Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=6
Sivu 3/8

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 31 Loka 2010, 19:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Muillakin on näköjään aika samanlaisia kokemuksia lämmöistä. Lämppärin kennon korkkaaminen auki ja kuuman ilman kierrättäminen ulos suoraan konehuoneesta taitaa olla ihan ok "viritys" kesähelteille. Sisällä on viileää ja jäähdytys toimii kuitenkin kaikilla komponenteilla.

Tota automaatti ilmausjippoa pitää yrittää saada viriteltyä omaan Helmeemme myös. Joku sellasen tehnyt voisi kirjoittaa step-by-step ohjeet Tekniikka-puolelle.

BTW: Laturinhihnan vihdon jälkeen kävimme tänään ajamassa ensimmäisen pitkän, noin tunnin lenkin = ehkä lämmöt oli hitusen alempana kuin vanhalla hihnalla. Ulkolämpötila +8c.

Kirjoittaja:  E.P. [ 01 Marras 2010, 09:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Kytkentäkaavion mukaan mittarivalot ja mittarit maadoitetaan samalla piuhalla. Piuhan väri on ruskea. Jos mittarin takana on ryhmäliitin, niin se kannattanee tarkistaa hapettumien varalta. Seuraavaksi voisi yrittää etsiä varsinaisen maadoituspisteen koriin. Ruuvia/mutteria vähän auki, crc:tä väliin, vähän liittimien nitkuttelua, ja takaisin kiinni. Sitten voisi etsiä korin ja moottorin väliset maadoituskytkennät, ja varmistaa niiden kunto. Tällä keinoin auto pysyy alkuperäisenä, eikä ole sitä vaaraa että jälkeenpäin asennettua piuhaa pitkin alkaisi liikkumaan suurempia virtoja kuin mitä piuha kestää sulamatta -> ei syty auto palamaan niin herkästi. ;)

(Tämä nyt toistaiseksi yleisenä neuvona, ja miten itse etsisin sähkövikojen syytä. Warrea kun ei vielä ole, niin paha mennä tarkemmin neuvomaan.)

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 01 Marras 2010, 19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

E.P. kirjoitti:
Kytkentäkaavion mukaan mittarivalot ja mittarit maadoitetaan samalla piuhalla. Piuhan väri on ruskea. Jos mittarin takana on ryhmäliitin, niin se kannattanee tarkistaa hapettumien varalta. Seuraavaksi voisi yrittää etsiä varsinaisen maadoituspisteen koriin. Ruuvia/mutteria vähän auki, crc:tä väliin, vähän liittimien nitkuttelua, ja takaisin kiinni. Sitten voisi etsiä korin ja moottorin väliset maadoituskytkennät, ja varmistaa niiden kunto. Tällä keinoin auto pysyy alkuperäisenä, eikä ole sitä vaaraa että jälkeenpäin asennettua piuhaa pitkin alkaisi liikkumaan suurempia virtoja kuin mitä piuha kestää sulamatta -> ei syty auto palamaan niin herkästi. ;)

(Tämä nyt toistaiseksi yleisenä neuvona, ja miten itse etsisin sähkövikojen syytä. Warrea kun ei vielä ole, niin paha mennä tarkemmin neuvomaan.)


Neuvoa tulee aina, joku paremmat, joku huonommat. Itsestä on kiinni mihin neuvon lähdetään seuraamaan. Tämä oli kyllä hyvä ajatus, saada alkuperäinen maadoitus toimimaan paremmin. Kun minulla tulee aikaa niin yritän katsoa, jos onnistuisin saada maadoituksen parannettua.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 26 Marras 2010, 00:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Kun oli aika asentaa jäähdytintä, oli aikomukseni poista vähän likaa siitä. Huomasin että noin viidennesosa jäähdytinrimoista olivat lähes tukossa. Sen voisi kyllä selostaa miksi Warreni kävi vähän kuuma viime kesänä. Etenkin kun jäähdytintä on vanhempaa tyyppiä.

Teräsharjalla sain ainakin ulkosivu puhdistettu. Paineilmalla ei tuntuu auttavan. Korkeapainepesurilla ei uskaltaa käyttää, koska pellit ovat niin pehmeitä että ne ilmeisesti taipuisivat. Onko olemassa joku hyvä keino saada liat pois keskeltä jäähdyttimen rimoista?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 26 Marras 2010, 11:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Jäähdyttimen ulkopuolinen puhdistus on hidasta hommaa. Liuotinta muhimaan pidemmäksi aikaa ja huuhtelua kiehuvalla vedellä.

