Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 10 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jännitteentasaajan huolto ja sielunelämä
ViestiLähetetty: 25 Huhti 2011, 23:06 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1786
Paikkakunta: Global
Onko konehuoneessa (kuvassa) torvien edessä oleva hopeinen mötikkä jännitteentasaaja (regulator)?

Kuva

Kuva

Helmen latauksen merkkivalo alkoi palamaan ja se saatiin sammumaan kun tälle mötikälle annettiin pientä väkivaltaa, kopauttamalla sitä meisselillä kylkeen. Voiko vekottimelle tehdä jotain huoltotoimenpiteitä? Vaikuttaa erittäin kryptiselle sisältä... vai onko parasta vaihtaa osa uuteen? :?:

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä on tämä hopea mötikkä?
ViestiLähetetty: 26 Huhti 2011, 00:08 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 362
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
On se.



Korjaamokäsikirjan sivulta 180 lähtien on selostettu latausgeneraattorin ja siihen liitetyn säätimen kytkentä, toiminta ja huoltotoimenpiteet.

Lyhyesti kerrottuna;

Aloitetaan työ irrottamalla akku auton sähköjärjestelmästä!


Jos on todettu akun navoista mittaamalla, että laturi lataa akkua (latausjännite on välillä 13,3..14,5V), ja halutaan vain huoltaa säädin, niin puhdistetaan säätimen kannen reunoilla oleva lika pois, avataan säätimen kannen ruuvi ja tarkistetaan kärkien kunto.

Mikäli kärkien pinnalla on kipinöinnistä tullutta epäpuhtautta ja hapettumaa, otetaan HYVÄLAATUISTA esim. 1000 karkeuksista vesihiomapaperia, leikataan siitä n. 10mm leveää suikaletta n. 15cm pitkä pätkä, taitetaan se kahtia niin, että siitä tulee kaksipuoleinen hiomanauha (hiomapuoli ulospäin).

Avataan ERITTÄIN VAROVASTI kiinni olevia kärkiä ja asetetaan nauha kärkien väliin.

Vedetään nauha kärkien välistä hitaasti pois, jolloin kärkien oma jousipaine hoitaa osan hiomatyöstä.

Toistetaan tämä kerran tai kaksi.

Tehdään sama auki oleville kärjille, mutta näitä joudutaan painamaan toisiinsa kiinni hionnan aikana itse, jolloin painetaan AINOASTAAN siitä kohdasta, josta säätimen kela vetää rautametallista osaa itseensä, kun kela on magnetoituneena (vetäneenä).

Työssä voi käyttää apuna esimerkiksi puista jäätelötikkua..

Mihinkään säätöruuviin ei saa koskea, tai kärkien levyjä taivuttaa, mikäli ei tiedä mitä on tekemässä.

Korjaamokäsikirjan kuvassa E27 on kuvattuna säätimen osat, osat 12 ovat jousia, osat 13 ja 14 ovat kärkien runko-osia.

Työn jälkeen asennetaan säätimen kansi takaisin paikoilleen, ja testataan latauksen toiminta.


Vinkki: Tällä samalla tavalla voidaan myös puhdistaa katkojan kärkien pinnat.


Jos halutaan vaihtaa laturi uudempaan malliin, voidaan lokasuojassa oleva säädin samalla poistaa. Uudemman mallisen laturin johdotus poikkeaa hieman vanhemmasta, joten tämä teettää pienen lisätyön.

Mikäli laturi korvataan jonkin muun laitteen laturilla, johdotus joudutaan rakentamaan ao. laturin vaatimusten mukaan.

_________________
Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60
Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä on tämä hopea mötikkä?
ViestiLähetetty: 26 Huhti 2011, 17:24 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1786
Paikkakunta: Global
Kiitos erittäin hienosta käännöksestä! Eiköhän noilla ohjeilla saada homma toimimaan. 8-)

Vaihdan vielä otsikon niin haku toimii paremmin.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteentasaajan huolto ja sielunelämä
ViestiLähetetty: 26 Huhti 2011, 23:29 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 362
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
HUOM! HUOM!

Kirjoittamani teksti ei ole käännös, vaan yleistetty kertomus siitä, miten latausrelettä voidaan huoltaa..

_________________
Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60
Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteentasaajan huolto ja sielunelämä
ViestiLähetetty: 13 Touko 2011, 17:27 
Uusi aktivisti
Uusi aktivisti

Liittynyt: 11 Touko 2011, 21:11
Viestit: 2
ei sitten hiakkapaprul vaan viilalla


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteentasaajan huolto ja sielunelämä
ViestiLähetetty: 15 Touko 2011, 22:37 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 362
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
mika kirjoitti:
ei sitten hiakkapaprul vaan viilalla


Ja miksi ei?

Tarkoitus on vain puhdistaa, ei viilata kärkiä vinoon..?

Kyllä minä näkisin, että kunnollisella vesihiomapaperilla saa tässä tapauksessa paljon paremman lopputuloksen, kuin viilan käytöllä.

_________________
Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60
Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteentasaajan huolto ja sielunelämä
ViestiLähetetty: 22 Kesä 2013, 09:55 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen

Liittynyt: 20 Kesä 2013, 20:26
Viestit: 323
Kosketin voidaan hioa, tai viilata. Olennaista on säilyttää alkuperäinen kontaktipintamuoto ja kontakti. Yhtä olennaista on kontaktipintojen kiillotus ja puhdistus hionnan jäljiltä. Kiillotus voidaan tehdä ohuella, kiillotetulla, pyöristettyreunaisella terässuikaleella. Joka voi olla tehty vaikkapa vanhasta ruuvarista. Syy tähän: Hionnassa pintaan jää, vähän riippuen, huokosia, naarmuja. Näihin alkaa kerääntyä mm. kipinöinnin jäljiltä "sontaa", joka sitten alkaa tehdä kiusaa. Pahimpia hommia on putsata kuoppaiseksi palanut kosketin vain jollain spraylla, siitä alkaa koskettimen "viimeinen valssi".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteentasaajan huolto ja sielunelämä
ViestiLähetetty: 22 Kesä 2013, 14:34 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Onko Warressasi vaihtovirtalaturia tai tasavirtalaturia?

Tasavirtalaturissa hiilet kuluvat ja loppuunkuluneita hiilejä ovat minulle ollut yleisin syy latauslampun palamiseen.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteentasaajan huolto ja sielunelämä
ViestiLähetetty: 22 Kesä 2013, 16:01 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1786
Paikkakunta: Global
Tervetuloa foorumille Vanhawarristi!

Tämä ongelma saatiin ratkaistua, kun vaihdoimme Helmeen uudemman mallisen laturin ja ohitimme jännitteentasaajan. Mötikkä jäi kuitenkin alkuperäsieen paikaan, jotta alkuperäinen 'lookki" säilyi.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteentasaajan huolto ja sielunelämä
ViestiLähetetty: 01 Elo 2013, 22:54 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen

Liittynyt: 20 Kesä 2013, 20:26
Viestit: 323
Jännitteentasaajaa (bilteman sanastoa? :lol: )sanottiin aiemmin lataussäätimeksi. Säätäähän, varsinaisesti rajoittaa** laturilta tulevan jännitteen säädettyyn arvoonsa. Elektroniikassa regulaattori on jännitevakavoija**.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 10 viestiä ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com