Toveri Sladimir kirjoitti:
... Alkaa kaasuttimet olemaan katoavaa kansanperinnettä, joten pähkäilemään joutuu...
Minä olen ennestään kyllästynyt lukea vikakoodit ja vaihtaa reistailevia sensoreita, ja tarkoitus on ollut eläkepäivänä ostaa vanhan auton kaasuttimella. Kilometrejä eivät kertyy sen verran että 10 litran kulutusta/100 km tekisi suurta merkitystä. Irrallisessa kaasuttimessa katsoen pari tunnin verrran yleensä ymmärretään, mihin kanavat menevät ja miten sen pitäisi toimia.
Ostin äsken käytetyn Astra, joka koeajossa toimi, mutta pari päivän jälkeen moottorivikavalo syttyi. On kyllä monet iltapäivät mennyt siihen netissä lukien. Aluksi missä OPD-kyktin sijaitsee, ja sen lukeminen, ja akkulämpötilaanturin etsiessään. Sitä en löytänyt johtuen vikakoodin väärinymmärryksestä. Siis jatkoin netin lukemistä EGR-ventiilistä. Niistä löytyy 3 eri versiot ja monenlaisia valmistajia ja säkillisen vihjeitä. Minun astrassa se näytti olevan uuden eikä puhdistusta auttanut.
Yksi vihje herättti minua kiinnostusta, kun hän oli kytkenyt lamppuun siihen EGR-ventiiliin. Minä kokeilin vastuksella ja todennäköisesti en tarvii vaihtaa ohjausyksikköä. Auto voi vielä vähän nykiä kaupunkiaojossa, mutta moottorivikavalo ei enää syttyy.
Olisi kyllä hyvä olla oma alue Wartburgin kaasuttimesta!