Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 7/8   [ 73 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 02 Syys 2020, 21:30 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 766
Paikkakunta: Pietarsaari
Kerran irroittamassani Wartburgin kansi, niin yhdessä päässä yksi pultti oli niin jumissa kannessa, että kansi alkoi kiertämään. Otin jäähdyttjän sekä ilmeisesti myös kaasuttimen irti, ja vänsin jäävän pultin irti kannella. Irroitettuna niin sain kyllä pultin ulosvasaroiduksi kannesta.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 02 Syys 2020, 23:32 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 319
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
hara kirjoitti:
Mikä älli siinäkin ollut laittaa niin isokantaset pultit/ruuvit?


Siinä on jo joskus aiemmin ruuvit katkenneet tai kierteet menneet ja korjauksena tehty uudet M8 kierteet M6 tilalle?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 03 Syys 2020, 08:19 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen
Avatar

Liittynyt: 26 Kesä 2016, 21:34
Viestit: 344
Hienoa että irtosi, uusiin pultteihin lujasti esim tervaa niin irtoaa seuraavan kerran helpommin :thumbpup::


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 11 Syys 2020, 20:09 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:26
Viestit: 35
Mistä voisi johtua? Kylmänä led-lämpömittari nousee pikkuhiljaa punaiselle, eli tappiinsa, pysyy siellä noin 40sek, sitten vasta termostaatti aukeaa, ja lämmöt normalisoituu. Imattu on monesti, termari on uusi, myöskään lämmitin ei puhalla lämpöä kabinettiin, ennenkuin termostaatti aukeaa... Sama toistuu useasti (ei aina) kun auto sammutetaan esim. Tankkauksen ajaksi. Aina jännittää, että rauhoittuuko lämmöt ollenkaan... Kyseessä warre 353 1985 takasyyläri

_________________
Turku


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 11 Syys 2020, 21:29 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 766
Paikkakunta: Pietarsaari
Minusta kuulostaa kuin vuotavasta sylinterikannesta. Tietysti voi olla jotain muuta.
Voitko tarkistaa jos paisuntasäiliöön ilmestyy ilmakuplia moottorin käydessä?

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 11 Syys 2020, 21:39 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 60
Näin se käyttäytyy kun siellä on ilmaa.
Puristele kaksin käsin ylävesiletkua jotta
saat ilmattua jäähdyttimen ennen ajoon
lähtöä. Letkun tulee olla riittävän tuore jotta
se onnistuu. Ilman poistumisen havaitsee
paisuntasäiliön kuplimisena. Syylarin teho
romahtaa pienestäkin ilmamäärästä.
Jos ilmaa tulee aina vaan on jossain kyllä
vuoto. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 11 Syys 2020, 22:24 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 319
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Minunkin mielestäni siellä on ilmaa.

Kun on ilmattu, onko järjestelmästä sitten tullut pois ilmaa? Paljonkin vai vähän?
Vaikka moottori on hieman lämmin, sammutuksen jälkeen ei siis tule lämmityslaitteesta ollenkaan lämmintä ennen kuin termostaatti avautuu ja neste lähtee kiertämään jäähdytyskierrossa?
Onko termostaatissa ohivirtausreikä? Jos on reikä, onko siinä sellainen osittain reijän sulkeva tappi? Onko termostaatin sanka vesiletkuun nähden pitkittäin vai poikittain? Onko termostaattikotelon tiivisteessä erillinen reikä lämmityslaitteen lähdön kohdalla vai onko tiivisteessä "aukileikattu hahlo"? Onko termostaattikotelon kannessa veden virtausreikä lämmityslaitteen lähdölle yhä tehtaan jäljiltä, eikä ole porattu siihen ylävesiletkun kanavaan?

Onko kannentiivistettä vaihdettu viimeaikoina?
Jos on, niin olivatko kannen ja lohkon pinnat suoria ja riittävän hyvälaatuisia (ei syöpymiä ym.)? Oliko vanhassa tiivisteessä vikaa? Laitettiinko uusi kannentiiviste kuivana paikoilleen ja kansi kiristettiin oikeassa järjestyksessä?
Jos tiivistettä ei ole vaihdettu, onko kansi riittävän tiukalla, vuotaako nestettä kannen ja lohkon välistä? Vuotaako nestettä kannen muttereiden/pulttien ja kannen välistä? Ovatko tulpat kuivat? Ovatko tulpanreijistä katsottuna männänlaet metallisen puhtaat vai öljyiset/karstaiset/nokiset? Käynnistyykö moottori ongelmitta vai joutuuko "hankaamaan" pitkään ja tuntuu kuin yksi pytty tulee mukaan vasta myöhemmin?

