Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Warre ei käynnisty vaikka saa bensaa ja kipinää!
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10119
Sivu 2/2

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 20 Elo 2013, 21:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Warre ei käynnisty vaikka saa bensaa ja kipinää!

Jos kohon kieleke on alkuperäisessä säädössä, älä koske. Tai vertaa alkuperäiseen säätöön. Laihemmalle ei kannata, saattaa moottorin laakerit tykätä pahaa, ajan myötä. Mulla oli jossain vaiheessa kaikki reservikohotkin juotoksineen tarkistettuja, ei tarvinnut pelätä, että rupeaisi sukeltaa....

Kirjoittaja:  Samuli [ 21 Elo 2013, 09:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Warre ei käynnisty vaikka saa bensaa ja kipinää!

Moi!

Juotin eilen sen vanhan kohon kuntoon. Vuosi vielä kahdesta kohdasta. Tinaa tuli kuitenkin käytettyä sen verran, että säädn kohon kielekettä hieman ylöspäin. Sain tolta Dirk Langelta kaasarin kaikki arvot josta selviää mm. nestepinnan taso, joka on muistaakseni 25 mm +- 2,5. Laitan tulemaan, jos joku kaipaa!

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 21 Elo 2013, 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Warre ei käynnisty vaikka saa bensaa ja kipinää!

Lainaus korjauskäsikirjasta 1977 kaasutimesta BVF 40.

"Mittaa kohon ja kasuttimen kannen tiivistepinnan välinen etäisyys, jonka tulle olla 12,5 +/- 0,3 mm, joka vastaa polttonestepinnan korkeutta. Suoritettaessa tätä mittausta, varmista, että kohon saranoiden vipu on yhdensuuntainen tiivistepinnan kanssa ja että neulaventiilin jousikuormitettu kara koskettaa juuri ja juuri sitä, mutta se ei vielä avaudu."

Ensinmäisen lauseke ymmärrrän kuin kuvaa katson, mutta viimeisen lauseen on kyllä vähän epäselvää. Kai sen takia koho pitää roikkua alaspäin, ettei jousi painetaan kasaan, ja mitattaisi etäisyys koholle, kun se on väärässä asennossa.

Tietysti bensapinta on tärkein, ja etenkin kuin kohoa on raskaampaa kuin alkuperäinen kohoa. Jos saat bensapinnan mitatuksi se on paras ratkaisu.

Kirjoittaja:  Samuli [ 22 Elo 2013, 12:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Warre ei käynnisty vaikka saa bensaa ja kipinää!

Kiitos paljon neuvosta!

Tuota pitää kokeilla, koska on looginen ja ymmärrettävä. Tarkoittanee tasoa, kun kaasarin kansi on avattu ja sekä kansi että koho poissa. Löysin Dirk Langen lähettämän uuden kohon. Testaan sen pitävyyttä kuumassa vedessä. Sitten kevyt asennus. Sen jälkeen kaadan bensaa kunnes ei enää mene, otan autki ja mittaan pinnan antamasi ohjeen mukaisesti. Hyvä, korjaamokäsikirjaa, jonka juuri sain, kannattaa ilmeisesti lukea!

T. Sauli

Kirjoittaja:  warremies [ 22 Elo 2013, 13:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Warre ei käynnisty vaikka saa bensaa ja kipinää!

Samuli kirjoitti:

Tarkoittanee tasoa, kun kaasarin kansi on avattu ja sekä kansi että koho poissa.

Sen jälkeen kaadan bensaa kunnes ei enää mene, otan autki ja mittaan pinnan antamasi ohjeen mukaisesti.


NO JUU EI!!

Avataan kaasuttimen kannen ruuvit, käännetään kansi pystyyn koho alaspäin, kokeillaan 40mm BVF:n tapauksessa esim. 12,5mm poranterällä onko kohon ja kannen väli oikea kun kohon kieli koskettaa neulaventtiiliä. Jos ei, niin voi säätää haluamaansa suuntaan taivuttamalla varovasti kohon kieltä.

Neulaventtiilin toiminnan voi testata vaikka puhaltamalla letkuliitäntään ja liikuttamalla samalla kohoa kuten se liikkuisi kohokammiossa.

Kaasuttimen polttoainepinnan tarkistukseen ilman purkamista on korjaamokäsikirjassa piirustukset mittavälineen rakentamiseksi (40mm BVF-kaasuttimille).

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 30 Elo 2013, 10:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Warre ei käynnisty vaikka saa bensaa ja kipinää!

Toisaalta, kyllä liiat tinat saa pois.. :)

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 28 Kesä 2014, 10:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Warre ei käynnisty vaikka saa bensaa ja kipinää!

Palataans vanhaan asiaan. Kohon säätö alaspäin= bensapintaa alas, johtaa herkempään kierroskäytökseen, mutta myös lisääntyneeseen laakerien ja mäntien kulumiseen. Jopa kiinnileikkautumiseen. Syynä juuri vähentynyt voitelu. Tämä säätö onkin taidetta esim 2-T-kilpakoneissa. Saada kierroskäyttäytyminen ja teho huippuunsa koneen hajoamatta.
Löysin ohjeen kaksikurkkuisen kaasarista: Kun kaasarin kansi pystysuorassa, kohon ja kannen alatason väli 10mm, pitää neulaventtiilin siinä olla sulkeutunut. Muut säädöt: I-kurkku, läppä ensin kiinni, sitten auki 0,59mm läpän reunalla, II-kurkku vastaavasti 0,17mm. Siitä en ole varma, onko kyseessä syntyvä rakomitta, vain läpän liikepoikkeama. Liikepoikkeaman mukaan joskus säädin.

Sivu 2/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/