Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

50 hp ja 45 hp kampiakselin erot
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10953
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 20 Touko 2017, 11:01 ]
Viestin otsikko:  50 hp ja 45 hp kampiakselin erot

10.11.2020: Aihe siirretty myyntipuoleta tänne koska sisältää hyvää tietoa kampiakseleiden eroista.

Tarjolla peruskorjattu 45 hp koneen kampiakseli 312 ja 353-malleihin. Välitiivisteet labyrinttitiivisteillä. Limput ns. vasaralimput, ei pyöreät. 350€.
0400-142568 varaosat@warreteam.com

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 20 Touko 2017, 13:42 ]
Viestin otsikko:  Re: 45 hp kunnostettu kampiakseli

Mitä eroa on 50hp- kampuraan, limpuista viis. Ohuemmat männäntapit?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 21 Touko 2017, 11:06 ]
Viestin otsikko:  Re: 45 hp kunnostettu kampiakseli

Näkyvin eroavaisuus ovat vastapainot. 45 hp akselissa vastapainot ovat puolikuun muotoisena, kun 50 hp akselissa ne ovat pöyreät levyt. Tarkoitus oli saada kampikammion tilavuus pienemmäksi että bensailmasekoitus painuisi paremmin sylintereihin, kun männät ovat alaasennossa. Vuonna 1969 5 hp lisäys tuli suurin osin 3 mm lyhyemmästä männänhelmasta ja 40 mm kurkun kaasuttimesta 36 mm tilalle. Sillä moottori hengitti paremmin korkeammassa kierrosluvussa, ja tehoa irtoa ennemmän useampaan hyvien työtahtien johdosta. Silloin luoviittin myös päätystefoista.

Vuonna 1986 käytettiin taas puolikuun muotiset vastapainot mutta labyrinttitiivisteellä. Ymmärtääkseni stefojen halkaisija on pienempi kuin labyrinttitiivisteiden halkaisija.

Tässä näkyy puolikuun muotisen vastapainon sekä myös vihreän stefan kampiakselin päässä. Sitä korvattiin myöhemmin labyrinttiitiivisteellä.
Liitteet:
DSC09403.JPG
DSC09403.JPG [ 82.01 KiB | Katsottu 8390 kertaa ]


Pyöreässä vastapainossa löytyy reiät keventäen kiertolaakerin painon vaikutusta.
Liitteet:
DSC09327.JPG
DSC09327.JPG [ 78.69 KiB | Katsottu 8390 kertaa ]

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 21 Touko 2017, 16:09 ]
Viestin otsikko:  Re: 45 hp kunnostettu kampiakseli

Pyöreälimppuisessa on värinänvaimennin hihnapyörässä ja nämä hihnapyörät ovat eri pulttijaolla.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 21 Touko 2017, 18:26 ]
Viestin otsikko:  Re: 45 hp kunnostettu kampiakseli

Kyllä 50-masiinassa on molempia kampuroita, Niin oli -88 mallissa..:) Limppumallin paluu kaiketi vääntösitkeyden vuoksi. Tässä moottorissa pumpun akseli on umpitavaraa, sillä taidetaan rauhoittaa värähtelyjä.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 21 Touko 2017, 19:56 ]
Viestin otsikko:  Re: 45 hp kunnostettu kampiakseli

vanhawarristi kirjoitti:
Kyllä 50-masiinassa on molempia kampuroita, Niin oli -88 mallissa..:) Limppumallin paluu kaiketi vääntösitkeyden vuoksi. Tässä moottorissa pumpun akseli on umpitavaraa, sillä taidetaan rauhoittaa värähtelyjä.


Viimeisissä oli näitä vasaralimppuisia akseleita, mutta niissä oli myös värinänvaimennin. Mikä ihmeen pumpun akseli?

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 23 Touko 2017, 09:49 ]
Viestin otsikko:  Re: 45 hp kunnostettu kampiakseli

No vesipumpun akseli. Käsittääkseni 353:ssa on alusta pitäen värinänvaimennin, jos sillä tarkoitetaan siivan kehällä olevaa teräsrengasta. Sehän on kumivulkanoitu siivaan. Sen vaimennusteho-ominaisuus on sitten ?, koska kumi vaikutti melko kovalta, ehkä vanhemmiten. Muunlaisia värinänvaimentimia en ole nähnyt. Moottorin kiinnitystyynyt eri juttu. Ps. Koskaan en nähnyt värinänvaimenninkehän irtoamista vulkanoinnistaan, warressa. Sen sijaan Xantiassa siivoja joskus vaihdeltiin. Varsinkin kun sen kehällä on ajoitustapin(jakoremmin ajoitus-) reikä ja kun sen asento siivaan nähden muuttuu vulkanoinnin irtoamisen takia....

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 24 Touko 2017, 00:24 ]
Viestin otsikko:  Re: 45 hp kunnostettu kampiakseli

Tässä kahdet kuvat 353 moottorin ensinmäisestä kiilahihnapyörästä ilman värinänvaimentinta.

Liitteet:
DSC07831.JPG
DSC07831.JPG [ 72.79 KiB | Katsottu 8148 kertaa ]
DSC07827.JPG
DSC07827.JPG [ 71.04 KiB | Katsottu 8148 kertaa ]

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 25 Touko 2017, 12:03 ]
Viestin otsikko:  Re: 45 hp kunnostettu kampiakseli

Kyllä niitä on irronnut. Tiedän ainakin kaksi tapausta ja omastani on melkein irronnut. Asiakas oli luullut että rengas on syttynyt tuleen kun oli ollut kuminkäryä ja savua ilmassa, oli myös tehot hukasa kun värinänvaimenninrengas oli kiilautunut kärkikoteloa vasten. Omasta kilpuristani poistin koko vaimenninrenkaan kun sillä hetkellä ei ollut toista tilalle enkä kyllä huomannut minkäänlaista muutosta.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 25 Touko 2017, 19:40 ]
Viestin otsikko:  Re: 45 hp kunnostettu kampiakseli

Itselläni irtosi tuo vaimennin kesken erikoiskokeen ja katkojalaitteen ruuvit löystyivät ja meno loppui siihen. Erikoiskokeen varressa sitten hiekkaa niellen poistin tuon renkaan ja säädin sytytyksen silmämääräisesti kohdalleen. Muutaman sadan metrin kiihdytyksen ja kauhean värinän kera meno loppui uudelleen. Jakajan sisällä oli taas irrallisia ruuveja, joten aikamoinen värinä oli siis kyseessä. Uudella vaimentimella homma taas pelasi. Jotkut ovat tosiaan ajaneet ilman värinänvaimenninta, mutta tässä yksilössä se ei onnistunut.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/