Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Vauhtipyörä
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11169
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  repalus [ 03 Loka 2018, 10:51 ]
Viestin otsikko:  Vauhtipyörä

Terve vaan kaikille!

Ja kiitos foorumille pääsystä! Aloitin tuossa tovi sitten Warren 353 moottorin kunnostusprojektin ja törmäsin korjausoppaassa asiaan jota en ollut huomioinut.

353W Korjaamokäsikirja:

Sivu 38: "HUOM.! Vuodesta 1968 on kampiakseli tasapainotettu dynaamisesti hihna- ja vauhtipyörineen. Irrotettaesssa vauhtipyörä kampiakselista, on se asennettava aina alkuperäiseen asentoonsta. Mikäli asennetaan tasapainotetusta kampiakselista ainoastaan vaihtipyörä toiseen kampiakseliin, on tällöin kampiakseli tasapainotettava uudelleen."

Sivu 41: "Kunnostettuun kampiakseliin saa asentaa ainoastaan nollaan tasapainotetun vauhtipyörän (ei merkintää)."

Sivu 43: "Mikäli vauhtipyörä on koneistettu, on se tasapainotettava dynaamisesti arvoon 0. (Suurin sallittu epätasapaino 10 gcm.) Poraa tasapainotusporaukset säteittäisesti vauhtipyörän ulkokehälle ja merkitse meistämällä merkki "0" 1-sylinteriä tarkoittavvan merkin viereen. Arvoon 0 tasapainotetun vauhtipyörän voit asentaa kampiakselille mihin asentoon tahansa

Mikäli vauhtipyörä on vaurioitunut niin pahoin, ettei sitä voida kunnostaa ja asentaa uudestaan, asenna tallöäin arvoon 0 tasapainotettu varaosavauhtipyörä. Asenna vauhtipyörä mihin asentoon tahansa kampiakseliin nähden."


Kysymys 1:
Kunnostettavan moottorin vauhtipyörässä on merkintä S, joten olettaisin sen olevan tasapainotettu kampiakselin kanssa kimpassa, joten sitä ei tasapainottamatta kannata laittaa uuteen kampiakseliin?

Kysymys 2:
Sattumalta minulta löytyy myös 311 moottorista oleva vauhtipyörä joka pikaisella tutkinnalla vaikuttaisi passaavan myös 353 moottoriin. Onko tämä mahdollisesti tasapainotettu tehtaalla ilman kampiakselia jolloin se voisi sopia uuteen kampiakseliin paremmin?

Vai onko näillä ollut suurta merkitystä?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 03 Loka 2018, 18:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Vauhtipyörä

Tästä varmaan on aika vähän kokemusta foorumilaisilla. Olen joskus laittanut vauhtipyörän toisesta moottorista, eikä ongelmia ole ilmaantunut. Kaikki ovat olleet 1968 uudempia, eli yhtäaikaa tasapainoitettuja. Voi olla, että on perustunut hyvään tuuriin, tai sitten ei. Suurin ongelma on kampiakselit, joista vauhtipyörä on päässyt löystymään ja väljistänyt keskityksen. 311-vauhtipyörä varmaankin 0-tasapainossa, jos on oikeasti alkuperäinen. Kiinnitys on kaikissa 3-pyttyisissä sama, mutta alkupäässä on myös kevyempiä vauhtipyöriä. En tiedä milloin vaihtuu, mutta sellaisia irto-osia on nurkkiini jostain pyörinyt. Kiinnitys uusilla pulteilla ja lukkoliimalla. Jos käytetään lujia 6-kolopultteja, on kantaa sorvattava matalammaksi. Ottaa muuten kytkinkeskiöön kiinni, jos ei heti, niin myöhemmin levyn kuluessa. Alkuperäisillä uusilla pärjää, ellei oteta lisäkierroksia virittämällä. Jos ensikäynnistyksessä lähtee normaalia suurempaa värinää, niin sitten meni homma uusiksi.

Kirjoittaja:  warremies [ 04 Loka 2018, 17:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Vauhtipyörä

Onko siinä vauhtipyörässä ulkokehällä merkinnät "Z" ja "Zyl 1"?

Tai nolla, jonka läpi on viiva?

Pelkkä "S"? Missä kohdalla se on?

Kirjoittaja:  repalus [ 04 Loka 2018, 22:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Vauhtipyörä

Okei! Kiitos vinkeistä! Täytynee punnita ja mittailla vielä molemmat vauhtipyörät ja päättää millä ensin koitetaan :roll:

353 vauhtipyörään on todennäköisesti stanssattu | Zyl 1 | , sillä juuri sen kohdalta on porattu materiaalia tasapainottamiseksi pois. Siitä vähän sivummalla on stanssattuna "S".

Liitteet:
Tiedoston kommentti: 353 vauhtipyörä
20181002_185200-600x800.jpg
20181002_185200-600x800.jpg [ 104.55 KiB | Katsottu 7246 kertaa ]

Kirjoittaja:  warremies [ 05 Loka 2018, 17:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Vauhtipyörä

Zyl 1 = pyörä on tasapainotettu akselin kanssa.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 05 Loka 2018, 17:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Vauhtipyörä

Nimenomaan vauhtipyörän alkuperäisen kampuran kera. Näiden kanssa on puuhailtu. Rakensin joskus staattiseen tasapainotukseen sopivan härvelin, kuulalaakerein. Saattaisi jopa vielä löytyäkin? Pultteja en koskaan uusinut, enkä liimaillut, vaan aluslaatta aina uusiksi. Toimi niinkin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/