Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Lämmityslaite vuotaa
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10881
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  PPP [ 04 Marras 2016, 15:06 ]
Viestin otsikko:  Lämmityslaite vuotaa

Lämmityslaitteen yläreunasta aika läheltä ilmausruuvia tihkuu nestettä, jota hupenee sitä kautta pari litraa tuhannella kilometrillä. Lieneekö saatavissa ehjäksi tinaamalla, vai pitäisikö katsella vaihtolämppäriä? Pöljän valinnassa ei taida olla listalla.

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 04 Marras 2016, 18:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmityslaite vuotaa

Paha sanoa korjaamisesta näkemättä, mutta yrittäminen ei paljon maksa jos itse tekee.

Jos kyseessä 353W niin vaihtolämppäreiden saaminen ei pitäisi olla ongelma, ainakaan itsellä ei risaa kennoa ole vielä tullut purkuautoissa vastaan. Jos et lähempää löydä niin voin kurkata Lempäälästä omista varastoista josko yksi liikenisi ;)

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 05 Marras 2016, 10:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmityslaite vuotaa

Todennäköisesti helppo tinata, kun vielä ihan tukevanoloista messinkiä. Pöljän varastosta myös uusi 80€. Kaikkea ei ole sivuilla, vain useimmin kysytyt osat.

Kirjoittaja:  PPP [ 08 Marras 2016, 15:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmityslaite vuotaa

Kiitoksia vastauksista, täytyy katsoa jos osaisi tinata. Toki jos Lempäälässä ja Pöljällä on kelpoa tavaraa hyllyssä niin vaihtokin voisi olla mahdollinen.

Kirjoittaja:  Schabowski [ 10 Marras 2016, 00:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmityslaite vuotaa

PPP kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista, täytyy katsoa jos osaisi tinata. Toki jos Lempäälässä ja Pöljällä on kelpoa tavaraa hyllyssä niin vaihtokin voisi olla mahdollinen.


Ethän kuitenkaan hävitä vanhaa hieman vuotavaa kennoa metallinkeräykseen? Jos et itse osaa, halua tai pysty tinaamaan, niin luovuta osa mieluusti jollekin sellaiselle joka osaa.

Putkimiehet tinaavat jopa kaukolämpöverkkoon kytketyn lämmönvaihtimen putkia, joissa virtaa 24/7 kuumaa vettä suurella paineella, joten uskon auton lämmityskennon tinaamisen onnistumiseen. Taitoa ja osaamista toki tarvitaan.

Wartburgiin alun perin asennetut osat harvinaistuvat jatkuvasti, joten vanhoista ja korjauskelpoisista osista kannattaa pitää hyvä huoli.

Kirjoittaja:  warremies [ 10 Marras 2016, 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmityslaite vuotaa

Jos esimerkiksi kennon pääty on pullistunut juotoksista auki jäätymisen seurauksena, on paikkaus juottamalla nopea ja helppo homma kun vanha tinapinta vain sulatetaan takaisin puhdistuksen jälkeen. Lisäliitäntöjen kiinnijuottaminen onnistuu myös kun sovitteet tehdään oikein.

Mikäli pelti itsessään on syöpynyt materiaalin haurastumisen myötä (sinkkikato) on korjaaminen jo hankalampaa.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 02 Tammi 2017, 14:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmityslaite vuotaa

Korjailtu on. Tarvitsee hyvät juotoskapineet, juotetta ja juotosnestettä. Pieni retkikeitinpulloinen "pöhinä", tai kapea nestekaasuliekki riittää. Ja homman jälkeen hyvät huuhtelut.

Kirjoittaja:  PPP [ 04 Elo 2017, 13:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmityslaite vuotaa

Sain purkuosana lämmityslaitteen kennon. Maalasin nätiksi ja vaihdoin. Ruostuneiden mutterien ansiosta normaaliin tapaan puolen päivän homma. Jos pultit pyörivät ympäri, ohjaamon puolelta ei pääse käsiksi kantoihin. No vaihto onnistui kuitenkin lopulta. Ilmaus ja kone käyntiin. Hyvältä näytti hetken, kunnes lämmityslaitteen hanasta alkoi tihkua ylöspäin nestettä, eli hanan tiiviste vuotanee. Järjestelmä vetäisee ilmat siitä, ja ollaan taas lähtötilanteessa, eli otsikon mukaisesti "lämmityslaite vuotaa".

Voiko vanhasta lämmityslaitteesta ottaa ehjän hanan tilalle? Irtoaako pihdeillä kääntämällä vai onko jollakin tavalla kiinteäksi juotettu? Pöljällä näkyisi olevan koko hana ostettavissa.

Piti mennä huomenna Warrella Hurissalon vanhojen ajoneuvojen tapahtumaan, mutta eipä sitten mennä.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 04 Elo 2017, 18:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmityslaite vuotaa

Kiertämällä lähtee irti.

Kirjoittaja:  PPP [ 05 Elo 2017, 20:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmityslaite vuotaa

Kiitos, molemmat lähtivät kiertämällä.

Vaihtohana ei vuoda ylöspäin. Vuoto siirtyi nyt hanan kierteeseen. Vanhasta ("IFA 82") otin sen kuparisen prikan, joka siellä välissä on, vaihtolämppärissä ("BARKAS") en tällaista prikkaa havainnut olevan. Ilman prikkaa hana kiertyy melkein 1/4 yli sen pystysuoran asennon, johon sen pitäisi pysähtyä. Suoraan se ei jää prikan kanssakaan. Mutta asento kuin asento, tippoja putoilee ja ilma kuplii sitten paisarissa. Onko näitä hanoja hieman erilaisilla kauloilla, vai mikä tässä on niin vaikeaa.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/