Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 3/4   [ 32 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 11 Marras 2010, 16:45 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Kun vaan olisikin linkki ihan minne tahansa muualle kuin wikipediaan.. :? Ne kun mun mielestä painii samassa sarjassa kuin suomi24.fi keskustelupalstat. "Jos jostakin on vähänkin epäselvää, niin kannattaa tarkastaa suomi kaksneljästä."

No, olen siinä mielessä rajoittunut, ette ihan vielä ymmärrä saksankielestä kuin kuvat. Ja tämä asia oli mulle vähän sama kuin joku väittäisi maailman olevan pyöreä. Ei sitä ihan heti halua uskoa, mutta jos hyvin perustellaan, niin asian tila voi muuttua.

Enhän mä tiedä onko tämäkään sivusto oikeassa, mutta ne ovat samaa mieltä kuin minä: http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm Enkä sano, että ammattikoulun opettajakaan on ollut oikeassa. Hän vain teki silloin aikanaan lähtemättömän vaikutuksen tässä asiassa. ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 11 Marras 2010, 17:43 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Asian voi tarkastaa esim. ATZ/MTZ Handbuch Verbrennungsmotor'ista, joka on alan perusraamattuja.

http://books.google.fi/books?id=tz_wTducxcMC&pg=PA10&dq=otto+arbeitsverfahren&hl=fi&ei=pvHbTN-IJYrsOZCo-ccJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CDQQ6AEwAw#v=onepage&q=otto%20arbeitsverfahren&f=false

Jos kieli ei taitu, selviää asia vaikkapa kuvasta 3-4; zweitakt tarkoittaa kaksitahtista.

***

Ammattikoulun oppi on tässä tapauksessa ollut samaa tasoa kuin auto.howstuffworks.com:in tieto. Ihmetellä täytyy, etteivät tällaiset perusasiat ole selvillä.

SvS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 13 Marras 2010, 11:10 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
howstuffworks on ollut olemassa niin kauan kuin minä olen nettiä käyttänyt. Kyllä sieltäkin olisi ehditty asiavirheet korjata, luulisin.

Tämmöinenkin löytyi: http://www.animatedengines.com/otto.shtml

Pitää vissiin elää tässä mun uskossa niin kauan, kunnes opin saksankielen. Muissa kielissä kun tuntuu ottomoottori olevan nelitahtinen. Myös vihaamani wikipedian mukaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_engine :mrgreen:

Eikö kukaan muu tällä foorumilla olisi jotain mieltä tästä asiasta?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 13 Marras 2010, 12:57 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Onhan tuolla gallup-aluekin, jossa voi järjestää asiasta kyselyn. Mutta ei se ottomoottorin olemus siitä muutu.

Toistan vielä: ottomoottori (kuten dieselmoottorikin) ovat saaneet nimityksensä palamisessa tapahtuvan lämmönvapautumisprosessin mukaan, ei sen mukaan oliko esim. Otton ensimmäinen moottori X-tahtinen.

Nimitys on yleismaailmallinen, eikä riipu siitä kielestä, millä se esitetään.

menestystä termodynamiikan opinnoissa toivottaen

SvS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 14 Marras 2010, 20:39 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 254
Ainakin noissa Itä-Saksalaisissa KFT-lehdissä ( KFT-Kraftfahrzeugtechnik vom VEB Verlag Technik Berlin) kirjoitetaan Zweitakt-Ottomotoren.Lehti on sellainen melko tieteellinen julkaisu.

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 17 Marras 2010, 13:45 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
E.P. kirjoitti:


Terve!

Vasta nyt katsoin E.P:n lähettämät linkit.

Molemmat ovat ottomoottorin suhteen roskaa.

Sääli.