Kirjoittaja:  E.P. [ 27 Marras 2010, 01:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Ihan vesijohtopaineen pitäisi riittää ulkopuoliseen huuhteluun. Paljon kovempaa painetta ei uskalla käyttää. Ehkä sen puutarhaletkun päässä voi pitää sormea paineen nostamiseen, mutta mitään koneellista paineennostoa (painepesuria) ei pidä käyttää.

Tästä on ihan omakohtainen kokemus: Bilia oli erääseen työkaluuni jo vaihtamassa termostaattia, lämpöongelmien takia, aika oli varattuna. Itsepäisenä kokeilin ennen huoltoa huuhdella jäähdyttimen ulkoisesti puutarhaletkun paineella. No, sen jälkeen peruttiin huoltoaika.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 04 Joulu 2010, 01:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Kiitos viihjeistanne!

Puutarhaletku on jo kauan ollut hyllyssä. Verstaastani olen kytkenyt pois vedensaantia kylmyyden takia, ja pesuallas on liian pieneksi jäähdyttimen pesuun. Ratkaisu kuitenkin löytyi.

Otin isän tekemän vanhan laatikon, joka hän teki tomaatteja varten. Siihen muovipalan ja vesikannulla kantoin kuuma vettä verstaaseen. Verstaan lämpöä hoiti 5 kW lämpöpuhallin (myös käytetty kasvihuoneen varalämmittimäksi). Veteen runsaasti tiskipesuainetta ja jäähdyttäjän siihen. Pikkusen muovi vuoti vettä, sitä ei harmittanut. Syylarin täyttyi myös vedellä, ja se harmitti enemmän. :? Onnistuisinko sitä juottaa tiiviksi?

Liottua tunnin varren nostin jäähdyttäjän vähän ylös ja alas, että vettä huuhtoisi pois likaa. Kuvassa näkyy tuloksen.

Onneksi syylarin vuoto oli vain paisuntasäiliön putki, jossa vettä valui sisään. :)

Liitteet:
DSC01363.JPG
DSC01363.JPG [ 120.05 KiB | Katsottu 9695 kertaa ]
DSC01364.JPG
DSC01364.JPG [ 130.18 KiB | Katsottu 9695 kertaa ]

Kirjoittaja:  E.P. [ 11 Joulu 2010, 00:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

"warre 1000":n käyttämällä keinolla saa hyvin selvää siitä, että missä kunnossa jäähdytin yleensäkin on. Jo/kun on malttia ottaa jäähdytin pois paikoiltaan, niin kyllä siitä luulisi katselemallakin monet mahdolliset ongelmat löytyvän.

Puutarhaletkun avulla ongelmien hoito on hiukan rajumpi keino, mutta senkin pitäisi kunnossa oleva jäähdytin kestää.

Jos jäähdytintä haluaa itse kunnostella, kannattaa ottaa selvää käytetyn maalin lämmönjohtokyvystä. Teboilin tietotoimisto osaa kertoa, että erilaiset maalit johtavat eri tavoin lämpöä. Tarua, tai ei, jäähdyttimen maalin olisi hyvä johtaa lämpöä tehokkaasti.

Kirjoittaja:  hermanni [ 19 Huhti 2011, 00:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

warreteam.com kirjoitti:
Mistä johtuu kun omassa Helmessämme lämmöt nousevat kun lämppäriä ei pidä täysillä? Homma on "ohitettu" kennon irroituksella ja kuuman ilman ohjaamisella ulos. Kuitenkin jäimme ihmettelemään tätä kun jäähdytyspuolella on kaikki uutta. Mittari/anturi p@skana (se on vielä vaihtamatta) :?:


Mittarin anturin kanssa pelaaminen on aika turhaa hommaa, jos jäähdytys on muuten kunnossa.

