Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Trabi hyytyy
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=11567
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  L.P.R [ 07 Helmi 2023, 18:55 ]
Viestin otsikko:  Trabi hyytyy

Tervehdys!

Nyt on tuores insinööri ihmeissään, kun ei neljästä vuodesta ammattikorkeaa olekkaan hyötyä Trabantin kanssa :happy 2: . Joten nyt pitää kysyä alaan paremmin vihkiytyneiltä.

Eli ongelmaan siis, potilas on Trabant 601 vuodelta -66. 6 volttinen vehje. Käy ja kukkuu paikallaan oikein mallikkaasti, mutta kun haluttaisi toisinaan vaikka eteenpäinkin sillä liikkua. Omenapuun pystymme kitkuttaen kiikunkaakun kiertämään, mutta emme sen enempää. Eli kun tarvitaan sitä kuuluisaa voimaa niin kone piiputtaa ja hyytyy. Muistuttaa tukehtumista tai nääntymistä. Hetken kun odottaa tienposkessa, niin lähtee uudestaan käymään. Kone ei leikkaa kiinni tai mitään sellaista.

Tuntuisi äkisi bensan saanti häiriöltä vai mitä? Olen kuitenkin kaasarin avannut ja putsannut varmaan viiteen kertaan, vaihdellut bensahanaa ja suodattimia, pessyt tankin, vaihtanut bensoja, välillä vetänyt suoran letkun tankilta kaasarille, mutta sama soitanta jatkuu. :evil:

Trabiin on joku aikaisempi omistaja vaihtanut kärjettömän sytkän, mutta en oikein senkään vikaantumiseen luota, koska paikallaan ottaa kierroksia aivan mallikkaasti ja käy tasaisesti.

Katsastettu on 2020, joten lienee silloin ainakin toiminut? Minulle tullut 2021.

Olisiko kellään mitään ideoita tai poppakonsteja naftaliinissa?

Kiitoksia jo joka tapauksessa.

L.P.R

Kirjoittaja:  pyhimys [ 07 Helmi 2023, 20:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabi hyytyy

Saako tankki korvausilmaa? Tai toimiiko siis ilman korkkia?

Kirjoittaja:  L.P.R [ 08 Helmi 2023, 00:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabi hyytyy

pyhimys kirjoitti:
Saako tankki korvausilmaa? Tai toimiiko siis ilman korkkia?


Terve.
Juu kokeiltu ajella korkilla ja korkitta ja erillisellä tankilla. Lopputulema silti sama.
:miksi:

Kirjoittaja:  warremies [ 08 Helmi 2023, 01:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabi hyytyy

Moottori siis pyörii ihan hyvin pitkänkin aikaa kohotettua joutokäyntiä?
Miten pitkän matkan pääsee ajamaan? Muutaman metrin? Kymmenen? Parikymmentä? Miten kaukana se omenapuu on?
Kun koettaa lähteä ajamaan, niin jääkö moottori pyörimään "normaalisti" jos painaa kytkimen pohjaan siinä vaiheessa kun tuntuu, että alkaa piiputtaa ja hyytyy?
Voihan autoa työntää molempiin suuntiin, ja mikään ei siinä vaiheessa ahdista kuin verenpaine? :oops: Myöskään siinä vaiheessa kun moottori sammui ja vaihde on siirretty vapaalle?
Jos moottorilla ajettavissa oleva matka on lyhyt, niin kokeile työntää autoa vaihde kytkettynä mutta tulpat poistettuna vastaava matka.

Kirjoittaja:  L.P.R [ 08 Helmi 2023, 10:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabi hyytyy

warremies kirjoitti:
Moottori siis pyörii ihan hyvin pitkänkin aikaa kohotettua joutokäyntiä?
Miten pitkän matkan pääsee ajamaan? Muutaman metrin? Kymmenen? Parikymmentä? Miten kaukana se omenapuu on?
Kun koettaa lähteä ajamaan, niin jääkö moottori pyörimään "normaalisti" jos painaa kytkimen pohjaan siinä vaiheessa kun tuntuu, että alkaa piiputtaa ja hyytyy?
Voihan autoa työntää molempiin suuntiin, ja mikään ei siinä vaiheessa ahdista kuin verenpaine? :oops: Myöskään siinä vaiheessa kun moottori sammui ja vaihde on siirretty vapaalle?
Jos moottorilla ajettavissa oleva matka on lyhyt, niin kokeile työntää autoa vaihde kytkettynä mutta tulpat poistettuna vastaava matka.


