Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Kärjetön sytytys
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11577
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  warre65 [ 17 Maalis 2023, 11:12 ]
Viestin otsikko:  Kärjetön sytytys

311-65 malliin edellinen laittanut kärjettömän sytkän. Auto lähtee jännästi käyntiin sahaamisen jälkeen kun avaimen palauttaa takaisin..pienellä viiveellä. Virrat pois ja takas päälle voimakas tussahdus konehuoneessa. Otin tulpat irti ja kipinäkokeilua syl kannen päältä..Virrat päälle ja tulpassa räpsähtää kipinä, starttausta ja kipinä häviää..avaimen palautus ja kipinä räpsähtää tulpassa..
Edellinen vaihtanut uuden virtalukon avaimineen.

Kirjoittaja:  warremies [ 17 Maalis 2023, 17:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Kärjetön sytytys

Oletus; virtalukko on oikeaa mallia ja sisäisesti kunnossa.

6V?

Ongelman syynä on se, että startatessa sytytyspiirin ensiöjännite laskee niin alas, ettei puolien toisiojännite riitä purkaukseen kärkivälin ylitse.

Mittaa paljonko puolien ensiöjännite on kun starttimoottoria pyöritetään.

Onko kärjetön sytytys yleisintä mallia, eli ainoastaan korvaa kärjet, ja sen + on kytketty puolien pluspuolelle, toiset liitännät puolien toisille liittimille?
Onko katkojalevyn tilalle tulevassa piirilevyssä erillinen liitin, joka on yhteydessä niihin kohtiin, joilla piirilevy kiinnitetään katkojakoteloon?
Mittaa onko piirilevyn tämän liittimen (tai kiinnityskohtien folion) ja moottorin (lohkon) ja rungon tai akun miinusnavan välillä ylimenovastusta? Jos on, niin kokeile lisämaadoitusjohdinta suoraan akkuun, ellei muuta ole tehtävissä.

Testaa, auttaako hyppyjohto suoraan akun plusnavasta puolan yhteiseen liittimeen? Varo oikosulkua suojaamattomasta plusjohdosta koriin/runkoon/mihinkään muuhun komponenttiin joka suoraan yhteydessä miinukseen!

Kirjoittaja:  warre65 [ 17 Maalis 2023, 18:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Kärjetön sytytys

En osaa sanoa onko virtalukko oikea malli..uusi on ja kolme piuhaa siitä lähtee.
6v järjestelmä.
On ilmeisesti vain kärkien korvaava malli tuo.Johdot sieltä menee juuri noin.
Täytyy ensi viikolla tutkia tarkemmin ja mittailla jännitteitä.
Piirilevyn ja puolien välissä rungossa kiinni musta pieni boxi mihin tulee musta ja punainen johto sekä maadoitus samassa.
Boxista piuha menee puolien plussalle.
Jotain tekstiä siinä on ja 12v merkintä?

Kiitoksia vastauksesta palataan.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 17 Maalis 2023, 22:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Kärjetön sytytys

Tuo musta laatikko on jännitteen nostin, joka nosta elektroniikan ohjauksen 12-volttiin. Ongelma on todennäköisesti + puolella. Ohita virtalukko hyppyjohdolla akun plussasta suoraan puolien plussaan. Jos auttaa, jää virtaa sille puolelle. Yksi vikakohde on puolien käämien päät, jos paikalla on puolat, joissa on metallihattu puolien liittimien yhteydessä. Hattujen alla käämien päät, jotka ovat monesti pahoin hapettuneet. Tulppien kärkiväli syytä tarkistaa myös. 0,5mm on oikea.

Kirjoittaja:  hara [ 21 Maalis 2023, 19:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Kärjetön sytytys

Voi olla kaukaa haettu diagnoosi kun kyselen akun varaustilaa ja kaasuttimen (joka lie 362-24) kuntoa. Tuo pitkä käynnistys kertoo usein polttoaineen puutteesta kohokammiossa ja mahtaako tussahtelu tai jopa mojova pamaus pakoputkistossa kertoa polttoainetta valuneen imusarjaan ja kun jossain hetkessä syntyy kipinä...koko pitäjä kuulee sen mutta moottori ei toimi. Mutta nämä nyt ovat arvailuja. Olen kumminkin huomannut käynnistyksen olevan hankalaa, jopa mahdotonta, jos akussa alle 6,2 V jännite. Se ei taida saada moottoria pyörimään sitä yli 200 kierrosta/minuutissa jota käynnistys vaatinee. Kyllä tuuppoomalla voi saada käymään kunhan lukitsee vapaakytkimen ja antaa mennä vaaran kylkeä alas. Kovin kehno tapa kuitenkin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/