Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Ifa F8 akselin ympäristö
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=11323
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Karhu [ 06 Huhti 2020, 17:22 ]
Viestin otsikko:  Ifa F8 akselin ympäristö

Viime kesänä jäi hääkeikka kesken kun kuvan osa ”pamahti” levälleen. Aikaa kuluu ja homma ei etene oikein mitenkään kun ei tiedä miten lähtisi toissijaisesti etenemään. Onko kellään kokemusta kuvan osan vaihdosta?
Ongelmana siis neljän pultin paikoilleen saattaminen kun eivät akselin levätessä alhaalla, tapaa kierteitään. Eli jotakin pitäisi purkaa mutta mikä olisi järkevin vaihtoehto saada akseli vaakatasoon jotta tuo ”lautanen” menisi syvemmälle paikoilleen. Asiaa ei yhtään helpota ”lautasen” sisällä olevat kumitiivisteet.
Vaihtoehtoina siis purkaa lehtijouset,mitä huomioitava? Ei mitään kokemusta asiasta.
Napa-asetelma joka sekään ei kokemattomalle hyvä ajatus?

Liitteet:
2728C187-E6E2-4163-89FF-475B73A3068C.jpeg
2728C187-E6E2-4163-89FF-475B73A3068C.jpeg [ 86.3 KiB | Katsottu 7237 kertaa ]

Kirjoittaja:  Karhu [ 06 Huhti 2020, 17:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Ifa F8 akselin ympäristö

Ja lisäyksenä vielä että laustasten toisiaan kohtaamista yritetty edesauttaa laittamalla pitkiä pultteja (kuten kuvassa)välimuttereilla ja kiristämällä niillä mutta eteen tulee sama ongelma.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 06 Huhti 2020, 17:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Ifa F8 akselin ympäristö

F8:ia tuntematta lähtisin kuitenkin siitä että ota pyörännapa vetoakseleineen pois.
Sitten tuo kuminivel kokonaisuudessaan pois laatikon kyljestä, on sieltä nivelen keskeltä syvältä kiinni 14mm pultilla.
Kun osa on käsissä, niin uusi sanalla kumit ja kiinnitysruuvit.
Limppunippuun ruuvipenkissä ja takaisin paikalle.

Tuo näyttäisi täysin samanlaiselta kuin on käytetty F9:ssä ja 311:ssä.

Voi vaatia muidenkin osien irroitusta että saa pois paikaltaan.


AJ

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 06 Huhti 2020, 19:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Ifa F8 akselin ympäristö

Juuri näin, kuten pyhimys sanoo. Minulta löytyy uudet kumit ja ruuvit.

Kirjoittaja:  Karhu [ 09 Huhti 2020, 18:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Ifa F8 akselin ympäristö

pyhimys kirjoitti:
F8:ia tuntematta lähtisin kuitenkin siitä että ota pyörännapa vetoakseleineen pois.
Sitten tuo kuminivel kokonaisuudessaan pois laatikon kyljestä, on sieltä nivelen keskeltä syvältä kiinni 14mm pultilla.
Kun osa on käsissä, niin uusi sanalla kumit ja kiinnitysruuvit.
Limppunippuun ruuvipenkissä ja takaisin paikalle.

Tuo näyttäisi täysin samanlaiselta kuin on käytetty F9:ssä ja 311:ssä.

Voi vaatia muidenkin osien irroitusta että saa pois paikaltaan.


AJ

Miten tuo etenee tuosta eteenpäin?

Liitteet:
A7F26E68-33C0-4066-A443-8A22393E55E3.jpeg
A7F26E68-33C0-4066-A443-8A22393E55E3.jpeg [ 12.65 KiB | Katsottu 7111 kertaa ]
986664F2-7AB6-418F-84B2-5CD0820ADE9C.jpeg
986664F2-7AB6-418F-84B2-5CD0820ADE9C.jpeg [ 12.65 KiB | Katsottu 7111 kertaa ]

Kirjoittaja:  pyhimys [ 09 Huhti 2020, 20:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Ifa F8 akselin ympäristö

F9:ssä riittää, että irrottaa yläpään pultin, eli irrottaa tuon siitä lehtijousen päästä. Raidetangon pää pitää myös löysätä.
Sitten ripustusta saa väännettyä ulospäin niin paljon että vetoakseli tulee ulos siitä kuminivelen poorista.
Eiköhän tuo toimi F8:ssa samoin.

Takaisin laittaessa pitää sitten katsoa, että nivelen haarukat tulee oikeassa suhteessa, muuten puistaa kuin piru kerjäläistä.

Kirjoittaja:  Karhu [ 02 Touko 2020, 12:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Ifa F8 akselin ympäristö

pyhimys kirjoitti:
F9:ssä riittää, että irrottaa yläpään pultin, eli irrottaa tuon siitä lehtijousen päästä. Raidetangon pää pitää myös löysätä.
Sitten ripustusta saa väännettyä ulospäin niin paljon että vetoakseli tulee ulos siitä kuminivelen poorista.
Eiköhän tuo toimi F8:ssa samoin.

Takaisin laittaessa pitää sitten katsoa, että nivelen haarukat tulee oikeassa suhteessa, muuten puistaa kuin piru kerjäläistä.


Nyt olis purettuna kaikki muut paitsi sisin kumilaippaosa, onko se kierteillä vai ulosvedettävä?

Liitteet:
Ifa kumilaippa.jpg
Ifa kumilaippa.jpg [ 31.33 KiB | Katsottu 6837 kertaa ]

Kirjoittaja:  pyhimys [ 02 Touko 2020, 14:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Ifa F8 akselin ympäristö

Pooreilla eli ulosvedettävä.
Pitäisi lähteä ihan käsivoimin.

Kasaa tuo valmiiksi nippuun irrallaan ja kokonaisena limppuna paikalle. Olisi pitänyt kyllä irrotakin kokonaisena.

Kirjoittaja:  Karhu [ 04 Touko 2020, 16:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Ifa F8 akselin ympäristö

pyhimys kirjoitti:
Pooreilla eli ulosvedettävä.
Pitäisi lähteä ihan käsivoimin.

Kasaa tuo valmiiksi nippuun irrallaan ja kokonaisena limppuna paikalle. Olisi pitänyt kyllä irrotakin kokonaisena.




On kyllä niin tiukassa että kysyttävä vielä uudestaan kuvien kanssa että kuvassa näkyvillä kierteillä ei siis ole kiinnityksen kanssa mitään tekemistä ja että sisempi laippa on samanlainen kuin ulompi. Sisemmässä kun näkyy vain kahdet kierteet etten varmasti riko mitään jos alan käyttää kättä pidempää ihan huolella? Ei siis sorkkaraudalla nätisti vääntämällä ihan kevyesti, vielä hievahdakkaan.

Liitteet:
Ulompi laippaosa.jpg
Ulompi laippaosa.jpg [ 78.88 KiB | Katsottu 6749 kertaa ]
Sisempi laippaosa.jpg
Sisempi laippaosa.jpg [ 67.42 KiB | Katsottu 6749 kertaa ]

Kirjoittaja:  pyhimys [ 05 Touko 2020, 07:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Ifa F8 akselin ympäristö

No tällä tarkemmalla kuvalla pitää todeta, että tuo on erilainen kuin F9:ssä ja tietämys loppuu.
Viisaammat saa neuvoa irrotuksen kanssa.

Olettaisin että tuo kuitenkin lähtee vetämällä, on vain tiukasti laakerin sisällä.

Kumit saa kyllä tuossa paikallakin asennettua, mutta on huomattavasti ikävämpi homma.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/