Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=6
Sivu 6/8

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 15 Heinä 2018, 19:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Joskus Pohjois-Häme rallissa oli viimeinen pikis 25km ja ulkolämpötila +27 astetta. Puolivälin jälkeen täytyi jo laittaa lämppäri täysille kun neula alkoi huidella punaiselle. Koska ikkunoita ei voinut avata niin tuli maalissa sanottua porukoille että se on kyllä kateellisten panettelua ja v...n vale että warre olis muka kylmä auto. Eikä muuten kiehunut. :pokaali:

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 11 Kesä 2019, 03:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Viime kesänä lämpöjen kanssa alkoi ilmaantumaan ongelmia. Ensimmäisen kerran huomasin, että auto meinaa keittää kun seisoimme HKI:n cruising-ruuhkassa monta kymmentä minuuttia ja Helmi joutui ottamaan vastaa pitkään jatkunutta joutokäyntiä. No en vielä siitä hermostunut, mutta Tuurin matkalla ongelmat jatkuivat. Silloihan oli megahelteet ja teimme matkaa usein pysähtyen, koska kuskit olivat kovilla. Huomasin silloin, että normaalista poiketen paisuntasäiliöön kerääntyi paljon nestettä. Syksyllä ei autolla sitten ajeltu kuin Ylen kuvauksissa ja silloin lämmöt temppuilivat vain kerran.

Vian syiksi gurut epäilivät vuotoa jostain vesiletkusta ja tälläinen oli havaittavissa ylemmässä, syylarille menevässä letkussa, kohdassa josta letku kiristyy termostaatin kanteen. Myös kansipulttien "jumia" epäiltiin vahvasti, kun pultteja yritettiin Tuurin kentällä kiristää. Kansipahvilla oli ajeltu vasta 7tkm ja se ei ollut ensimmäisenä syytettyjen listalla. Keväällä auton kimppuu päästiin sitten viimeinkin ja alla muutama kuva.

Kuva

Termostaatin kannen ylempi lähtö oli nähnyt enemmän elämää kuin olisi uskonut? Tuosta on vaikea saada tiivistä...


Kuva

Yhtään varaosaa ei ollut ulottuvilla joten metalliepoksilla ja hionnalla pinnasta saatiin siedettävä. Samalla vaihdettiin luonnollisesti paperinen tiiviste. Ylempi vesiletku vaihdettiin uuteen.


Kuva

Kannen pultit avattiin yksitellen, putsattiin, rasvattiin ja kiristettiin Toverin ohjeiden mukaan (katso ohjeet tästä).

Ajelin Helmellä näiden korjausten jälkeen viikon työmatkat (mm. paljon seisomista HKI:n ruuhkissa) ja lämmöt pysyivät nyt hienosti alhaalla. Jos näillä modauksilla taas pärjätään muutama kesä. :fingers:

Kirjoittaja:  sami_k [ 11 Kesä 2019, 22:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Onpas vain yllättävän pahasti päässyt syöpymään :shock: lähtikö nuo termostaatin kannen pultit ihmisittäin auki? Mitä itse olen nuita aukonut muutamasta moottorista niin osaavat hapettua tiukkaan.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 15 Kesä 2019, 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

sami_k kirjoitti:
Onpas vain yllättävän pahasti päässyt syöpymään :shock: lähtikö nuo termostaatin kannen pultit ihmisittäin auki? Mitä itse olen nuita aukonut muutamasta moottorista niin osaavat hapettua tiukkaan.


Joo ne lähti ihan siististi auki. Termari oli vaihdettu just 7tkm sitten, eli ns. lähiaikoina oli avattu.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 01 Syys 2020, 12:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Päivitetään tätä aihetta taas pienen tovin jälkeen:

En ollut lämpöihin ihan 100%:sti tyytyväinen kesän 2019 jälkeen, vaikka niiden kanssa ei ollut varsinaisesti murheita. Valittelin asiaa Toveri Sladimirille ja hän kairasi mulle avaramman kaasarin pääsuuttimen, jonka iskin kiinni tänä keväänä. Sillä on tullut nyt ajeltua tämä kesä ja lämmöt ovat olleet kyllä paremmin aisoissa. Lämpömittarin eräänlainen ees-taas-vaellus on loppunut ja moottoriin tuli enemmän alaväätöä. Huomaan, että en seuraa lämpömittaria enää niin neuroottisesti kuin ennen. Kulutuksessa en ole huomannut mitään eroa vanhaan, eli kaikki menee mitä tankkiin laitat! Tätäkin kannattaa kokeilla, jos lämpöjen kanssa on "orastavia tilanteita".

Kirjoittaja:  tomppa [ 01 Syys 2020, 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Takajäähdytinmalli kärsii kieltämättä
lämpöongelmista. Minusta ongelman ydin
on ilma jäähdyttjässä. Pienikin määrä ilmaa
yläkotelossa aiheuttaa sen että neste ei
kierrä koko kennon leveydeltä . Ainoastaan
osa kennosta jäähdyttää. Ilma on helppo
poistaa puristamalla ylävesiletkua voimakkaasti kaksin käsin. Todennäköisesti
paisuntasäiliössä kuplii! Warren jäähdytysjärjestelmä on kovin heikosti itse
ilmaantuva. Paisuntasäiliön nostaminen ylös
ja kierron järjestäminen siihen olisi varmaan
hyvä. Ilmaa järjestelmään voi päästä kannentiivisteen lisäksi vaikka mitättömän
vähän vuotavasta letkuliitoksesta,jäähdyttimen korkista tai
vaikkapa paisuntasäiliön kudosvahvisteisen
letkun läpi. tm

Kirjoittaja:  hara [ 01 Syys 2020, 22:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Sami, olen juuri keräämässä rohkeutta avata termostaattikoteloa: kansi on 312:n, eikä minulla ole kuin yksi ehjä :( . Tämä nyt työn alla oleva on joskus kauan sitten koottu 14 -kantaisilla pulteilla: ei sovi lenkki, ei hylsy. Ja ruostetta on. Kolmannessa on sama vika, mutta kannat sentäs 13-hylsylle sopivat. Oletkos koskaan korjannut kierrettä niillä korjauspaloilla, täytteillä tai miksi niitä sanotaan?

Kirjoittaja:  pyhimys [ 02 Syys 2020, 10:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Pultit kyllä lähtee yleensä pois, vaikka ne katkeisi, kun hitsaa uuden mutterin päähän. Samalla pultti lämpenee ja irtoaminen paranee. Vielä jos hitsaat tigillä, niin lämpenee enemmän kuin migillä.
Jos pitää porata pois, niin helicoilin asennus on varsin yksinkertainen homma. Hankalampi on saada porattua vanha pultti pois.

Kirjoittaja:  tomppa [ 02 Syys 2020, 10:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Pultti kannattaa kuumentaa kosanilla
niin että vesi kiehuu sen ympäristössä.
Sitten pultinpäätä vasaroidaan ja jos
samalla vielä voi yrittää avata pulttia
se saattaa auetakin. Aikoinaan perämoot-
torikorjaamossa työskellessäni lähes kaikki
merivedessä käytetyt moottorit vaativat
tämän auetakseen. tm

Kirjoittaja:  hara [ 02 Syys 2020, 18:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

noni! Termostaatin kotelo lähti irti tai ei se ihan lähtenyt. Sai siinä kädetön näpertää pelko persiisä, että aarteet mene romuksi. Mikä älli siinäkin ollut laittaa niin isokantaset pultit/ruuvit? Onneksi pilaamattomia :tykkään: termostaatinkoteloita on nurkissa...

Sivu 6/8 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/