Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=33
Sivu 1/4

Kirjoittaja:  E.P. [ 01 Marras 2010, 11:56 ]
Viestin otsikko:  Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Ohjekirja käskee käyttämään vaihteistossa kesällä SAE 90 EP ja talvella SAE 80 EP öljyä. Eilen kävin yhtä helmeä katsomassa, johon oli kuittien mukaan laitettu aikoinaan ATF:ää, eli automaattivaihteistoöljyä. Eräältä harrastajaltakin kuulin, että vaihteistoon pitää laittaa automaatin öljyä. Mistä tämmöinen mahtaa olla peräisin? Ensin tulee mieleen, että tämä on aikoinaan ollut jotain Haka-Auton höpötyksiä. Laittoivathan Mazdoihinkin automaatin öljyä aikoinaan. Onko sillä haettu jotain talviominaisuuksia, vai mitä ihmettä?

Vapaakytkimellisessä autossa saattaa vaihteiston synkkarenkaat olla jopa kovemmalla rasituksella kuin muissa autoissa. Synkkarenkaat huusivat hoosiannaa ainakin siinä warressa, jossa istuin jokin aika sitten kyydissä. Ei ollut ilmeisesti omistaja oikein sisäistänyt vapaakytkimen käyttöä, tai warren hiukan tunnustelua vaativaa vaihteensiirtoa. :roll:

Siksi arvelen, että erityisen tärkeää käyttää valmistajan suosittelemia öljyjä. Varsinkin, kun näillä niin paljoa talvella enää ajella kuin ennen.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 01 Marras 2010, 15:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Sama juttu meidänkin Helmessä. Vaihdatin laatikkoon uudet öljyt ja sitten Guru-Kalevi sanoin, että väärät öljyt sisällä ja laittoi automaattiöljyä. Syytä emme muista... kertokaa viisaammat.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 01 Marras 2010, 18:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Vapaakytkin jää välillä vapaalle paksummalla öljyllä. Toinen asia on synkronoinnin nopeus, joka hidastuu vieläkin hitaammaksi 80W-90 öljyillä.

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 01 Marras 2010, 19:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Mobilin ATF 220:ää (en ole kyllä varma onko/oliko myös 200:sta) ollaan käytetty. En osaa sanoa mistä juontaa alunperin juurensa, mutta vuosikymmenten kokemus ei voi olla täysin väärässä.

Kirjoittaja:  E.P. [ 01 Marras 2010, 22:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Ilmeneekö vapaakytkimen, tai synkronoinnin ongelmat vain talvella? Kun on olemassa EP-lisäaineistettua vaihteistoöljyä ( http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5690;4460 ), niin tuntuu oudolta että laittoivat Haka-Autossa automaatin öljyä autoihin. Silloin -80 luvulla ei ehkä ollut tämänkaltaisia synteettisiä öljyjä, jotka toimivat hyvin talvellakin: http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5691;4457 Miksi sitten öljynjalostajat tekisivät manuaalivaihteiston öljyä, jos kaikkiin vaihteistoihin sopisi ATF?

Viskositeettiluku, esim. 80w-90 ei kerro öljyn sopivan vaihteistoon. Synkkarenkaita vartenhan pitää olla lisäksi GL-4 ja/tai se EP lisäaineistus. GL-5 öljyllä tulee varmasti ongelmia synkronoinnin kanssa, koska GL-5 on liian liukasta.

Vai onko warren tasauspyörästössä hypoidi? Se taas vaatisi sen GL-5 öljyn. Nuo nykyiset synteettiset öljyt osaavat ainakin mainosmiesten mukaan tosin olla yhtaikaa GL-4 ja GL-5 öljyä.

Öljyjen kanssa tahtoo olla vähän niin, että väärän öljyn käytön ongelmat ilmenevät vasta vuosien kuluttua. Eipä varmaan Haka-Auton tarvinnut takuuseen antaa yhtään vaihteistoa, vaikka olisivat jossain vaiheessa ymmärtäneet ATF:n olleen se huonompi vaihtoehto.

Kirjoittaja:  emppu [ 02 Marras 2010, 03:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Itse oon paukuttanut vuodesta 1992 ihan tavallisella Mobilin vaihteistoöljyllä ilman ongelmia. Tuskin mun lootassa edes automaattiöljyt pysyisi. Hyvin onpi toiminut.

