Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Kaasarin ongelmat
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=446
Sivu 1/4

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 22 Touko 2011, 23:28 ]
Viestin otsikko:  Kaasarin ongelmat

Kaasarien ongelmat ovat varmaan 90%:sti lian ja roskien aikaansaannoksia ja tämän topicin alle voi laittaa omia kokemuksia kaasarien ongelmista / yleisistä neuvoista.

Helmeemme on laitettu Motonetin yleismallinen bensansuodatin (n 500km sitten) mutta silti kaasariin eksyy edelleen p@skaa. Tänään kaasarin kannessa olevasta hukkaportista valui ulos norona bensaa. Eikö tällöin homman nimi ole se, että kohon päällä oleva neula on jumissa, bensapinta pääsee liian korkealle ja liika bensaa valuu kaasarin kannesta olevasta hukkaportista ulos?

Meillä järjestelmän roskien suurin lähde on varmasti bensamittarin anturi, joka oli täysin jumiin ruostunut kun auto ostettiin 20 vuoden seisomisen jälkeen. Anturi on vaihdettu ja kaasari puhdistettu, mutta tankkiin ja putkiin jäi paljon roskaa. Emme tiedä onko muita (ei dramaattisia toimenpiteitä vaativia) keinoja saada p@ska pois kuin ajaminen? Miten muilla kaasarit on saatu toimimaan minimaalisilla ongelmilla?

Kirjoittaja:  warremies [ 23 Touko 2011, 00:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaasari ongelmat

Jos tankissa on roskia tai muuta kakkaa, vettäkin, käy tankin tyhjentäminen ja sitä myöten huuhtelukin tankin pohjassa olevan tyhjennysropun kautta..

Tulpan irrotuksen jälkeen otetaan sihti pois, puhdistetaan se ja laitetaan takaisin.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 27 Touko 2011, 12:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaasari ongelmat

Kaasarin tämänkertainen ongelma selvitetty:

Kohon sisälle oli päässyt bensaa ja se ei enään kasvaneen painonsa takia kellunut. Koho vaihdettu ja taas pelittää. Ei ihan ensimmäisenä mieleen tuleva ongelma kaasarissa. Tämä on varmasti aiheuttanut myös liiallista bensankulutustakin, ennen kuin koho alkoi kokonaan sukeltamaan.

Kirjoittaja:  warremies [ 27 Touko 2011, 17:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaasari ongelmat

warreteam.com kirjoitti:
Ei ihan ensimmäisenä mieleen tuleva ongelma kaasarissa.


Tämä kyllä tuli ainakin minulle mieleen, mutta arvelin, että ko. asia on jo tarkistettu.. 8-)

Ja metallikohonhan voi sitten yleensä tyhjentää ja paikata ellei ole niin syöpynyt ettei enää pysy koossa..


Veden poistoon tankista ei kannata sitten yrittää käyttää Masinolia tai muutenkaan minkäänlaista tenttua, ellei sitten käytä samalla sellaista kaksitahtiöljyä, joka soveltuu alkoholikäyttöön. Jos tankkiin tenttua laittaa, niin ainoastaan sillä tavalla, että koettaa liuottaa veden siihen tenttuun, laskee tavaran tankista pois ja huuhtelee kunnolla tankin sen jälkeen puhtaalla bensiinillä. Tämäkin on muistettava laskea tankista pois, ja täyttää sitten tankin oikeanlaisella polttonesteseoksella.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 29 Touko 2011, 22:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaasari ongelmat

warremies kirjoitti:
Ja metallikohonhan voi sitten yleensä tyhjentää ja paikata ellei ole niin syöpynyt ettei enää pysy koossa...


Eikö kohon tinaamisessa ole se vaara, että sen paino muuttuu paikkauksen johdosta? Millasia vinkkejä guruilla on kohon paikkaamiseen?

Kirjoittaja:  warremies [ 30 Touko 2011, 01:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaasari ongelmat

Metallikoho on yleensä koottu juottamalla se tinalla tai hopealla, ja jos siitä tarvitsee jokin pikkuriikkinen reikä paikata, niin ei sitä pientä painonlisäystä edes huomaa..

Kohon reikää voi etsiä esim. laittamalla koho lähes kiehumispisteessä olevaan veteen upoksiin, jolloin kohon sisällä oleva ilma tulee ulos. Kun reikä on löytynyt, sitä voi aivan varovasti putsata ja koettaa saada sisällä oleva neste pois (reikää voi suurentaa varovasti ihan himpun verran), tyhjennyksen jälkeen pinnan hionta puhtaaksi ja siisti korjausjuotos esim. elektroniikan juotostinalla (sauman jäähdyttyä voi mahdollisesti pintaan jääneen ylimääräisen tinapatin hioa pois, mikäli sauman ulkonäkö ei miellytä).

Toinen keino reijän etsimiseen on varovainen lämmitys hiustenkuivaajalla samalla kohoa hitaasti pyöritellen, kun kohon sisältö laajenee, tulee se reijästä ulos. Tämä keino voi olla ehkä kuitenkin hieman vaarallinen, jos kohon sisällä on sopiva määrä ilmaa ja polttonestettä, sekä kohon lämmittää liian kuumaksi. Lopputulos voi olla epätoivottu.. ainakin suosittelen suojalasien käyttöä. Mutta yleensä tässä tilanteessa koho on jo niin kuuma, ettei sitä kärsi pitää kädessä, vaikka olisi "pajakoura".

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 19 Kesä 2011, 19:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaasari ongelmat

Varakohokin oli rikkinäinen ja taas täynä bensaa = kaasari heittää bensat katuun... Yksi koho vielä kokeillaan ja sitten yritetään vanhan korjaamista. Rupee tuntumaan, että Helmen kaasari hajottaa kohon(??) kun ekassa Warressa ei kohon kanssa ollut koskaan tätä ongelmaa, vaikka jumissa se oli usein. :roll:

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 19 Kesä 2011, 19:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaasari ongelmat

Minulla on vain kerran sattunut vuotavan kohon. Olin kaupingissa, ja pitkän etsiskelyn jälkeen, pystyn tilapäisesti korjata kohon, painamalla vuorotellen kohoa että sain pensaa pumpattu ulos. Kotona vaihdoin varakoholle ja sen jälkeen se on toiminut.

Kirjoittaja:  heikki [ 21 Kesä 2011, 06:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaasari ongelmat

Minulla muistaakseni joskus -70 luvulla warre "tukehtui" risteykseen, hain kotoa toisen kohon ja matka jatkui. Kovin "ohutta" ainetta tuo kaasarin koho. Vaihdoin uuden kohon tuohon vanhaan warreeni talvella, bensa hölskyi entisen sisällä.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 23 Kesä 2011, 10:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Kaasari ongelmat

Heikille myin tällaisen kysytyn uuden kohon ja paljon muutakin uutta osaa. Sain taas käsiini yhden vanhan varaosavaraston, joten osia on yli omien tarpeiden. Harva näitä on kysynyt, vaikka olen niitä kaupitellut usealla foorumilla.

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/