Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/4   [ 31 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 08 Elo 2015, 15:39 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 807
Paikkakunta: Pietarsaari
Keväällä kun osallistuin Botniakiertueeseen, niin Warrea ei lähtenyt käyntiin yhdessä kontollipisteessä muutaman minuutin seisottua. Tarkistin sytytystulpan, ja näytti ok. Kaveri tuli katsomaan ja laitoin hänet katsomaan tuliko kipinä, muttei hän sitä nähnyt. Seuraavaksi tarkistin valokynällä saiko puolat virtaa. Kyllä. Sitten laiton valokynän katkojen puolella ja yritin pyöräyttää moottoria. Kyllä valokynä vilkuu eli ainakin yhdet kärjet toimivat. Sitten kun sammutin käynnistysmoottoria, niin se lupasi. Yritin käynnistää uudestaan, ja nyt se lähti käyntiin. Mitä me oikein korjattiin? En sammuttanut mootttoria enää, ennenkuin sain tankattua lisää. Loput kiertueessa se käynnisti. Ja olemme ollut lenkillä sillä ongelmitta. Noja, kun se on seisonut yli viikon, joudun antamaan sille ylimääräisen bensa-snapsin kaasuttimeen.

Mutta nyt se on sammunut keskellä käyntiä pihalla eikä lähtenyt käyntiin. Ja nyt minä näin kipinä sytytystulpassa, eli bensanpuoli pitäisi tutkia paremmin. Bensa-snapsilla se kyllä lähti käyntiin. Maanantaina korjasin vanhaa pumppua. Olen jo aikonaan ostanut korjaussarja nettiautosta varalla, joka nyt tuli tarpeen. Vanhalla pumpulla yhden kalvo oli rikki ja paineventtilin läpi pystyin sekä puhaltamaan ja imemään. Kuitenkin ongelma jatkoi, eikä bensaa valui ulos bensaputkestakaan. Vaihdon bensaletkut keskenään, että pystyin puhaltamaan pidemmällä letkulla ilmaa tankkiin. Sillä se taas toimii.

Ja torstaina kävin kokeilemassa. Pääsin kaupunkiin 10 km ja tyhjäkäynnillä se sammui sopivasti, että pystyin parkeeraamaan. Vaihdoin alemman bensaputken ostamani pidemmän kumiletkun, ja puhalsin ilmaa tankkin. Bensa-snapsin kasuttimeen ja sain sen käyntiin. Korotin tyhjäkäyntikierroksen mutta rikkaampi seos ei nostanut kierroksi eli lation sitä takaisin. Ajoin 5 kilsaa niin taas sammui yhtäkkiä tyhjäkäynnillä. Nyt en jaksanut puhaltaa ilmaa tankiin. Onneksi oli renkaiden käsipumppua mukana ja sillä pystyin "aukaistamaan" bensaletkun. Sen jälkeen pystyin itse puhaltamaan ilmaa tankkin, ja bensaa vuoti voimalla ulos.

Jatkoin taas 5 kilsaa kun se tyhjäkäynnillä sammui taas. Otin tankkikorkin irti välttääkseen ylipainettta tankkiin. Pystyin puhaltamaan ilmaa tankkiin, ja pysähtynyt auttavan kaverin kuulikin ilmaa pulputtava tankissa. Kuitenkin en saanut bensaa vuotamaan ulos bensaputkesta. Eli kaadoin 4L bensaa varatankista lisää, mutta bensa-snapsillä se ei enää lähtenyt käyntiin. Kokeilin useampaa kertaa tuloksetta. Oli pakko pyytää vaimolta vetoapua.

Odotessani vaimoa, niin aukaistin pumpun suodatinta. Olin huomannut että sieltä voi tippua bensaa. Suodattimen oli auki, ja pikkusen moskaa oli kannen tiivisteessä. Näköjään en ole puhdistanut tiivistettä tarpeeksi, ja uutta ei ollut korjaussarjassa. Latoin suodatinta ja kannen paikalla, hinausvaijerin samalla valmiiksi. Voisiko tuo pikku vuoto sotkea hommat? Totesin kokeilla uudestaan käynnistää. Ja lähti käyntiin. Lähdin liikkeelle ja vaimo tuli vastaan. Mutta taas 5 km jälkeen moottorista häypyi voimaa yhtäkkiä ja se sammui. Nyt vedettiin häpeässäni Warrea kotiin.

