Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/4   [ 32 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 01 Marras 2010, 11:56 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Ohjekirja käskee käyttämään vaihteistossa kesällä SAE 90 EP ja talvella SAE 80 EP öljyä. Eilen kävin yhtä helmeä katsomassa, johon oli kuittien mukaan laitettu aikoinaan ATF:ää, eli automaattivaihteistoöljyä. Eräältä harrastajaltakin kuulin, että vaihteistoon pitää laittaa automaatin öljyä. Mistä tämmöinen mahtaa olla peräisin? Ensin tulee mieleen, että tämä on aikoinaan ollut jotain Haka-Auton höpötyksiä. Laittoivathan Mazdoihinkin automaatin öljyä aikoinaan. Onko sillä haettu jotain talviominaisuuksia, vai mitä ihmettä?

Vapaakytkimellisessä autossa saattaa vaihteiston synkkarenkaat olla jopa kovemmalla rasituksella kuin muissa autoissa. Synkkarenkaat huusivat hoosiannaa ainakin siinä warressa, jossa istuin jokin aika sitten kyydissä. Ei ollut ilmeisesti omistaja oikein sisäistänyt vapaakytkimen käyttöä, tai warren hiukan tunnustelua vaativaa vaihteensiirtoa. :roll:

Siksi arvelen, että erityisen tärkeää käyttää valmistajan suosittelemia öljyjä. Varsinkin, kun näillä niin paljoa talvella enää ajella kuin ennen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 01 Marras 2010, 15:13 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Sama juttu meidänkin Helmessä. Vaihdatin laatikkoon uudet öljyt ja sitten Guru-Kalevi sanoin, että väärät öljyt sisällä ja laittoi automaattiöljyä. Syytä emme muista... kertokaa viisaammat.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 01 Marras 2010, 18:37 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
Vapaakytkin jää välillä vapaalle paksummalla öljyllä. Toinen asia on synkronoinnin nopeus, joka hidastuu vieläkin hitaammaksi 80W-90 öljyillä.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 01 Marras 2010, 19:55 
Työn sankari
Työn sankari
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 19:36
Viestit: 53
Paikkakunta: Tampere
Mobilin ATF 220:ää (en ole kyllä varma onko/oliko myös 200:sta) ollaan käytetty. En osaa sanoa mistä juontaa alunperin juurensa, mutta vuosikymmenten kokemus ei voi olla täysin väärässä.

_________________
Warreton!


Viimeksi muokannut kangasalabama päivämäärä 01 Marras 2010, 23:33, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 01 Marras 2010, 22:51 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Ilmeneekö vapaakytkimen, tai synkronoinnin ongelmat vain talvella? Kun on olemassa EP-lisäaineistettua vaihteistoöljyä ( http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5690;4460 ), niin tuntuu oudolta että laittoivat Haka-Autossa automaatin öljyä autoihin. Silloin -80 luvulla ei ehkä ollut tämänkaltaisia synteettisiä öljyjä, jotka toimivat hyvin talvellakin: http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5691;4457 Miksi sitten öljynjalostajat tekisivät manuaalivaihteiston öljyä, jos kaikkiin vaihteistoihin sopisi ATF?

Viskositeettiluku, esim. 80w-90 ei kerro öljyn sopivan vaihteistoon. Synkkarenkaita vartenhan pitää olla lisäksi GL-4 ja/tai se EP lisäaineistus. GL-5 öljyllä tulee varmasti ongelmia synkronoinnin kanssa, koska GL-5 on liian liukasta.

Vai onko warren tasauspyörästössä hypoidi? Se taas vaatisi sen GL-5 öljyn. Nuo nykyiset synteettiset öljyt osaavat ainakin mainosmiesten mukaan tosin olla yhtaikaa GL-4 ja GL-5 öljyä.

Öljyjen kanssa tahtoo olla vähän niin, että väärän öljyn käytön ongelmat ilmenevät vasta vuosien kuluttua. Eipä varmaan Haka-Auton tarvinnut takuuseen antaa yhtään vaihteistoa, vaikka olisivat jossain vaiheessa ymmärtäneet ATF:n olleen se huonompi vaihtoehto.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 02 Marras 2010, 03:36 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:20
Viestit: 142
Paikkakunta: Kerava, Finland
Itse oon paukuttanut vuodesta 1992 ihan tavallisella Mobilin vaihteistoöljyllä ilman ongelmia. Tuskin mun lootassa edes automaattiöljyt pysyisi. Hyvin onpi toiminut.

