Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

DDR polttoaine MOZ 88
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11450
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  tomppa [ 14 Maalis 2021, 13:10 ]
Viestin otsikko:  DDR polttoaine MOZ 88

Mikä mahtaa olla MOZ 88 polttoaineen
oktaaniluku verrattuna tämän päivän standardin mukaisiin? Nykyisin MOZ, tai MON standardin 88 vastaa käytössä olevaa RON 98 polttoainetta. Ainakaan oma moottori ei nyt kielistä edes yrittämällä. Aikoinaan 92 oktaanilla se oli lähes jatkuvaa. Oliko Warren oikea oktaanivaatimus 96? Tietääkö joku? tm

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 15 Maalis 2021, 19:30 ]
Viestin otsikko:  Re: DDR polttoaine MOZ 88

Vanhassa 353 suomenkielisessä käsikirjassa, joka on painettu 1966, oktaaniluku on 88. Myöhemmässä suomenkielisesssä käsikirjassa, joka tuli vm. 1981 auton mukaan, luin että oktaaniluku on oltava vähintään 88. Eli se ei ole muuttunut, vaikka tehoa nostettiin 45 hevosvoimasta 50 hevosvoimiin.

Kirjoittaja:  warremies [ 17 Maalis 2021, 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: DDR polttoaine MOZ 88

ROZ/RON ja MOZ/MON oktaaniluvut ovat pysyneet samoina siitä asti kun ne on tutkittu, kokeellisesti testattu ja standardiin määritelty.

R -luku on tutkimusoktaaniluku, kevyesti kuormitetun moottorin oktaanivaatimus polttoaineelle, ja M -luku puolestaan on moottorioktaaniluku, raskaasti kuormitetun moottorin oktaanivaatimus polttoaineelle.
EU -alueella jakelumittarissa on merkittynä R -luku.

Saksassa on yhdessä keskustelussa vuodelta 2005 mainittu, että 1978 on ollut DDR:ssä myytävänä seuraavia laatuja (lähde: Straßenverkehr 4/1978, sivu 129):

VK 79: ROZ 79, MOZ 78
VK 88: ROZ 88, MOZ 84
VK 94: ROZ 94, MOZ 87

Ja tuolloin käytössä olleista ajoneuvoista otoksena:
Trabant 601 (23 PS): MOZ 78
Trabant 601 (26 PS): MOZ 84
Wartbug 311 (1000 ccm): MOZ 78
Wartburg 353: ROZ 88

Tässä on hieman nyt epäselvyyttä..
Keskustelussa mainitaan myös näin:

VK 79 min. MOZ 78
VK 88 min. MOZ 84
(TGL 6428, syyskuu 1965)

VK Normal min. ROZ 88 min. MOZ 84
VK Extra min. ROZ 92 min. MOZ 84
(TGL 6428, joulukuu 1981)

VK Extra on ollut myynnissä myös nimillä Sonder-VK tai VK 94.

Ja kirjoitushetkellä heillä on ollut Saksassa myynnissä DIN EN 228 mukaista bensiiniä, jonka alaraja-arvot ovat olleet:
Normal min. MOZ 82,5 min. ROZ 91
Super min. MOZ 85 min. ROZ 95
Super Plus min. MOZ 88 min. ROZ 98

Nyt tätä kirjoittaessani M -lukua 88 vastaava tuote on eri yhtiöillä esitteistä äkkiä katsottuna lähestulkoon kaikilla 98, mutta menee aika täpärällä koska standardin ISO EN 5163 mukaan M -luvun alaraja 98E:lle on 85!. St1 lupaa 98E:lle M -luvun 87,6 ja Teboil keskiarvona 87,6.
Nesteen bensiiniesitteessä, minkä netistä löysin, on varmaankin kiriotusvihre, koska siinä 95E:llä ja 98E:llä on sama oktaaniluku, ja ei ole lähelläkään normia.. :WC paperi:

Kyllähän näin jälkikäteen miettien suomalaisen 92:n käyttö on voinut olla moottorin hidasta tappamista.

Tietysti pitää muistaa, että ohjekirjan suositus käyttää VK 88 tai moottoribensiiniä, jonka merkintä on 88 oktaania, pohjautuu myös siihen, että jakeluverkostossa on kirjan kirjoitushetkellä myynnissä sellaista bensiiniä.

Lisäys 18.3.2021:
"Normal Gemisch" on ollut jakelumittarissa sekoitettua VK 88 bensiiniä ja kaksitahtiöljyä

TGL 6428, lokakuu 1972 -> https://katalog.ub.uni-weimar.de/tgl/TGL_6428_10-1972.pdf


Parempi vaan tankata täällä kotimaassa 98E:tä niin ei männänlaki mene kuopille!

Kirjoittaja:  hara [ 17 Maalis 2021, 23:49 ]
Viestin otsikko:  Re: DDR polttoaine MOZ 88

"Parempi vaan tankata täällä kotimaassa 98E:tä niin ei männänlaki mene kuopille!" Tai pala vallan puhki. Nimimerkki:"Olen senkin nähnyt" :cry:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/