Ajatte 95E:llä, eikö? Hyvä, säätäkää sytyksen ennakosta n. 1 mm pois ja laittakaa sytytyshetki tarkasti yläkuolokohtaan. Jokainen pytty on säädettävä erikseen kääntämällä ensin ykköspytyn katkojalla koko asetelman perussäätö kohdalleen ja sitten muut pytyt muiden katkojankärkien epäkeskoruuvilla. Ennakon ja sytytyksen säädön tarkin säätö löytyy kytkemällä tavallinen jännitemittari runkoon (maadoitus) ja kondensaattorin kärkeen (plussa). Kun mittari näyttää jännitettä, on sytytysvirta kulkemassa tulpalle, muuten jännite on nollassa. Männän paikan määrittelemisessä voi käyttää vaikka työntömittaa, joka työnnetään tulpanreiästä sisään ensin männän ollessa yläkuolokohdassa. Saatuun mittaan lisätään haluttu ennakko esim. 2,6 mm ja mäntää pyöritetään takaisin, kunnes työntömitta ottaa tulpanreikään kiinni.

Ja ajakaa 3% öljyseoksella ts. 1litra öljyä 33 litraan bensaa.Jos käytätte nk. esisekoitettuja perämoottoriöljyjä, on sopiva seos 1 L/ 25 litraa bensaa. Näin se vaan on kuulkaa, vaikka tehdas muuta väittää. Tämä ohje on saatu Hesassa Warren koneita ammatikseen korjanneelta kaverilta 90-luvulla. Siellä korjaamolla oli loota toisensa vieressä täynnä kärähtäneitä Warren mäntiä. Kaikki vain sen takia, että Itä-Saksassa alettiin huolestua savuttamisesta..

Näillä keinoilla warren kone alkaa kukkua ihan eri äänellä, raaka pauke tasoittuu tavalliseksi pöt-pöt - ääneksi.
Pitäisi alkaa lämpöjen tippua ja myös pysyä tasaisena.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 19 Huhti 2011, 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

hermanni kirjoitti:
Mittarin anturin kanssa pelaaminen on aika turhaa hommaa, jos jäähdytys on muuten kunnossa.

Ajatte 95E:llä, eikö? Hyvä, säätäkää sytyksen ennakosta n. 1 mm pois ja laittakaa sytytyshetki tarkasti yläkuolokohtaan. Jokainen pytty on säädettävä erikseen kääntämällä ensin ykköspytyn katkojalla koko asetelman perussäätö kohdalleen ja sitten muut pytyt muiden katkojankärkien epäkeskoruuvilla. Ennakon ja sytytyksen säädön tarkin säätö löytyy kytkemällä tavallinen jännitemittari runkoon (maadoitus) ja kondensaattorin kärkeen (plussa). Kun mittari näyttää jännitettä, on sytytysvirta kulkemassa tulpalle, muuten jännite on nollassa. Männän paikan määrittelemisessä voi käyttää vaikka työntömittaa, joka työnnetään tulpanreiästä sisään ensin männän ollessa yläkuolokohdassa. Saatuun mittaan lisätään haluttu ennakko esim. 2,6 mm ja mäntää pyöritetään takaisin, kunnes työntömitta ottaa tulpanreikään kiinni.

Ja ajakaa 3% öljyseoksella ts. 1litra öljyä 33 litraan bensaa.Jos käytätte nk. esisekoitettuja perämoottoriöljyjä, on sopiva seos 1 L/ 25 litraa bensaa. Näin se vaan on kuulkaa, vaikka tehdas muuta väittää. Tämä ohje on saatu Hesassa Warren koneita ammatikseen korjanneelta kaverilta 90-luvulla. Siellä korjaamolla oli loota toisensa vieressä täynnä kärähtäneitä Warren mäntiä. Kaikki vain sen takia, että Itä-Saksassa alettiin huolestua savuttamisesta..

Näillä keinoilla warren kone alkaa kukkua ihan eri äänellä, raaka pauke tasoittuu tavalliseksi pöt-pöt - ääneksi. Pitäisi alkaa lämpöjen tippua ja myös pysyä tasaisena.



Sytytyksen on säätänyt paikalleen WarreGuru Kalevi H. Emme tarkalleen tiedän miten se on säädetty paikalleen mutta luulisi olevan aika jees.

Öljyjen seosta voisi koittaa laittaa ylöspäin ja seurata miten se vaikuttaa lämpöihin. Maallikon järjellä vähemmän kitkaa = vähemmän lämpöä. Viime kesä ajettiin Shellin 2T öljyllä ja 95:lla. Tänä vuonna siirrytään 98:iin tai vPoweriin. E10 on totaalisessa bannissa.

Sivu 3/8 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/