Näkyvin eroavaisuus ovat vastapainot. 45 hp akselissa vastapainot ovat puolikuun muotoisena, kun 50 hp akselissa ne ovat pöyreät levyt. Tarkoitus oli saada kampikammion tilavuus pienemmäksi että bensailmasekoitus painuisi paremmin sylintereihin, kun männät ovat alaasennossa. Vuonna 1969 5 hp lisäys tuli suurin osin 3 mm lyhyemmästä männänhelmasta ja 40 mm kurkun kaasuttimesta 36 mm tilalle. Sillä moottori hengitti paremmin korkeammassa kierrosluvussa, ja tehoa irtoa ennemmän useampaan hyvien työtahtien johdosta. Silloin luoviittin myös päätystefoista.
Vuonna 1986 käytettiin taas puolikuun muotiset vastapainot mutta labyrinttitiivisteellä. Ymmärtääkseni stefojen halkaisija on pienempi kuin labyrinttitiivisteiden halkaisija.
Tässä näkyy puolikuun muotisen vastapainon sekä myös vihreän stefan kampiakselin päässä. Sitä korvattiin myöhemmin labyrinttiitiivisteellä.
Liitteet:
DSC09403.JPG [ 82.01 KiB | Katsottu 17133 kertaa ]
Pyöreässä vastapainossa löytyy reiät keventäen kiertolaakerin painon vaikutusta.
Liitteet:
DSC09327.JPG [ 78.69 KiB | Katsottu 17133 kertaa ]