Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Takapyörän/etupyöränlaakerit
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11476
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  353 [ 04 Heinä 2021, 14:20 ]
Viestin otsikko:  Takapyörän/etupyöränlaakerit

Onko 353w 1985 mallissa kiristettävät pyöränlaakerit? Vai uutta asentamaan, kun välystä löytyy?

Kirjoittaja:  sami_k [ 04 Heinä 2021, 15:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Takapyörän/etupyöränlaakerit

Ei ole kiristettävät, urakuulalaakerit joten vaihtoon vain jos tulee välystä.

Kirjoittaja:  warremies [ 04 Heinä 2021, 18:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Takapyörän/etupyöränlaakerit

Älkääkä sitten ajako liian kauan viallisilla pyöränlaakereilla, tai napa kuluu väjäksi..

Kirjoittaja:  353 [ 04 Heinä 2021, 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Takapyörän/etupyöränlaakerit

Minkälainen homma on vaihtaa takapyöränlaakeri? Tarvitaanko erikoistyökaluja, ulosvetäjää, kuumennusta tms.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 04 Heinä 2021, 22:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Takapyörän/etupyöränlaakerit

Kuumennusta en ole tarvinnut. Ja olen pärjännyt ilman ulosvetäjälläkin, mutta joutunut muokkamaan kuusiokoloavaimen lyhyemmäksi sekä löystää yhden sivun saadaaksen neljät ruuvit avattua. Jarrukengät olisi syytä poistaa ennen. Joskus olen käyttänyt katkaisutallan löydessäni pulttiin raon, ja sillä aukastanut kuusiokoloruuvit vinosti hakkaamalla. En suosittelen menetelmäni.

Eli poista saksisokka ja mutteri keskellä. Tuskin joudutaan irroittamaan sisäpuolella olevat kumitulpan pidätääkseen iso pultin pyörittämästä. Iskuvasaralla poistetaan pyöränavan ulospäin. Nyt kuusiokoloruuvit ovat helppoa poistaa. Naputtamalla pyöränlaakeripesä edestakaisin se irtoaa. Jos ison sisimmän laakeria jää heilurivarressa, se naputetaan ulos sisäpuolelta, muuten laakerit voidaan naputtaa ulos laakeripesästään.

Laakeripesä on syytä tarkistaa pienemmän laakerin kohdalla. Minulla joskus laakeri on pyörinyt laakeripesässä ja syönyt siihen uran. Se on ollut syy pöyrän väljykseen eikä kulunutta laakeria. Olen tempaistunut ja löynyt turnalla kuoppia laakeripesän pitäkseen laakerin ulkorenassa kiinni, mutta parasta on ostaa uuden laakeripesän tässä tapauksessa.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 04 Heinä 2021, 23:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Takapyörän/etupyöränlaakerit

Todella harvoin välys on laakerissa. Yleisin syy on löysällä oleva napamutteri. Oikea momentti mutterille on 10-12 kpm. Jos mutteri on ollut löysällä pitkään, on napa yleensä entinen. Välys häviää mutterin kiristyksellä vain hetkeksi. Sivuillani on myös napoja. Jos laakerit ovat mallia "halpa", voi välystä olla uudessakin laakerissa, vaikka mutteri olisikin kireällä.

Kirjoittaja:  353 [ 05 Heinä 2021, 16:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Takapyörän/etupyöränlaakerit

Yritin kiristää napamutteria, mutta koko akseli pyörii mutterin mukana... Toispuolen rumpua ei näy mutteria, mistä pitäisi vastaan...?

Kirjoittaja:  hara [ 05 Heinä 2021, 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Takapyörän/etupyöränlaakerit

Hei! Katso : http://warreteam.com/varaosat/index.htm .Siellä ohjeista löytyy 353 korjausopas ja napojen rakenne. Takapyörissä on akselitapit joiden sisäpäässä 24-avainvälin (muistaakseni) kanta. (Piileksii kumitulpan takana. ) Edessä samaa virkaa hoitaa vetoakseli. Laakereita ei voi kiristää vaan pitää vaihtaa jos väljät, kuten Toveri S. ja Sami taisivat kertoa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/