Kirjoittaja:  anssi [ 02 Marras 2010, 04:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Myös Fordeissa käytettyyn MT-75 vaihteistoon tulee automaattivaihteistoöljy. Laitoin joskus Transittiin tavallista vaihteistoöljyä. Keppi tuli kesällä hieman jäykemmäksi, eikä juuri haitannut, mutta talven tullessa oli jo pakko vaihtaa öljyt, kun keppi ei enää liikkunut kuin voimalla. :)

Kirjoittaja:  E.P. [ 02 Marras 2010, 11:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Silloin ymmärrän hyvin ne erikoiset öljyvalinnat, jos ne on tehnyt valmistaja. On toivottavasti suunnitellut ne laitteensa toimimaan valitsemallaan öljyllä. Monilla automerkeillä on omanlaisensa valinnat, joita lisäksi vielä suojelevat pakkaamalla aineet semmoisiin purkkeihin, ettei niistä aina tiedä mitä on sisällä. Saavat siten myytyä öljyä ns. erikoisöljynä, erikois kovaan hintaan.

Mutta tämä warren tapaus vaikuttaa nyt suomalaiselta jutulta, ainakin toistaiseksi, ei siis tehtaan suositukselta. Varsinkin, kun niihin 1980-luvun Mazdoihinkin laittoivat ATF:ää, vaikka muissa japanilaisissa käsittääkseni käytettiin oikeaa manuaalivaihteiston öljyä. Olin työharjoittelussa Haka-Autossa joskus, ja siellä vannottivat, että manuaalimazdoissa pitää olla automaattiöljyä. Sitä silloin pikkupoikana ei osannut kyseenalaistaa. Elettiin aikaa 1990-luvun alku.

Onko jollain tallessa ohjekirjaa 1980-luvun warresta? Olisi mielenkiintoista tietää mitä siinä neuvotaan vaihteistoon laittamaan.

Laitoin googleen haun "wartburg getriebeöl". Ei löytynyt ATF:ää, mutta EP lisäaineistettuja GL-4 öljyjä kyllä. Tiedän, ettei internetissä ole kaikki totta, mutta antaa se suuntaa joskus. ;)

Mineraali vaihteistoöljyt ovat kankeita talvella. Synteettisillä lootaöljyillä kankeutta ei pitäisi olla. Ovatko aikoinaan laittaneet ohutta ATF:ää vain meidän tulipalopakkasten (<- outo sana) takia. Oliko silloin 1980-luvulla synteettisiä vaihteistoöljyjä? Jos oli, niin olivatko ne niin kalliita, ettei niitä kehdattu huollossa laittaa.

Kirjoittaja:  warreossi [ 02 Marras 2010, 12:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

Tehtaan korjaamokäsikirja (suomenkielinen painos)suosittaa seuraavaa:kesällä SAE 90 talvella SAE 80 tai vaihtoehtoisesti ympärivuotiseen käyttöön ATF öljy.Myös Tuulilasi-lehden tekemä Warren "Tee itse" huolto-opas kehoittaa käyttämään ATF öljyä.
Luulisen.että syynä tuohon ATF öljyn käyttöön on Suomen kylmä talvi ja nuo Toveri Sladimirin jo aiemmin mainitsemat syyt.

Eli ei tuo ATF ole mitään Haka-Auton itse keksimää tarinaa.Ihan Eisenachin ohjeilla mennään.

Toinen vanha Warre vinkki on irroittaa mittatikusta se mitta osa pois ja käyttää pelkkää korkkia vaihteistossa.Toinen tikku sitten takakontissa öljyn määrän mittaamista varten.Tiettävästi noita mittatikkuja on juuttunut hammaspyörän väliin ja sitten on päässyt laatikon purkuhommiin.

Kirjoittaja:  Lada-Mies [ 02 Marras 2010, 12:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?

E.P. kirjoitti:
Onko jollain tallessa ohjekirjaa 1980-luvun warresta? Olisi mielenkiintoista tietää mitä siinä neuvotaan vaihteistoon laittamaan.


Jollen ihan väärin muista niin joko Horst Ihlingin "Autoni on Wartburg" suomennoksessa tai sitten käyttöohjekirjassa jommassa kummassa luki tuo automaattivaihteistoöljy. Käytännön toimivuuserosta en sitten tiedä, ite oon tuohon raatoprojektiini ATF laittanut, tosin se ei kyllä tunnu kovin hyvin sisällä pysyvän, kun pitkän seisonnan jälkeen on aina suuri lammikko alla. :roll:

edit: Warreossi kerkesikin tarkentamaan jo. :)

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/