Järjestelmän täyttö, kun autoa on käytetty, eivätkä kaikki osat ole kuivina:
Poista molemmat ilmausruuvit, avaa myös paisuntasäiliön korkki. Täytä järjestelmää nesteellä jäähdyttimeen niin kauan, että pumpun päällä olevasta ilmausruuvin reijästä tulee nestettä, laita sitten ruuvi kiinni. Täytä jäähdytintä seuraten samalla lämmityslaitteen ilmausreikää, jos tässä vaiheessa reijästä tulee nestettä, laita ruuvi kiinni. Täytä jäähdytin täyteen ja sulje korkki. Lisää paisuntasäiliöön nestettä rajaan asti. Puhalla ilmaa, vaikka omilla keuhkoilla, paisuntasäiliöön ja avaa pumpun ruuvia ja sulje se paineenalaisena kun nestettä tulee ulos. Toista sama lämmityslaitteen ruuville, varoen nestettä roiskumasta ilmanottoaukkoon.
Lisää nestettä paisuntasäiliöön kulutuksen mukaan. Kun moottorin on lämmennyt, toista ilmaus. Jos tämän jälkeen järjestelmään tulee ilmaa, on jossain vuoto.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 11 Syys 2020, 22:46 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:26
Viestit: 35
Ilmausreikää ei ole termostaatissa. Termarikotelossa oma lähtö lämppärinkennolle. Olisi pitänyt tajuta termaria vaihtaessa tarkistaa kotelontiivisteen reikä lämppärikennolle... Ilmaa ei tule ilmausruuvista, nestettä kylläkin, kun termostaatti auki, kylmällä moottorilla ei tule mitään. Syylärinkorkki kyllä vähän vuotaa. Kai se siitä sitten vetää ilmaa sisäänsä..? "vika" ei sillee haittaa mitään mutta jos moottori kuumenee aina kiehumispisteeseen saakka, ennenkuin termari aukeaa, niin se ei ole pidemmänpäälle hyvä asia. Ulkoisesti moottorissa ei vuotoja ja tulpat kaikki hyvän värisiä..

_________________
Turku


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 11 Syys 2020, 23:38 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 60
Pienikin ilmavuoto estää paisuntasäiliön
oikean toiminnan. Nesteen lämmmetessä
ja siis laajentuessa sitä siirtyy paisuntasäiliöön . Myös ilma. Jäähtyessä
nestettä palaa jäähdyttimeen. Korkin vuoto
estää toiminnan ja ilmaa kertyy järjestelmään. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
ViestiLähetetty: 12 Syys 2020, 11:15 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 319
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Poraa termostaattiin ilmausreikä, esim. 3mm, runkopuolen laippaan, suunnilleen sulkulaipan ja ulkokehän tiivisteen puoleen väliin. Laita termostaatti sitten paikoilleen sanka ylävesiletkuun nähden poikittain, ja poraamasi reikä lämmityslaitteen lähdön puolelle. Tämän jälkeen ilmauskin onnistunee termostaatin ollessa kiinni.
http://www.warreteam.com/Huoltotiedotteet.htm

Vuotaako korkki tiivisteestä vai onko kantit murjottu muodottomiksi putkipihdeillä ja tulppa on mutkalla? Alkuperäisen tiivisteen lisäksi voi laittaa paksun o-renkaan joka painuu alkuperäisen kouruksi painuneen tiivisteen pintaan ja tiivistää sitten korkeampana hieman paremmin jäähdytintä vasten.

Se, että jäähdytyskierrossa ei kulje neste ennen kuin termostaatti aukeaa, ei suoraan selitä sitä, miksei neste kulje lämmityskierrossakaan. Jos saat tällä korjauksella kuitenkin jäähdytyskierron toimimaan, ollaan jo menossa kohti voittoa.

Ei moottori ole välttämättä ihan vielä kiehumassa jos lämpömittari on siirtynyt punaiselle. Mittaa lämpöanturin vastusarvo liittimen ja kannen välillä johdin irrotettuna siinä vaiheessa kun mittari on siirtynyt punaiselle ja ollut siellä muutaman sekunnin ajan. Tehdasarvo on 100°C kohdalla 124ohmia, arvo voikin olla 114..118ohmia kun mittaat, jolloin mittari näyttää luonnollisesti enemmän. Haka-auton huoltotiedotteen mukaan LEDien tulisi siirtyä punaiselle vasta 100ohmin arvolla?
Tuolla on esimerkkitaulukko kolmen anturin vertailusta -> http://www.wartburgpeter.de/te_tank_temp_anzeige1.htm


Viimeksi muokannut warremies päivämäärä 12 Syys 2020, 11:40, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 7/8   [ 73 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com