Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tulppia menee!
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=934
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  warre [ 09 Elo 2011, 07:46 ]
Viestin otsikko:  Tulppia menee!

Onk muilla ollut ongelmia sytytystulppien kanssa. Täs miun autosta menee välillä tulppa pimeäksi aina käynnistyksen jälkeen ja nimenomaan ykkös sylinteristä (lähinnä vesipumppua).

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 09 Elo 2011, 17:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Tulppia menee!

Jos tulppa pimenee 3.sylinteristä, on vika yleensä vuotavassa pensapumpun kalvossa. 1.sylinterin tulppatuho on sitten toinen asia. Kokeile NGK:n tulppaa ja koita löytää Japanissa tehty. Käytä tulpanhattua, missä on häiriönsuoja vastus. Jos ei pelaa, on vikaa muualla. Puristuspaine heikko, sytysvikaa muualla, kaasuttimessa vikaa...

Kirjoittaja:  warre [ 10 Elo 2011, 00:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Tulppia menee!

Tulppana on NGK Bp6hs. Puristukset on mitattu ja jokaisesssa sylinterissä on suht samat paineet. Mitä ne vastuksella olevat tulpanjohdot auttaa?
Tulppa on tosiaan mennyt pimeäksi aina käynnistyksen jälkeen ei koskaan ajossa!

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 10 Elo 2011, 02:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Tulppia menee!

Oletan että vika ei ole sytytystulpassa, vaan mahdollisesti muussa paikassa. Yksi mahdollinen syy olisi ykkössylinterin sytytysjärjestelmässä. Mutta en tulee mielään, mitä se voisi olla.

Toinen mahdollisuus olisi vuotavan sylinterikannentiivisteen. Häipyykö moottorista jäähdytysvettä? Jos jatkat ajoa kahdella pytyllä, tuleeko ykkössylinteri mukaan parin kilometrin päästä?

Miten sytytystulppa menee pimeäksi? Tuleeko se märkä, ja toimiiko se toisessa sylinterissä, kun tulppa on kuivunut?

Kirjoittaja:  warre [ 10 Elo 2011, 15:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Tulppia menee!

En oo kokeillut sitä pimeetä tulppaa toisessa sylinterissä (vielä). Eikä ne tulpat oo lähteneet pelaamaan uudestaan esim. parin kilometrin päästä.
Se tulppa tulee vaan ihan mustaksi ja märäksi.

Sen verran kun oon tutkinut niitä tulppien väriä silloin kun kaikki kolme pelaa ni oon huomannut et se ykkössylinterin tulppa on kaikkein mustin (nokisin) kakkonen vähän parempi (ruskeampi) ja kolmonen hyvän värinen (kahvin ruskea). Tuntuis vähän siltä et se ykkönen ei oikein polta kunnolla.
Puristukset oon tosiaan mitannut ja ne oli kaikissa sylintereissä suht samat ja eikä ole sitä jäähdytysnestettäkään vienyt :cry:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 10 Elo 2011, 21:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Tulppia menee!

Ilman häiriönpoistajaa kipinä on hieman voimakkaampi ja märässä/kartaisessa tulpassa kipinä alkaa muodostua kärkivälin sijaan tulpan pohjalle ja tulppa mykistyy. Häiriönsuojatulpan hatulla tämä ongelma usein poistuu. Kokeiltu on ja useammassa laitteessa. Pimeä tulppa herää usein henkiin, kun nostaa tulpanhatun hieman irti, joilloin kipinöintiä tapahtuu tulpanhatun sisällä ja kipinä syntyy taas kärkiväliin. Näin hetkisen ajamalla tulppa taas pelaa.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 10 Elo 2011, 22:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Tulppia menee!

Mitä tuohon tulppaan tulee, niin NGK:n 5 olisi hieman kuumempi ja siten parempi lyhyeen ajoon. BP:ssä kärki tulee ulos, mutta B:ssä se jää sisemmäksi. Jälkimmäinen sopii Warreen, vai kirjoitanko palturia?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 11 Elo 2011, 00:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Tulppia menee!