_________________
On Warreton! Ex. W353 2D Roadster vm. 1982, W1.3 4D Sedan vm. 1990


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 02 Marras 2010, 04:18 
Aktivisti
Aktivisti
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 21:16
Viestit: 27
Paikkakunta: Kerava
Myös Fordeissa käytettyyn MT-75 vaihteistoon tulee automaattivaihteistoöljy. Laitoin joskus Transittiin tavallista vaihteistoöljyä. Keppi tuli kesällä hieman jäykemmäksi, eikä juuri haitannut, mutta talven tullessa oli jo pakko vaihtaa öljyt, kun keppi ei enää liikkunut kuin voimalla. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 02 Marras 2010, 11:24 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Silloin ymmärrän hyvin ne erikoiset öljyvalinnat, jos ne on tehnyt valmistaja. On toivottavasti suunnitellut ne laitteensa toimimaan valitsemallaan öljyllä. Monilla automerkeillä on omanlaisensa valinnat, joita lisäksi vielä suojelevat pakkaamalla aineet semmoisiin purkkeihin, ettei niistä aina tiedä mitä on sisällä. Saavat siten myytyä öljyä ns. erikoisöljynä, erikois kovaan hintaan.

Mutta tämä warren tapaus vaikuttaa nyt suomalaiselta jutulta, ainakin toistaiseksi, ei siis tehtaan suositukselta. Varsinkin, kun niihin 1980-luvun Mazdoihinkin laittoivat ATF:ää, vaikka muissa japanilaisissa käsittääkseni käytettiin oikeaa manuaalivaihteiston öljyä. Olin työharjoittelussa Haka-Autossa joskus, ja siellä vannottivat, että manuaalimazdoissa pitää olla automaattiöljyä. Sitä silloin pikkupoikana ei osannut kyseenalaistaa. Elettiin aikaa 1990-luvun alku.

Onko jollain tallessa ohjekirjaa 1980-luvun warresta? Olisi mielenkiintoista tietää mitä siinä neuvotaan vaihteistoon laittamaan.

Laitoin googleen haun "wartburg getriebeöl". Ei löytynyt ATF:ää, mutta EP lisäaineistettuja GL-4 öljyjä kyllä. Tiedän, ettei internetissä ole kaikki totta, mutta antaa se suuntaa joskus. ;)

Mineraali vaihteistoöljyt ovat kankeita talvella. Synteettisillä lootaöljyillä kankeutta ei pitäisi olla. Ovatko aikoinaan laittaneet ohutta ATF:ää vain meidän tulipalopakkasten (<- outo sana) takia. Oliko silloin 1980-luvulla synteettisiä vaihteistoöljyjä? Jos oli, niin olivatko ne niin kalliita, ettei niitä kehdattu huollossa laittaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 02 Marras 2010, 12:28 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 252
Tehtaan korjaamokäsikirja (suomenkielinen painos)suosittaa seuraavaa:kesällä SAE 90 talvella SAE 80 tai vaihtoehtoisesti ympärivuotiseen käyttöön ATF öljy.Myös Tuulilasi-lehden tekemä Warren "Tee itse" huolto-opas kehoittaa käyttämään ATF öljyä.
Luulisen.että syynä tuohon ATF öljyn käyttöön on Suomen kylmä talvi ja nuo Toveri Sladimirin jo aiemmin mainitsemat syyt.

Eli ei tuo ATF ole mitään Haka-Auton itse keksimää tarinaa.Ihan Eisenachin ohjeilla mennään.

Toinen vanha Warre vinkki on irroittaa mittatikusta se mitta osa pois ja käyttää pelkkää korkkia vaihteistossa.Toinen tikku sitten takakontissa öljyn määrän mittaamista varten.Tiettävästi noita mittatikkuja on juuttunut hammaspyörän väliin ja sitten on päässyt laatikon purkuhommiin.

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 02 Marras 2010, 12:33 
Uusi aktivisti
Uusi aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 01:16
Viestit: 2
E.P. kirjoitti:
Onko jollain tallessa ohjekirjaa 1980-luvun warresta? Olisi mielenkiintoista tietää mitä siinä neuvotaan vaihteistoon laittamaan.


Jollen ihan väärin muista niin joko Horst Ihlingin "Autoni on Wartburg" suomennoksessa tai sitten käyttöohjekirjassa jommassa kummassa luki tuo automaattivaihteistoöljy. Käytännön toimivuuserosta en sitten tiedä, ite oon tuohon raatoprojektiini ATF laittanut, tosin se ei kyllä tunnu kovin hyvin sisällä pysyvän, kun pitkän seisonnan jälkeen on aina suuri lammikko alla. :roll:

edit: Warreossi kerkesikin tarkentamaan jo. :)

_________________
Wartburg - Saksalaista laatua ja taloudellisuutta


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/4   [ 32 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com