Kotona sain Warrea taas tempuilla käyntiin, ja eilenkin se käynnisti ongelmitta.

Tähän juttuun tulee lisää jaksoja, mutta hyvä kirjoittaa asiat alas. On jo liika tapauksia muistaakseni kaikki pikkuseikat. Muuten bensapumpu on UP-4, ja en ole koskaan käyttänyt bensasuoditinta. Kaasutin on BVF-36, jolla on pääsuutin on 125 eikä alkuperäistä 115. Toivon teidän saatava hyötyä sekä jännää lukemista minun ongelmista. Tässä kuva vanhasta pumpukalvosta.


Liitteet:
DSC08972.JPG
DSC08972.JPG [ 95.68 KiB | Katsottu 21471 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 09 Elo 2015, 09:55 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen

Liittynyt: 20 Kesä 2013, 20:26
Viestit: 323
Miten toimii, kun on uusi pumpun kalvo? Pumpun venttiilit? Käynnistyykö- ja käy hyvin? Mietin myös, voisiko itse tehdä uuden kalvon, miks ei voisi. Oikeata materiaalia vaan...jotain n.0,5mm kudosvahvisteista, bensankestävää....Paitsi jos kalvo on tehty jotenkin muotoonsa, eikä suorasta kalvosta. Ps. Pulputus tankissa johtui kaiketi rikkinäisestä kalvosta ja viallisista venttiileistä, pääsi kampikammion painevaihtelut liikkeelle. Olen joskus laittanut pumppuun toisenmerkkiset venttiilit, joskus niitäkin oli myynnissä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 09 Elo 2015, 12:56 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 807
Paikkakunta: Pietarsaari
Ongelmat eivät häipyneet kunnostetulla pumpulla. Ja minulla on nyt pitkä kumiletku bensaputkesta bensapumpin imupuoleen moottoritilassa. Voin ottaa kumiletkua irti pumpun imupuolesta ja pystyn puhaltamaan ilmaa putkeeseen. Näin siinä hetkessä ei voi olla tukosta bensaputkessa eikä tankin suodattimessa. Jos olisi moskaa, niin se tietysti pääsee sinne joskus uudestaan. :(

Aikonaan tein toiselle autolle sisärengasta uuden pumpukalvon. Se keski korkeintaan viikon verran ennenkuin oli paisunut ja vuoti. Eli kalvo pitäisi olla bensankestävästä aineesta tehty.

Kävin lauantai iltana taas ajamaan. Warreni lähti käyntiin toisella yrityksellä rikastimella, ja pääsin kaupunkiin 10 km ongelmitta. Mutta kun olin käynyt kaupassa noin 15 minuuttia, niin se ei enää lähtenyt käyntiin. Tarkistin ylimääräisellä sytytystulpalla, mutta en huomannut kipinä. (Puuttuiko sitä todella vai oliko liian valoisa?). Puolat saivat virtaa, ja valokynä vain himmeni eikä vilkunut katkojen puolella kun pyöräytin moottoria. Yksi auttaja tuli apuun parkkipiakalla ja nyt hän näki kipinä jokaisessa sytytystulpassa.

Aukasin kaasuttimen kantta tarkistaakseen, oliko uimurikammio tyhjä vai täynnä. (Alkuperäinen ajatukseni tarkistaa seuraavaksi ). Se ei ollut tyhjä eikä täynnä. Puhaltamalla huomasin uimuriventtiilin sulkevan sekä aukaisevan. Vähän vaivalla pystyin puhaltamaan ilmaa tankkin, sekä auttaja kuuli ilmaa pulpattavan tankissa. Seuraavaksi annoin bensa-snapsin, muttei auttanut. Apuri kaatoi pikkusen bensaa samalla kun yritin käynnistää, muttei auttanut. Eli kipinä syntyy, bensaa tulee riittäävästi, muttei käynnistyy.