Kuulostaa että sylinterikannentiivisteessä ei ole vika, eli virheen voisi olla jossain sytytysjärjestelmässä.

Oletan että olet jo tarkistanut katkojen kärjeet sekä sytytyksen ajoituskohtaat. Jos ei niin voisit aloita sillä.

Jos ei auta voisit kokeilla vaihtaa ykkössylinterin sytytyspuolan keskenään toisen sylinterin sytytyspuolan kanssa. Tapahtuu helpolla vaihtamalla katkojen kärjestä tuleva kaapelit keskenään, ja samalla sytytyskaapelien liitinnät sytytyspuolaihin. (On hyvä ottaa kuvia ennen kaapelien vaihtamista, niin ei tarvitaan vaivata päätä niin paljon, miten se oli alkuperäsesti kytketty). Jos vika on vaihtanut sylinteriä, niin sinulla on heikon sytytyspuolan.

Kirjoittaja:  warre [ 12 Elo 2011, 03:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Tulppia menee!

Sytytys on kyllä säädetty ohjeiden mukaan muutama tuhatkilometriä sitten. Sytytyspuolat vaihdoin vähän aikaa sitten mutta silti niitä tulppia menee. Tulpan johdot ja käret vaihdoin silloin kun säädin sytytyksen.
Tää ongelma on ollut tässä autossa nii kauan ku se miulla on ollut (reilu 2 vuotta).
Toisaalta niitä tulppia menee sen verran harvoin et ei se oo hirveesti haitannut kun se on suht nopee vaihtaa.

Puristuksia mie silloin eniten epäilin ennen ku mittasin ne (männänrenkaat jumissa?) mut tasaset ne oli.
Olisko mahdollista et ykkössylinterin kampikammiossa olisi vuoto et sen takia se ei polttais kunnolla??
Ja mie oon kokoajan ihmetellyt bensakulutusta, on tosi vaikea päästä alle 10l keskikulutukseen normaalissa maantieajossa (80km/h) ja kaupungissa menee lähemmäs 15l sadalla.
Mitä teillä muilla kuluttaa?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 12 Elo 2011, 09:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Tulppia menee!

Eli periaatessa jää vain sytytysjärjestelmässa irtokytkin tai kondensaattorin mahdolliseksi syyksi. Viallinen kondensaattori pitäisi huomata kuluneista katkojen kärjestä. Irtokytkin ei oiken uskoisi, koska kappaleiden vaihdossa sitäkin olisi huomattu tai vahingossa korjattu.

Saksasta on kuullut sellainen sanonta, että märkä kolmastulppa johtuu viallisesta bensapumpusta ja märkä ykköstulppa viallisesta kaasuttimesta. Ensinmäisestä väitteestä kyllä allekirjoitan mutta toisesta väitteestä olen kyllä pitänyt hölynpölyä. Warressa löytyy kolme eri kaasuttimesta, ja on pieni mahdollisuus että jos yksi niistä on liika bensaa, niin ylimääräinen bensa valuisi jostain syystä juuri ykkössylinteriin.

Minä tarkistaisin ensin onko ykkössylinterin kärjet huomattavasti enemmän kulunneet kuin muut kärjet, ja jos ei niin kokeilisin kasuttimen. Kohoriventtiiliä voitaisiin kyllä vaihtaa, koska se on kulutusosa. Kulunnut ventiili huomataan että päässä oleva kartio ei enää on suoraviivainen. Vuotavan kohorin olisi toinen mahdollisuus sekä väärin säädetty kohoripinnan. JIKOV kaasuttimessa pitää olla joku kohorikammion ilmausletku ilmasuodattimeseen. Jos se vuotaisi sekä ilmasuodatin olisi tukossa? Voiko tukkinnut ilmasuodatin aiheuttaa bensan liikaannostuksen, jota ensin huomataan ykkössylinterissä?

Minä harvoin pääsi yli 10l/100km bensakulutukseen, eli se viittaisi että kaasuttimessa olisi jotain vikaa. Myös mustan tulpan viittaa bensan yliannostukseen mutta miksi vain ykkössylinterissä?

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/