Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/3   [ 26 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 08 Marras 2019, 20:32 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1425
Olen siinä uskossa, että 312-mallin sisänivel olisi sama, kuin 353-mallissa. Nivelen kuppi on vaan laatikon ulkopuolinen ja akseli luonnollisesti lyhyempi. Ei ole aivan varmaa tietoa, kun en ole sellaista akselia käsissä pidellyt.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 09 Marras 2019, 10:19 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen
Avatar

Liittynyt: 17 Joulu 2010, 19:04
Viestit: 274
Toveri Sladimir kirjoitti:
Olen siinä uskossa, että 312-mallin sisänivel olisi sama, kuin 353-mallissa. Nivelen kuppi on vaan laatikon ulkopuolinen ja akseli luonnollisesti lyhyempi. Ei ole aivan varmaa tietoa, kun en ole sellaista akselia käsissä pidellyt.
Ei parahin Toveri, ei se ole sama. 312:n tripoidi on isompi ja kuulat (tai mitä piruja ovatkin) ovat isommat ja jotenkin muodoltaan erilaiset, symmetriset. Alkuunsa jossain näkemäni luonnoksen mukaan nivelestä piti tehdä kaksiakselinen eli vaan kaksi neulalaakeria. No tekninen järki voitti talousniuhot ehkä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 09 Marras 2019, 20:52 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1425
Vai niin on markkinat. Varaosakirja "312" tuntee vain kokonaisen vetoakselin, eikä erittele sisäniveltä. Vaihteistoa ei siinä kirjassa ole ollenkaan, joten sisänivelen pesää ei näy missään. Unkarin setä tarjosi Barkaksen triboideja, mutta Barkaksessa ei sellaisia ole. Olisiko ne sitten 312-mallin? Oliko Kalevilla antaa mittoja tuosta nivelestä? Vähän "off topic", mutta antakaa anteeksi.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 09 Marras 2019, 21:42 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 364
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Sen laakerikehärenkaan mitat ovat kirjallisuuden mukaan:
ulkohalkaisija 28,9 mm, leveys 69 mm, sisähalkaisija 18,15mm.
Tästä mainintana; "akseliin, joka on lyhyempi, isompi rengas, vaihteiston ulkopuolella olevat nivelet".
Tämän yhteydessä on nivelen sopivuus merkitty 312/353.1, toisessa kohtaa puhutaan nivelestä 312.2/353.1.

Ja laakerineulan mitat löysin malliin 312/1, onko tämä sitten se kaksitappinen vai tripodinivel?
1,94 x 11,6 mm.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 10 Marras 2019, 01:46 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 807
Paikkakunta: Pietarsaari
Ensimmäisen autoni oli Wartburg 353 vm. 1967, jolla oli 312 vaihdelaatikkoa. Koska vaihdelaatikko piti ääntä, ostin käytetyn vaihdelaatikon. Se oli ollut 311:ssa. Sisänivelet sopivat kumirenkaiden vääntöhaarukan sijaan. 312:n vaihdelaatikon möin myöhemmin pois, ja todennäköisesti se nyt istuu virhreävalkoisessa 311:ssä. 312:n nivelakselit suuremmilla tripoidiholkilla menivät roskikseen, koska eivät ne 353 vaihdelaatikkoon sovinneet.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 10 Marras 2019, 08:06 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen
Avatar

Liittynyt: 17 Joulu 2010, 19:04
Viestit: 274
warremies kirjoitti:
Sen laakerikehärenkaan mitat ovat kirjallisuuden mukaan:
ulkohalkaisija 28,9 mm, leveys 69 mm, sisähalkaisija 18,15mm.
Tästä mainintana; "akseliin, joka on lyhyempi, isompi rengas, vaihteiston ulkopuolella olevat nivelet".
Tämän yhteydessä on nivelen sopivuus merkitty 312/353.1, toisessa kohtaa puhutaan nivelestä 312.2/353.1.

Ja laakerineulan mitat löysin malliin 312/1, onko tämä sitten se kaksitappinen vai tripodinivel?
1,94 x 11,6 mm.

