseessä ja 10x80 10.9. Vaikea tapaus. DIN 939 on ihan yleistä tavaraa. Siinä kierrettä "alapäässä" vain 10mm, joten saattaa korkata.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 22 Syys 2016, 12:20 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2013, 09:22
Viestit: 847
Paikkakunta: Sipoo
Oletko kysynyt?
http://ruuvihankinta.fi/

Tuolta saa melko hyvin

_________________
Ifa F9 309/9 -54
Ifa F9 309/1 -55
Wartburg 311/9 -56
Wartburg 311/9 -62 x2
Wartburg 311/2 -59
Wartburg 311/0 -59


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 22 Syys 2016, 19:14 
Työn sankari
Työn sankari
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 19:36
Viestit: 53
Paikkakunta: Tampere
Voi tosiaan olla kiusallinen löydettävä. Ensi viikolla alihankintamessut, joissa saattaa olla jokunen erikoisempikin ruuvikauppias kuten http://erikoisruuvi.fi/. Täytyy pitää silmät auki jos ehtii tänä vuonna paikalle.

_________________
Warreton!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 4/10   [ 93 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com