Tarkistin jokaisen sylinterin sytytysajankohdat ja nekin oli kuten säädetty (15° ennen YK nakutuksen häviämisen takia). Tarkistin uudestaan saako puolat virtaa. Yrittäessä käynnistää kyllä valokynän himmesi merkittävästi. Saman verran kuin äsken tarkistamassani katkojen puolella. Ilmeisesti olin silloin kytkenyt väärin toisella puolella sitä testaessani. Mutta nyt se lupasi ja toisella yrityksellä se lähti käyntiin.

Ajaessani kotiinpäin tunsin kaksi kertaa, kun teho oli häipymässä, mutta antamalla lisää kaasua se pysyi heräällä, ja vapaakytkin nykäsi kun moottori taas otti kierroksia. Kotiin tullessani se vielä kiltisti käynnistyi. Aukasin kaasuttimen kannetta ja saman verran bensaa oli uimurikammiossa eli noin 2 centtiä.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 10 Elo 2015, 12:35 
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Avatar

Liittynyt: 07 Marras 2011, 00:35
Viestit: 125
Tervehdys!

Oletko koittanut varoiksi vaihtaa tulpanhattuja? Aikoinaan tulimme mökiltä isäni kanssa pysähtyen 60km matkalla kymmenkunta kertaa. Silloin kesken ajon voimat vaan hävisi koneesta ja lopulta sammui kun painoi kytkimen pohjaan. noin5-10min odottelun jälkeen lähti aina nätisti käymään ja tehot oli tallella. Syylliseksi paljastui viallinen tulpanhattu joka lämmetessään ilmeisesti muuttui täysin johtamattomaksi, mutta jäähdyttyään pelasi normaalisti. Onneksi pysähdyimme viimeisen kerran vanhan hämeenlinnan tien varrella olleen talon kohdalle jossa oli pihassa kolme warrea odottamassa maatumistaa. tuolta talosta saimme tulpanhatun ja loppumatka helsinkiin sujui ilman ongelmia.

-iippo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 10 Elo 2015, 13:53 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 807
Paikkakunta: Pietarsaari
Kiitos vinkistä.

Vähän tuntuu että se olisi jotain sytytysjärjestelmässä, mikä kuumenessa lopettaa toimintansa.
Ja käynnistysongelmat viikon seisokin jälkeen on jotain muuta.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 10 Elo 2015, 21:53 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen

Liittynyt: 20 Kesä 2013, 20:26
Viestit: 323
Tarkistapa akun liitokset, maadoitusliitoksetkin akusta lähtien. Tässä olisi hyvä olla yleismittari. Esim. akun miinusnavan ja rungon, korin ja moottorin väliillä ei sovi olla jännitteitä, enintään muutama 10mV. Jos enemmä, niin jossain liitoksessa on häviötä, jännitehäviötä. Siten sellainen myös rajoittaa virrankulkua pudottaen kohteen jännitettä. Vaikkapa juuri sytkäsysteemissä, jos moottorin maadoitus ei ole ok, Siitä seuraa mm. sytkäongelmia, muiden lisäksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 13 Elo 2015, 19:33 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 807
Paikkakunta: Pietarsaari
Tänään yritin mitata jännitteet. Vähän vaikea tulilasin läpi katsoa, mutta tässä mitä näin.

Akun jännite ilman kuorma : 12 V
Akun jännite käynnistyksen aikana : 9 - 10 V
Sytytyspuolan jännite käynnistyksessä: 8 - 9 V

Laitoin ylimääräisen johdon akun plussapuolesta suoraan sytytyspyolelle, muttei käynnistynyt.

Laitoin käynnistyaapua akulle ja silloin jännite käynnistyksen aikana oli noin 10 V. Se ei kuitenkin lähtenyt käyntiin.

Aukasin kaasarin uimurikammio ja siellä oli noin 2 centtiä bensaa. Kaadoin siihen lisää bensaa, että pinta oli noin 3 senttiä. Heti se lähti käyntiin apuakun kanssa.

