Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Ylläri laatikossa
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10109
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  pyhimys [ 31 Heinä 2013, 21:57 ]
Viestin otsikko:  Ylläri laatikossa

Laatikosta löytyi öljynvaihdon yhteydessä 9x14 mm laakerirulla.
Onko laatikossa tuollaisia rullia omaavia laakereita, vai onko tuo käytännön pila?
Laatikko kyllä pelaa ja vaihtaa ihan hyvin, eikä pidä ääntä.
No eihän se laakeri yhtä rullaa kaipaa, mutta oliko tuo ensimmäinen joka tuolta on löytynyt, sitä ei tiedä?

AJ

Liitteet:
WP_20130731_001.jpg
WP_20130731_001.jpg [ 86.85 KiB | Katsottu 15158 kertaa ]

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 31 Heinä 2013, 23:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Ylläri laatikossa

Vapaakytkimen rullalta vaikuttaa...

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 31 Heinä 2013, 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Ylläri laatikossa

Näyttäisi olevan vapaakytkimen lukkorulla, yksi niistä. Tuliko muuta, silppua?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 01 Elo 2013, 01:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Ylläri laatikossa

Katson 353:n vaihdelaatikon leikkauskuvan. Jos lukkorengas puuttuu kytkinakselissa, niin voisin kuvitella että kytkinakseli keskinmäisineen laakerineen on päässyt vähän ulos ja yhden tai enemmän rullia on lähtenyt pois paikoistaan. Oletan että jos moottori on asennettu, niin painelaakeri estäisi tämän liikkeen. (mitä jos painelaakerikin puuttuu?)

Eli minun spekulaationi on että asennuksessa on tapantunut virheen. Kysymys on kuinka monta rullia puuttuu vapaakytkimessa. On kuitenkin olemassa pieni riski että lisää rullia putoaa. (Jospa kahdet osat jäi asentamatta tai jotain muuta virhettä).

On vaikea sanoa mitä tehdään. Minä kyllä aukaistaisin vaihdelaatikon etuosaa vältääkseen uusia yllätyksiä.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 01 Elo 2013, 21:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Ylläri laatikossa

Olisko tuosta jonkunnäköstä hajoituskuvaa laittaa tänne?
Paljonko tuota laatikkoa joutuu purkaamaan, että pääsee käsiksi tuohon vapaakytkimeen?

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 01 Elo 2013, 23:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Ylläri laatikossa

Toosa poikki perän kohdalta. Tämä on helpompi tehdä työpöydällä. Muilla pöydillä, niin voi tulla sanomista. Samalla tulee syynättyä vapaakytkinrummun laakerointiväljyys (neulalaakeri Rna 4906)koppaan ja kytkinakselin laakerointi(neulakehä K12x16x13) toosan ensiöakseliin.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 02 Elo 2013, 23:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Ylläri laatikossa

Jos ei halua irroittaa laatikkoa autosta, eikä edes purkaa vetareita pois, niin kone pellolle ja kytkinkopan pultit auki. Vaihteisto tuettava alapuolelta. Perämurikka pysyy vetonivelien varassa ja vapaakytkin mahtuu tulemaan välistä. Hieman kikkailua vaatii kasaaminen, että saa pysymään säätölevyt välissä ja stefat menee oikeaan asentoon. Työssä säästää aika paljon. Ja osat tietenkin Pöljän Varaosakeskuksesta!

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 03 Elo 2013, 00:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Ylläri laatikossa

pyhimys kirjoitti:
Olisko tuosta jonkunnäköstä hajoituskuvaa laittaa tänne?


Korjaamokäsikirjan voit ladata tästä, viisaammat voi kertoa missä sivulla on neuvoja tähän. Sivusta 61 eteenpäin alkaa tulemaan kytkintä jne.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 03 Elo 2013, 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Ylläri laatikossa

Pitää napata koko laatikko, pois. Näkyi vetarien suojakumitkin olevan vaihdon tarpeessa.
Pitää nyt kiutenkin varovaisesti kuulostellen ajaa tämä ajokausi.

Vapaakytkin lienee tuossa sivun 73 kuvassa 24 irtoamassa

AJ

Kirjoittaja:  tomppa [ 02 Joulu 2020, 20:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Ylläri laatikossa

Avasin joku aika sitten vaihtovaiteistoksi hankkimani 353 laatikon. Laatikon takaosasta
pyörähti pöydälle myös laakerirulla. Kokoa 12x12. En mitään paikkaa tälle keksinyt. Tietääkö
joku paremmin? Onko se 311 vapaakytkimen rulla? Jäynää minä kyllä epäilen.
Aikoinaan tuli vastaan 353 moottori jossa yhdestä männästä oli unohtunut koneistaa toinen
lukkorengasura. Moottori oli toiveikkaana koottu vain yhdellä männäntapin lukkorenkaalla.
Toiveikkuus oli turhaa, mutta kone kesti kuitenkin takuuajan yli. Onneksi nykyisin on tuotevastuulaki.
Unkarilaisessa polkupyörässä kampilaakerin rasva oli korvattu tupakantumpeilla ja tuhkalla.
Onko muilla mielenkiintoisia sattumuksia kerrottavaksi? tm

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/