SvS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 17 Marras 2010, 20:05 
Työn sankari
Työn sankari
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 19:36
Viestit: 53
Paikkakunta: Tampere
Se, että Nicolaus Otton mukaan nimetty Otto-kiertoprosessi koostuu neljästä vaiheesta/osaprosessista, ei tee ottomoottorista nelitahtista.

pV-diagrammia http://theory.phy.umist.ac.uk/~judith/stat_therm/img97.gif mukaillen kierto menee seuraavasti: 1-2 Adiabaattinen (lämpö, Q, on vakio) puristus, 2-3 Isokoorinen puristus (tilavuus, V, on vakio) = lämmöntuonti, 3-4 Adibaattinen (lämpö, Q, on vakio) laajeneminen, 4-1 Isokoorinen laajaneminen (tilavuus, V, vakio) = lämmön poisto. Sama kiertoprosessi moottorin tahdeista riippumatta.

Niitä, joita termodynamiikka ei kiinnosta, googlettamalla löytää helposti yhteyksiä 2-tahtisuuden ja ottomoottorin välillä.

_________________
Warreton!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 07 Tammi 2011, 21:27 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen
Avatar

Liittynyt: 15 Joulu 2010, 17:06
Viestit: 320
Minulla on warren ohjekirja vuodelta 1986, siinä suositellaan automaattiöljyä ympärivuotiseen käyttöön.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 02 Helmi 2011, 23:56 
Uusi aktivisti
Uusi aktivisti
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2011, 23:34
Viestit: 2
Paikkakunta: LemBois
warreossi kirjoitti:
... Toinen vanha Warre vinkki on irroittaa mittatikusta se mitta osa pois ja käyttää pelkkää korkkia vaihteistossa.Toinen tikku sitten takakontissa öljyn määrän mittaamista varten.Tiettävästi noita mittatikkuja on juuttunut hammaspyörän väliin ja sitten on päässyt laatikon purkuhommiin....


...jaa että Warreen jotain muuta kuin automaattiöljyä?. Enpä ole edes tullut ajatelleeksi että jotain muuta. Isäukko oli -70 luvulla Kesoilin autohuoltajana. Ja Warreilla ajettiin tuonne -90 luvun alkuun asti. Teki muistaakseni Warrejakin huollossa, kun kerran sillä oli käynyt tehtaan vieraita DDR:stä asti. Enpä tiedä puhuttiinko öljyistä, mutta ekaan Warreeni äijä käski laittaa automaattiöljyt. Ja juuri niin tapahtu muuten, kuin ei pitänyt... Öljy toimi ihan hyvin, mutta vaihdon jälkeen tuli ikävä sivuääni, jonka kyllä heti huomasin. Oli mittatikku vinossa ja hammaspyörä oli jo hieman sitä raapinut. Ei sentään rikkonut. Sellaista historiaa. Ja yhä on automaattiöljyt rin-tin-tin-issä.

_________________
Warttunut Warressa, eka oma oli 353 vm-79, nyt jo -83...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 20 Maalis 2011, 21:51 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
heikki kirjoitti:
Minulla on warren ohjekirja vuodelta 1986, siinä suositellaan automaattiöljyä ympärivuotiseen käyttöön.

Tätä löisin minun suomenkielisesta kirjoista:

Käyttöohjessa vuodesta 1966 sanotaan 2,25 l SAE 80 talvella ja SAE 90 kesällä.
Vuoden 1975 (neljäs painos) käsikirjassa lukee 1,8 l SAE 80 EP talvella ja SAE 90 EP kesällä.
Omistajan käsikirjasta vuodesta 1977 (viides painos) taas 1,8 l öljyä GL 60 tai SAE 80 EP ympäri vuoden.

Herr Ihling on kirjoittanut seuraavasti:

"Wie hilfe Ich Mir Selbst" vuodesta 1977 (viides painos) lukee kesäksi 1,8 l GL 125 ja talveksi GL 60, ja keskieurooppalaisessa ilmastossa voidaan käyttää GL 60 koko vuoden.
"Ich fahre ein Wartburg" vuodesta 1978 (kuudes painos) kesäksi 1,8 l GL 125 ja talveksi GL 60. Vuodesta 1975 lähtien laitettiin GL60 ympärivuotisen käyttöön. Vaihtaessa öljyä voidaan myös käyttää GL 125 ympäri vuoden.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 3/4   [ 32 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com