Juu. Tosiaan paikallaan tykkää pelittää aivan mainiosti, ajo suorite minkä kykenee tekemään on usein tuommoista sadoista metreistä kilometriin. Moottori hyytyy tällöin joka tapauksessa, en ole huomannut eroa siinä vaikka heittäisi vapaalle tai laittaisi kytkimen pohjaan. Hyytymisellä tuntuu olevan jotain yhtäläivsyyttä kiihdyttämisen kanssa, sillä tapahtuu usein silloin kun alkaa kerämään vauhtia ja pykältää isommalle. Auto rullaa ainakin hallin lattialla hyvin kaikkiin ilmansuuntiin, ilman sen kummempaa vastustusta.

Kirjoittaja:  warremies [ 08 Helmi 2023, 13:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabi hyytyy

Miltä tulpat näyttää kun ne ottaa heti pois hyytymisen ja pysähtymisen jälkeen? Märät/kuivat, tummat/vaaleat?

Kirjoittaja:  tomppa [ 08 Helmi 2023, 18:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabi hyytyy

Kuulostaa siltä kuin kaasuttimen kohokammioon virtaisi polttoainetta kovin hitaasti. Jos kohossa on maksimiavautuman rajoitin kannattaa sen säätö tarkistaa. tm

Kirjoittaja:  mini [ 08 Helmi 2023, 23:13 ]
Viestin otsikko:  Veto pois trabantista

Mnulla on myös vm 66 trabant siinnä oli samoja ongelmia.vika löytyi ihan vahingossa nimittäin purin koko kaasuttimen ja puhalsin paineilmaa kaikki reitit lopuksi kokeilin puhaltaa ilmaa moottorin puolelta ja ihme tapahtui kaasuttimesta lensi kuristusholkki joka pitäisi olla kiinitettynä M5mm ruuvilla, ruuvi oli kiertynyt auki ja kaasutin sai ilmaa ruuvia on aika vaikea nähdä se on aika piilossa kannattaa tarkistaa.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 09 Helmi 2023, 00:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabi hyytyy

Isän Warren kanssa taistelin monta iltaa. Joka kerta kuin olin vaihtanut osan, niin uskoin että nyt ongelma on ratkaistettu. Mutta vain muutama 100 metriä, kunnes voimaa häipyi, ja lopuksi sammui. Oli odotettava muutama miinuttia, ennenkuin käynnistyi ja pääsin ontuen takaisin autotalliin.

Ongelma oli pakoputkessa. Isä oli unohtanut ryyppyä päällä, niin keskimmäinen äänenvaimentaja oli mennyt tukkoon.

Voisit kokeilla irroittaa pakoputkea moottorista, jos Trabanti ei silloin enää hyytyisi. Mutta älä kokeile sitä myöhänä iltana ;-)

Kirjoittaja:  L.P.R [ 09 Helmi 2023, 22:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Veto pois trabantista

mini kirjoitti:
Mnulla on myös vm 66 trabant siinnä oli samoja ongelmia.vika löytyi ihan vahingossa nimittäin purin koko kaasuttimen ja puhalsin paineilmaa kaikki reitit lopuksi kokeilin puhaltaa ilmaa moottorin puolelta ja ihme tapahtui kaasuttimesta lensi kuristusholkki joka pitäisi olla kiinitettynä M5mm ruuvilla, ruuvi oli kiertynyt auki ja kaasutin sai ilmaa ruuvia on aika vaikea nähdä se on aika piilossa kannattaa tarkistaa.


Okei, laitetaan tarkistuslistaan. Kiitos vinkistä!

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/