Aikonaan olen kyllä taistellut vaihdelaatikkojen kanssa. Alkuperäinen vaihdoin pois 1984, koska se alkoi laulamaan. Sillä oli ajettu 143 700 kilometrejä. Tilalle tuli käytetyn vaihdelaatikon vm. 1973. Sillä ajoin vain 1000 km ennenkuin kytkin alkoi luistamaan. Kytkinakselin kautta valui öljyä kytkimelle. Sain tiivisteen vaihdettua purkamatta laatikkoa muttei laakeria. Akseli oli kuitenkin melko väljä, ja sen takia vaihdon seuraavana vuonna toisen käytetyn vaihdelaatikon vm. 1975. Sillä on nyt ajettu 50 000 km.
Alkuperäisen vaihdelaatikon on säästetty, ja jo kaksi talvea tarkoitukseni on ollut kunnostaa sitä. Nyt talvilomalla on aloitettu. Ihmettelin kyllä kun löisin vain kaksi laatikkoa mutta kolme moottorilohkoa. Kesti kauan ennenkuin minulle välähti minne kolmas laatikko on hävitty. Ensimmäisen Warrea oli vm. 1967, jolla vielä oli 312:sen laatikkoa. Sitä en ole vaivannut säästää.
Öljytikun ja vaihteensiirtäjätangon välillä löytyy valmistusnumero. Osat ovat myös merkitty yhteen. Vm. 1968 vaihdelaatikon on kasattu pinnapulteilla ja mutterilla, kun 1973 vaihdelaatikossa löytyy pultteja. 45 PS vaihdelaatikko on pienemmän välityssuhteen nelosvaihteella kuin 50 PS moottorille tarkoitettu. Sen takia olisi hyvä saada alkuperäislaatikkoa kuntoon.
Liitteet:
DSC09786.JPG [ 67.11 KiB | Katsottu 26722 kertaa ]
Liitteet:
DSC09782.JPG [ 61.54 KiB | Katsottu 26722 kertaa ]
35 vuotta sitten olin avannut alkuperäisien laatikon löytääkseen äänen aiheuttajaa ja kasannut sitä uudestaan. Petyin kyllä, kun nyt aukasin laatikkoa uudestaan. Vain harvat mutterit piti laatiikkoa kasaan. Sisältä puuttuu pakin osat sekä vapaakytkin lukkovarsi. Mutta onneksi hammaspyörät eivät näyttävät ruosteiset. Yksi laakerin sisärengas puuttuu, ja mahtoi sitä olla syypää laulamiseen. Näitä osia on ilmeisesti ollut jossain laatikossa, joiden "roina" on heitetty pois siivouksessa. Onneksi näyttää vm. 1973 vaihdelaatikko olevan purkaamatta. Sieltä joudun varasta osia.