Huomenna tarkistan rikastimen jousen kiristystä, sekä uimurin asentoa.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 14 Elo 2015, 10:40 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen

Liittynyt: 20 Kesä 2013, 20:26
Viestit: 323
Siis 12V? Se kertoo akun olevan vajaavarattu, tai jo vähän vanhentunut. Silloin yleensä käynnistyy huonommin. Kipinää on, joka pytyssä? Bensapumppu, joskus on "talvibensa" tehnyt kiusaa, kesemmällä. Heikko kipinä voi näkyä "taivasalla", mutta ei enää pytyssä, jossa on vähän puristuksia. Se vaatii suuremman syttymisjännitteen kipinälle. Kohon neulaventtiilin, pinnankorkeuden tarkistus: Kaasarin kansi kädessä, pystyssä, koho roikkuu, pitäisi muistaakseni 8mm (10mm?)poranterä sopia kohon ja kannen väliin. Kun kohon lippa "nojaa" neulaventtiiliin. Ja venttiili sulkeutunut. Kakskurkkuisessa tuo terä 10mm.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 15 Elo 2015, 11:09 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 807
Paikkakunta: Pietarsaari
Tarkistin rikastimen jousi kaasuttimessa ja se tuntuu olevan sopivasti kireällä. Irrotin kaasuttimen kansi ja mittasin kohokkeen etäisyys tiivistepinnasta, kun se koskettaa jousitettua neulaa. Se oli 16,5 mm, ja kohokken kieli oli tiivistepinnan suuntainen. Tarkistin mitä sen pitäisi olla, mutten löytynyt BVF-36:lle tiedot. BVF-40:ssä se pitää olla 12,5 mm.

Sitten löysin sivun missä sanottiin, että bensataso kelluvan kohokkeen mukana pitää olla 25-27 mm BVF-36:llä ja 24-25 mm BVF-40:llä tiivistepinnasta. Niin tein ohuemman tiivisteen uimuriventtillin alla. Näin sain uimurin etäisyys tiiivistepinnasta 14 mm.

Ja sitten testiajoa 10 km kaupunkiin. Lähti toisella yrityksellä käyntiin. Valitettavasti moottori sammui kolme kertaa tyhjäkäynnillä ja yhden kuormitettuna. Kun odotin muutama minuuttia, niin Warre lähti toisella yrityksellä käyntiin. Ja kahden kauppaan edestä se lähti käyntiin kiltisti. Tarkistin tyhjäkäyntiseosruuvia ja se oli 1,5 kierrosta auki kuten käsikirjassa sanotaan.

Kotona tullessani tarkistin sytytystulpan. Se oli ruskea muttei musta. Latoin moottoria käyntiin ja aloitin tiukentamaan tyhjäkäyntiseosruuvin. Puoli kierroksen jäljellä kierrosluvut pienenivät ja antamaani kaasua en pystynyt pelastamaan moottorin käyntiä. Pari minuutin odotusaika ja kokeilin uudestaan. Vain puoli kierrosta auki vähentää kyllä kierrosluvut, että jätin sen yhdellä kierroksella auki.

Moottori käy nyt 1,5 minuttia tyhjäkäynnilla pihalla ennenkuin se sammuu. Tässä kuva uimurikammiosta sen jälkeen.
Liitteet:
DSC09001.JPG
DSC09001.JPG [ 117.63 KiB | Katsottu 21328 kertaa ]

Enää vain sentin verran bensaa. Eli se ei ole pystynyt imemään tarpeeksi bensaa. Takaisin ruudulle yksi.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori voi sammua yhtäkkiä, eikä lähteä käyntiin.
ViestiLähetetty: 16 Elo 2015, 10:19 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen

Liittynyt: 20 Kesä 2013, 20:26
Viestit: 323
Bensankorkeus säädellään kohon kielekettä taivuttamalla. Koetapa säätää: 10mm poranterä kohon yläpinnan ja kannenvälissä, kun kansi on pystyssä ja koho roikkuu. Tällöin kieleke makaa neulaventtiliin ja pitää sen suljettuna. Tällaiset ohjeet olen joskus saanut ao. huollosta. Liian alhainen bensanpinta, liian vähän bensaa ja voitelua......
2-kurkkuisen kaasuläppien säätö: näin olen tehnyt: I-kurkku, läppä säädetään ensin kiinni, sitten auki 0,59mm, II-läppä auki 0,17mm. Nämä tein heittokellolla läpän reunasta mitattuna. Toimi ongelmitta, siis moottori.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/4   [ 31 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com