Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

pallonivelen suojakumi
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10947
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  heikki [ 12 Touko 2017, 06:55 ]
Viestin otsikko:  pallonivelen suojakumi

Katsastin eilen warren, kelpasi, ilman mitään merkintöjä. Eka kerran mulla jarrutkin tasan nolla, käsi ja jalkajarru.Katsastaja(kiinnostunut vanhoista vehkeista) sanoi että pallonivelen suojakumi kannattaa vaihtaa, olihan siinä pykämiä. Miten helpommin vaihto käy, tunkilla ylös, pyörä pois, isomutteri auki...uusi kumi ja pyörä paikalleen...?

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 12 Touko 2017, 10:15 ]
Viestin otsikko:  Re: pallonivelen suojakumi

Onhan Sinulla varaniveliä? Tai muuten sopivia. Sellainen kunnostettuna on helppo vaihtaa. Olka-akselista nivelen mutteri pois, sanoin tukivarresta 2 pulttia, lukitukset avaten. Tein tämän joskus, montulla. Ei muuta, kuin nivel irti ja uusi paikalleen. Nivelen varsi(lieriö) rasvaten*. Auto sai olla pyörillään. Pitää vaan varmistaa hyvä paikallaanpysyminen. *Jos jo aiemmin ollut rasvattuna, niin nivel irtoaa taas helposti. Mutta jos löysäät tukivarren kiinnitystä, puslia, niin kiristä ne vasta, kun auto on pyörillään.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 12 Touko 2017, 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: pallonivelen suojakumi

Alapallonkumi:
1.Pyörä pois.
2. Alapallonmutteri 24mm avaimella pois.
3. Väännä alatukivartta esim. rautakangella alas. Pallonivelen tappi ei ole kartio!
4. Irroita pallonivel 13 mm avaimella.

Yläpallonkumi:
1.Pyörä pois.
2. Yläpallonmutteri 24mm avaimella irti.
3. Aseta moskan kiilapää napakannakkeen päälle ylätukivarren viereen ja lyö toisella moskalla toisen moskan kantaan.
4. Irroita pallonivel 13mm avaimella ja iskarin palloniveleen kiinnittyvä mutteri 17 mm avaimella.

Suojakumin vaihto (koska suojakumeja on erinlaisia eri valmistajalta, täytyy kiinnityksessä tehdä valintoja tilanteen mukaan.:
1.Laita palloniven ruuvipenkkiin kiinnitystappi ylöspäin.
2.Poista kumi, puhdista vanhat rasvat ja voitele vaseliinilla.
3.Voitele pallonivelen akseli kohdasta, johon suojakumin sisäkaulus asettuu
4. Asenna uusi kumi paikoilleen ja kiristä suurempi kaulus rautalangalla, jos kumissa on ura langalle. Urattomassa mallissa on terävä olake pallovelessä olevaan uraan, jolloin voi käyttää nippusidettä kumin kiinnitykseen. Sikaflex kumin kiinnituksen varmistamiseksi ei ole pahaksi.
5. Mikäli kumi nousee yläkaulukseen herkästi, älä laita sisäkaulukseen lankaa ollenkaan, niin tappi kääntyy kumin sisällä herkemmin. Jos se ei pysy paikoillaan, laita rautalanka. Jos sisäkaulus kiristetään tiukaksi, kumi taipuu kääntymisessä ja kumi on lyhytikäinen.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Varo murrosnivelkumin vaurioittamista. Varo kääntämästä napaa liikaa sivulle, ettei vetoakselin sisänivel tule ulos pesästään. Tässä yhteydessä on hyvä raottaa vetoakselin sisänivelenkumia ja lisätä sinne rasvaa. Menestystä!

Kirjoittaja:  heikki [ 12 Touko 2017, 18:46 ]
Viestin otsikko:  Re: pallonivelen suojakumi

Kiitoksia!
Tiukat tuntuu nivelet olevan, virkamieskin samaa mieltä. Pitää nuo suojakumit laittaa tilaukseen, kaikki neljä kerralla. Vaihdan myöhemmin kesällä, miten innostun.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 01 Elo 2017, 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: pallonivelen suojakumi

Asennusohjetta kumin kiinnityksen osalta muokattu, kun vaihto on nyt tuoreessa muistissa. Kommentoikaa tuota kumin kiinnitystä, kun kumivaihtoehtoja on kahta eri mallia.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 01 Elo 2017, 22:41 ]
Viestin otsikko:  Re: pallonivelen suojakumi

Ensinmäistä kertaa taistelin pitkään alanivelien kanssa, kun en tiennyt että alatukivarsien kumit painavan sen ylöspäin. Käyttäkää rautatankoa kuten Sladimir jo on kirjoittanut.

Yleensä laitan raskas vastakappaleen tapin kiinnityskohtaassa ja vasaroin toiselta puolelta vasaralla samalla painaen pallonivelen alas. Sillä olen tähän asti pärjännyt.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/