:kiitos: Jälleen vertaistukiryhmä osoittaa tarpeellisuutensa! Vastauksia löytyy tuommoisiin erikoiskysymyksiinkin. Näitä akseleita kun ei niin hirveästi käytetty, eikä ole säilynytkään. Olisiko tuo leveys 16,9? Taidan viettää isäinpäivän pesemällä ja mittaamalla yhden tripoidin. Kun on tämmöinen mittatieto saatavilla, voin hiukka arvioida osien kuluneisuutta. Toki vaihtopaloja ei het´hyllystä taida saada? Warremies: mitä lähdeteosta käytit? Siinä voisi olla muutakin mukavaa tietoa. :IFA:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 10 Marras 2019, 12:47 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 364
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
En edes kyseenalaistanut tuota 69mm mittaa kun käänsin tekstiä saksasta!!

Se voi olla, että kehärenkaan leveys on 16,9mm, tai sitten voidaan puhua myös sen laatikon puolen kupin leveydestä, tai sitten liukumatkasta joka on käytössä kun nivel liikkuu jouston aikana.

Alkuperäisessä tekstissä lukee "Breite 69", ja se on "leveys".

Teksti on peräisin huonokuntoisesta kannettomasta korjausopaskirjasta joka tuli eräiden osien mukana joku aika sitten. Painettu varmaankin 80-luvulla.

Katselen tänään onko suomenkielisessä kirjallisuudessa mitään noista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 10 Marras 2019, 18:07 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen
Avatar

Liittynyt: 17 Joulu 2010, 19:04
Viestit: 274
Liitteet:
312 tri.jpg
312 tri.jpg [ 291.02 KiB | Katsottu 10089 kertaa ]
warremies kirjoitti:
En edes kyseenalaistanut tuota 69mm mittaa kun käänsin tekstiä saksasta!!

Se voi olla, että kehärenkaan leveys on 16,9mm, tai sitten voidaan puhua myös sen laatikon puolen kupin leveydestä, tai sitten liukumatkasta joka on käytössä kun nivel liikkuu jouston aikana.

Alkuperäisessä tekstissä lukee "Breite 69", ja se on "leveys".

Teksti on peräisin huonokuntoisesta kannettomasta korjausopaskirjasta joka tuli eräiden osien mukana joku aika sitten. Painettu varmaankin 80-luvulla.

Katselen tänään onko suomenkielisessä kirjallisuudessa mitään noista.

Jatketaan vielä (vaikka tämä ei alkuperäiseen ongelmaan liity kuin etäisesti): Breite on tosiaan leveys. Mittailin yhtä kehärengasta ja sain jonkin verran suuremmat luvut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 10 Marras 2019, 18:20 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 364
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
312/353 kirjassa on yhdessä kuvassa kaksitappinen akseli ja kahdessa vastaava malja vaihteiston kyljessä. Nämä ovat vain kuvituskuvia, eikä tekstissä puhuta niistä mitään.
Kaksitappisen vetoakselin laakerointi on kuvassa tehty aika ison näköisellä ristinivelkupilla, lieneekö sitten sama kuin ensimmäisissä B1000 tai jossain 4-veto Roburissa?

Tarkempien tietojen puutteessa voitaneen tämä unohtaa ja arvella sen olleen jonkin esisarjan kokeilua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteet ravistaa
ViestiLähetetty: 10 Marras 2019, 18:48 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen
Avatar

Liittynyt: 17 Joulu 2010, 19:04
Viestit: 274
No, neulat taitavat olla samat 312 ja 353 kesken, määrä vaan isompi (34 ? kpl). Mutta se alkuperäinen asia: Moottorin kolme kiinnityspistettä: jos yksi niistä on yllättävästi hajalla, voipi kovasi täristää hevosvoimien väännellessä. Samaten se saattaisi jotenkin haitata vaihteiden solahtelua kohdilleen. Ja on tosiaan helppo testata. :DDR2:


Viimeksi muokannut hara päivämäärä 28 Touko 2021, 11:23, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/3   [ 26 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com